Ponny som går orent
Jag tänkte bara kolla lite ifall de är någon som har nått tips. Min ponny är så att han går orent med bakbenen ibland när han springer fort men inte hela tiden utan ibland springer han bra. Men hans bakben blir i otakt ibland och han springer konstigt bak några steg då och då, kan studsa lite med. Jätte svårt att förklara!
Fick höra att jag skulle testa med annat käk men som vad? Något annat förslag?
Maria

Under förutsättning att du har vet och kiropraktor kollat honnom så det inte är något tjall i bakvagnen kan du testa lite olika saker.
Den vanligaste anledningen till att hästen tar små hjälpsteg är att han inte riktigt får plats. Man kan då testa att lätta balansen fram och/eller tynga bak. Min Ratatas Raimon (Palle) gör precis så. Men genom att sätta 25grams tåvikter, dvs enbart fästena, så flyttas baksteget något bakåt och han får plats och steget blir då rytmiskt.
En annan sak man kan testa är givetvis tyngre bakskor, boots eller strykkapor för olika hästar reagerar olika på var och hur man sätter tyngdpunkten på viktningen.
Man kan även testa att snabba upp cyykeln på frambenen så att dom "hinner undan" snabbare och på det viset ger platsåt bakbenen. Genom att tex köra med halvrunda framskor, tvärtå, alluminium eller kombinationer av detta vår man en snabbare vändning av steget. Efterssom detta även ger ett flackare framsteg är det framför allt lämpligt om du har en häst med väldigt "högt" framsteg.
Våran TT får vi göra både och med, både lätta upp fram och tynga bak. Detta då hon har väldigt långa ben i förhållande till sin rygglängd (högstäld) vilket gör att hon har svårt med utrymmet.
Jag vill återigen poängtera att dessa saker skall man endast göra om man är 100% säker på att hästen är ok i rörelseapparaten.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
ÅH tack , ska kolla lite med vikter och det, har också tänkt på de! Nä han har inget fel på ryggen vad jag vet, veterinären har kollat på honom så de ska inte va något i ryggen eller bakdelen.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har ett problem med min ponny som kan beskrivas på ungefär samma sätt. Oren trav med bakbenen vid snabbare fart men också otroligt stel i halsmuskulaturen. Jag har nu haft min ponny i 4,5 år och från början sprang hon rent. Förra våren hände någonting som gjorde att hon sprang orent bak vid snabbare fart och blev stel i halsmuskulaturen.
Jag tog ut veterinär som sa samma sak som din veterinär sa, "inget fel". Jag känner dock att någonting är fel. Även om en veterinär säger att det inte är fel så kan det ju vara ett fel som en veterinärundersökning inte hittar. Jag har tagit ut massör och equiterapeut men ingen har kunnat säga vad det är. Har dock fler olika equiterapeuter jag ska ta ut. Min ponny har nu fått vila i 9-10 månader från träning för jag vet att något är fel även om ingen har kunnat säga exakt vad felet är.
Mitt råd är att kolla upp din ponny hos någon duktig kiropraktor/equiterapeut. För som #1 skrev på slutet så kan jag bara hålla med att man ska vara säker på att hästen är 100% i rörelseapparaten innan man börjar försöka rätta till det med balansering.
En häst som går orent kan också vara överforserad. Det bästa sättet då är att dra ner något på tempot så att ponnyn lära sig springa i takt med både bak- och framben. Dvs om man säger att full fart är 100% (nu springer väl inga ponnier på 100%, men som exemple bara), så kan man sänka hastigheten till 90 % av full kapacitet. Eller 80 % beroende på vad som händer. Ponnyn måste hitta takten och inte förrän det är gjort kan man börja öka farten igen på träningen. Den kanske vill mer än den just nu klarar av.
Kan se likheter med min ena ponny här hemma, 5 år i år. Är lite studsig emellanåt men har visat mest när han går saktare farter.
Men jag tror mycket på vad Ann säger i #4, det handlar väl om att ponnyn ska vänja sig vid hastigheterna också.
Men tillbaka till min som travar med en hög knäaktion fram + att han breddar med baken och har ett jäkla kliv där som han inte kan dra nytta utav pga att han är så "trampig" i fram.
Boots har jag kört med men får känslan av att dom förvärrar snarare än förbättrar då dom sitter löst och kan kännas skumt. Därför ska vi testa tåvikter fram nu.
Men även testa med en kortare checkrem, då kommer framsteget fram längre och hästen i fråga kanske får bättre plats med bakdelen om det är platsbrist den har.
Annars låt någon annan köra och se vad den säger. Lät min hovslagare köra min ponny i förra veckan, 45 år på nacken inom travet så jag ville höra vad en sån man kunde komma med för tips.
tycker att du borde göra en genom koll av en Equiteraput även fast hästen är kollad av en vet..

