Ponnyn sparkar
Hej! Jag har ett jätte snällt russ på 5 år som gått 9 lopp på travet och som är inköpt i våras. Men änsålänge har jag bara kört henne i rockard(hon tävlade inte i år) och när hon blivit svettig så sparkar hon med ena benet upp mot magen och slår men svansen mellan benen som att de skaver där? Men vi hittar inget sår där, det blir lite smuts och bajs där ibland men kan det verkligen vara det? Och vad kan göras så hon inte sparkar? Tänker att när man ska sitta i en sulky bakom henne är det inte så kul när hon börjar sparka. Hon gör det inte hela tiden utan det går några minuter mellan varje spark men man märker att hon går och irriterar sig på det hela tiden. Sen kommer en till fråga när jag ändå skapar tråd. Hon går just nu på ett käkbett i gummi(bara det) och hon slår väldigt mycket med huvet. Vi har testat tredelat också men det gör ingen skillnad. Hon skummar men slår ändå med huvudet och slänger med huvudet. Behöver vi byta bett och till vilket? Hon körs med käk och nosrem.
Någon?

Börja med en veterinärkontroll på henne, hästar som slår med huvudet kan ha ont någonstans, kan även vara något i munnen, t ex vargtänderna som stör henne.
Har du inget vanligt bett? förstod nog inte riktigt vad du har i munnen. Men jag skulle kolla munnen och sen rådfråga den som fixar munnen om lämpligt bett till just din hästs mun. Sen skulle jag prova köra utan check bett och bara ha en kindstropp.
Att din häst slår med benet kan det vara så att svansen kommer in mellan benen? isåfall kan en svansgaffel hjälpa. om hon är långhårig och det är det som stör, kan du ju prova att klippa under magen. Kan ju även vara bukgjorden som stör, så där kan du testa att sätta något mjukt på den.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Vi har kollat munnen på henne och dragit ut 2 små vargtänder. Men detta var cirka 3 veckor sedan och hon har inget sår kvar. Vi kör henne alltså med helt vanlig käk och stropp. Men sen istället för att vanligt bett använder vi ett käkbett där vi sätter tömmarna. Men vi ska nog beställa hem ett soft touch bett och hoppas hon slutar bråka. Ja vi får köpa hem en svansgaffel till henne och testa lite..
Innan jag skulle säga något speciellt om din häst skulle jag vilja provköra och se vad hon gör. Det är smått omöjligt eg att tala om vad som skulle behöva göras utifrån en beskrivning.