Bråkig ungponny
Hej!
Jag lånar ett russ från min granne och jag körde henne hos min granne för några dagar sedan. Nu har vi tagit hem henne för 3 dagar sedan och jag har inte satt mig bakom henne i vagn än. Men när jag tömkörde henne igår så när jag skulle vända hemåt så bockade hon en gång. Jag blev inte träffad eller något sånt men blev ju lite skraj att hon ska göra så när jag kör. Grannen sa att hon aldrig försökt sparka i vagn förut. Hon är ett sto på 4 år som startat 6 gånger på travet. Varför gjorde hon så tror ni och finns det något jag kan göra åt det?
Sen har jag ju testkört henne hos grannen som sagt och då ville hon bara trava, hon skrittade i kanske 1 minut innan hon bestämde sig för att hon skulle trava. Hon är känslig i munnen så man kan inte dra henne i munnen för då blir hon irriterad och slänger med huvudet. Jag har testat med att bara ta lite i tömmarna och säga "proo" samtidigt men inget verkar hjälpa. Har ni något tips?
Sen så har jag ingen slagrem hemma men vågar jag ut och köra henne utan det? Vid grannen har hon alltid haft slagrem vid körning.
Tacksam för svar!

Har du kollat om hon har vargtänder?
Håller med ovanstående: Kolla munnen på henne.
Om hon alltid gått med slaggjord och dessutom brallar lite vid tömkörning så finns det ingen som helst anledning att köra henne i vagn utan slaggjord.. Billigare livförsäkring för dig och hästen finns inte.
Tack för svar! Vi har beställt tid eftersom hon inte tuggar varken morötter eller äpplen. Hon tuggar men spottar sedan ut det. Så det kan ligga något i det. Kan 4 åringar tappa tänder nu eller är det troligast att det är vargtänder? Kan man kolla detta själv om hon nu har vargtänder? Då vi vet nu, veterinären kommer inte förens på torsdag :/

Håller med ovanstående om munnen, den bör man kolla åtminstone vartannat år. På mina har vargtänderna oftast kommit i treårs åldern men har även sådana som fått senare. Dessa skall alltid tas bort på russ.
Ponnien i fråga har ju nu bytt miljö, även om det bara är till granngården. När jag får hem en ny häst så tömkör jag alltid i mins en vecka. Kraven jag sätter på hästen innan jag sätter på vagn är att hen är helt styrbar och både kan start o stopp på kommando samt stå still. Min erfarenhet är att alla inte har samma deffinition på när en häst är inkörd eller "bara satt i vagn".
Du kan ju fundera på när det är hon brallar. Jag har haft ponnier som helt enkelt blev så glada och uppspelta av att jobba så de brallade av den anledningen. Men oxå sådana som gjorde det pga rädsla eller smärta. Vad man skall göra blir ju lite olika utifrån anledningen.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Ja, kolla munnen. Men köp också en slagrem!
Vargtänder orsakar inte alltid problem, att säga att man måste ta bort dom blir lite fel. Vi har aldrig behövt tagit bort några på de 20-talet russ vi haft och fött upp genom åren. Men en koll varje år hos tandläkaren på unghästar ska man göra, de håller jag med om!

#6 Jag rekommenderar definitivt att alltid ta vargtänderna. Russen har en ganska liten mun och bettet har en tendens att ligga och störa på vargtänderna. Kör du dessutom med cheekpinne så är det rent djurplågeri att inte plocka dem.
Däremot är det långt ifrån alla russ som får vargtänder. Av mina har det varit ungefär en av fem som haft vargtänder. Det är ett litet och ganska enkelt ingrepp och spar så mycket problem så det finns ingen anledning att inte plocka dem, om de finns där.
Jerker Klang,
Tack för alla svaren! Ska inte köra eller tömköra henne innan veterinären varit här. Återkommer när veterinären hittat felet!
Men om hon fortfarande skulle pulla/ligga på hur ska jag göra för att hon inte ska dra så mycket? Hon har alltid varit väldigt pigg och framat och ska alltid trava i vagn. Men jag har hört lite om ringbett, är det tillåtet att tävla med och isf var köper jag det? Har ni andra tips på utrustning eller annat som kan fungera på henne? Som sagt är hon ung fortfarande så det är klart att hon är lite väl pigg och framåt ;)