#2 Låt en Equiterapehut gå igenom din häst, vet och Equiterapehuter tittar på helt olika saker. Jag kan garantera att vi inte haft en enda häst till start utan våran underbara equiterapeut. Hon går igenom alla våra starthästar regelbundet. Sedan kan man behöva vet oxå ibland, beroende på vart problemet är.
#4 Mycket riktigt, men man kan oxå hjälpa hästen med olika hjälpmedel för att lära den gå rätt. Det har jag många exempel på. Det är därför som balansering är en "never ending storry"….
#5 Jag skulle försöka undvika kortare cheek, det inverkar oftast mer menligt på baksteget än vad du vinner fram, har du dessutom en häst med ett framsteg som du beskriver, blir det lätt att han bara "trampar luft". Jag skulle sätta på halvrunda skor och ev tåvikter. Det funkade väldigt bra på en av våra som hade ett sådant framsteg, sedan kunde vi succesivt minska på tåvikterna och idag går hon utan, men de halvrunda skorna måste hon ha.
Jerker Klang,
är ponnyn ifråga hingst eller valack?
Hingstar kan ibland gå orent bak pga att testiklarna ligger ivägen. Det går ofta att åtgärda med hjälp av en suspensoar.

Ijor har ju det problemet att han har för bra baksteg och det bästa för honom har ju varit när vi har kortat baksteget, genom kort tå och lite stor sko som sticker ut bak
Han är en valack på 9 år. Min veterinär är duktig på sånt och är utbildad kiropraktor och han tyckte han va jätte fin och välmusklad. Jag har själv försökt känna lite på honom då jag har varit på praktik och försökt lära mig lite. Jag tror inte han har ont någon stans utan tro mest han måste lära sig att balansera sina ben. Jag tror också man skulle testa vikter. Han kan släpa lite ibland och då kan han behöva vikter så han lyfter mer bak. De händer mest när han breddar med bakbenen, när han känner att han inte hänger med, ibland blir de til och med några galopp steg.

#8 Ja, det där känner jag igen. Palle tar inte ett rent steg utan susp trots att han bara har "jordnötter" till kulor…….
Jerker Klang,

Polenta som jag har, har haft enorma problem med sin travaktion (en del rapporteringar innan detta togs bort). Har haft henne i 4 år nu, och det är först nu för 1½ säsong sedan som viverkligen har fått ordning på hennes aktion.
Vi har varit till olika veterinären (en sprutade ett bakknä, en sprutade framknän och kotor och den sistnämnde har kollat på henne ett flertal gånger, de sista gångena utan någon som helst anmärkning - en otroligt fint 15 årigt russ fick vi höra). Vi har haft olika hovslagare, vi har testat olika massörer och equiterapeuter. Vi har även haft diverse olika proffstränare som testat att köra henne, bl a en välkänd kallblodskung på Bergsåker.
I början när jag hade henne, hade hon ingen som helst framåtbjudning på banan, hon sprang enbart och bromsade och travade dåligt .. visst hon hängde på i det tempot hon kunde haka på i men det hela slutade ofta med galopp.
Jag skulle vilja säga att det är en hel del olika saker som har ändrat Polenta till den ponny hon är nu, först är hon mycket fräschare nu än vad hon har varit förr, jag har lärt mig att träna henne på det sättet som hon blir bättre på (kort och gott så kunde inte jag träna ponny förut, vill inte påstå att jag kan de nu heller men nåt har ju hänt iaf ;), vi har fått hjälp med balanseringen på henne. Hon gås även igenom regelbundet av massör, oftast innan varje start.
Men det allra största problemet hon har haft är hennes rygg. Hon är fruktansvärt känslig för regn, i början när jag tog hem henne var hon riktigt elak på mig när jag skulle massera ländryggen (som har varit hennes problem, stenhård muskulatur och en "bulle"). Har masserat, haft BoT och massör regelbundet på henne, inför tävling lät jag henne alltid stå med BoT på ryggen innan värmning osv och BoT har hjälpt henne mkt.
En till sak som jag tycker är viktig är träningen, hästen måste orka springa, kör backintervaller med den (behöver inte vara brantaste du hittar, lätt att köra för fort) så kommer ponnyn få orket och styrkan framför allt att kunna trava, med styrkan så kommer även farten.
Angående balansering så är det rena djungeln, det som är rätt på en häst kan vara käpp rätt på en annan .. så vad som är rätt och fel går inte att säga. Det är bara att testa sig fram. Däremot har jag en grej som man bör lägga på minnet; Ha ej för KORT käk! Som ryttarn sa tidigare så hämmar en för kort käk baksteget, om ponnyn har för fränt baksteg så ska du inte korta käken, ändra istället balansen genom skobyte osv. Det där fräna baksteget kommer du ha nytta av sedan och då hjälper inte det av en för kort käk. Alf Jonsson sa till mig att han tyckte att en raymondkäk förbättrade framsteget på ett utav hans kallblod, han tyckte att palten fick ut framsteget lite längre och lägre istället för att vara högt och symaskinsaktigt. Jag vet inte om det fungerar, men jag testade de på min ponny och hon gick med det resten av sina starter. Han har även raymond på alla sina kallblod, tror absolut inte att det är någon nackdel, raymonden är snäll och de flesta vågar lägga ner sig i käken.
Några saker som jag tycker man bör tänka på
- Håll alltid ett öga på ryggen, oavsett om den är kollad hos vet. och dylikt. Ryggen är kopplingen mellan framdel och bakdel (ratt och motor), utan koppling så kan du inte köra bilen .. :P
- Korta aldrig käken, dvs ha den inte för högt
- Kör styrka med ponnyn, backintervaller lr galoppintervaller
- Försök hitta rätt balans till just din ponny.
- Ponnyn kan vara rädd för att slå på sig
Det är säkerligen fler saker jag har tänkt på men som jag inte kommer ihåg nu. Jag tävlade min ponny med raymondkäk, ridskor bak, ridskor fram + sula, varierade med öppet/hel/halvstängt, aldrig bomull i öronen. Om hon kändes lite rullig slängde jag på ett par lätta boots fram.