Själv har vi alltid fått rådet att bara plocka bort om det behövs inte annars.
Bättre att anpassa bettet efter munnen ;)
#0 Bra att du kollar tänderna så får du rätt råd av din veterinär om vilket som är bäst. Alla munnar skiljer sig , ingen är den andre lik :)

#9 Fick det rådet på Jaritza att bara ta vargtänderna om vi skulle använda pinne. Kan säga att två säsonger blev förstörda. Sedan dess chansar jag inte
#8 Lydnadsträning och tålamod. Hästen skall lyda dig, inte tvärtom. Jag kör alla mina hästar på rakt stångbett eller vanligt tredelat. Finns ingen anledning att ha skarpa bett, speciellt inte på en unghäst. Det har oftast motsatt effekt till det man vill uppnå. Det finns inga genvägar om man vill ha en bra ponny, tålamod, tålamod och åter tålamod……
Jerker Klang,

Medan du väntar på veterinärundersökning låter det som ledarskapsträning vore något att pyssla med.
Det kan du jobba med i grimma och så småningom med hästen helt lös.
Punkt ett är att få hästen att fatta att det alltid är du som är chef.
Sök på NH-träning så hittar du bra ledning, eller sök rätt på Sara Lotus Eriksson på fb hon kan ge dig bra tips då hennes ponny inte är av denna världen

Kolla som sagt munnen som att skriver.
Ha ett varmblod som gör samma sak om man att för mycket i munnen på henne även fast tänderna är i topp skick. Men fick rådet av hästens tandläkare att testa med ett rakt gummi bett, tänk bara på att det är järn inuti annars så får man inte har det på tävling. det visade sig att hon gillade inte att ha ett delat bett som hela tiden ''slog'' fram och tillbaka i munnen och så gjorde gummit mycket nytta. Sen kan jag säga att innan gick vi alltid till en ''vanlig'' tandläkare på typ en atg klinik som filar för hand. Men nu har vi en ifrån Italien som kommer 2 gånger om året som använder maskiner. detta tar mycket kortare tid, gör mer nytta och hästarna gillar det mer för det blir inte så ''ryckigt'' och man kan hjälpa dem på fler sett.
Lär hästen att lyssna på dig, vill du skritta mer 1 en minut så försök skritta lite mer varje dag. Ta det lugnt framåt men se till att hästen alltid lyssnar på dig vad det än gäller
Hon hade 2 små vargtänder och veterinären sade att de inte spelade någon större roll om de togs bort eller ej men vi valde att ta bort dessa. Men när kan man sätta bett i munnen på henne igen? Vi fick tipset att använda checkbett/käkbett med gummi runt själva stålkärnan istället för bett och vi testade det på vårat andra russ och hon har aldrig varit så fin att köra förut! Så det ska vi testa på henne nu istället för hennes vanliga 3-delade. Men vi ska också köpa ett soft touch bett och testa med båda 2. Sen ser vi vilket som fungerar bäst, någon som vet om man får lov att tävla med soft touch? Ska det blötas innan?

Det behöver inte blötas innan. ska du tävla med det så måste du ha en kedja i munnen också men det ingick en jättesmal och fin när jag köpte ett sånt bett.
Tar alltid bort vargtänder om de finns. Varför vänta på att det ska bli problem? Jag vill iaf att mina ponnyer ska vara trygga i munnen.
Men de kan ju även få problem med tänder som inte har kommit upp som de ska osv.

#15 Hade en ponny som hade sina vargtänder hela livet utan några som helst problem, han var 24 år när han avlivades pga annan skada ;)
Har alltid hört av *tandläkare* att man ska göra så lite ingrepp som möjligt i hästarnas mun.