Min häst ijor har haft samma problem, testade många olika saker innan vi kom fram till hur han skulle balanseras, från början hade han skydd bak och boots fram, vilket fungerade hyfsat, men han kunde fortfarande ta orena steg ibland, sen kortade vi hans baktår, och då behövde han varken bootsen fram eller skydden bak. efter det travade han hur bra som helst och travade 1.50 helt utan att ens ha en tendens till att trava orent, han fick mer plats helt enkelt o kunde ta ut steget ordentligt utan att bli rädd för att slå på sig fram :)

#13 Har ni "enbart" kortat tårna eller har ni satt sko med tvärtå oxå? Funderar i samma banor för Palle(halvbror till Ijor) och jag skall ha hit hovis på måndag….
Jerker Klang,
Innan man börjar krångla med balansering osv. bör hästen vara okej (dvs gem+nomgången) sen är det så att om en häst travar orent ät den nästan alltid forsera om den inte också travar orent i låga farter. (En del travar bara orent i låga farter men rent när det går fortare)
Sen är checken det sista man tar till. Alldeles för många ponnyer har för kort check. Tänk på att den hindrar bakbensaktionen och dessutom kan framkalla ryggsmärtor om den är för kort.
Jag kan iallafall säga att jag inte har för kort käk. Och han travar mest orent när han går maxat. Annars kan han springa riktigt fint. Jag tror jag ska köra mycket intervaller med honom och även kolla upp hur man ska balansera honom. Detta är jätte svårt för mig att veta då jag inte alls är van vid det. Han travar faktiskt mer fint när han har fått gå lite innan, tror han behöver mycket uppvärmning också.
#3 Jag har också en ponny som går så, men då tog vi den till veterinärn och kom fram till att det var Patella upphakning.
Och just så att när han var yngre sprang han klockrent! men sen efter ett tag blev han "hoppig" bak. :/
Pannkakan går väldigt orent om man inte håller riktigt mycket i henne. Hennes son går orent när han inte hänger med men vi tror att det är för att han inte har kommit på tekniken riktigt. Han breddar väldigt mycket med sina bakben men vi har testat att korta käken och då sprang han bättre. Vi har också tränat lite med backträning och intervaller för att bygga upp styrka ock snabbhet och det har funkat.
Som alla andra säger så är det ju bra om man kanske kollar upp hästen om man nu inte tycker att den går som den ska men ibland är det ju inget synligt fel.
Pannkakan har blivit behandlad några gånger och förra året hade hon föl så då var hon även ledig ju. Nu tränar är hon i full tävlingkondition och har visat mycket bra resultat men vi har också ändrat en hel del i träningen t.ex ridning upp och ner i backar, dressyr, hoppning, tömkörning istället för bara joggingturer och intervaller.
Jag hoppas verkligen att det löser sig med din ponny :)

Jerker vi har bara kortat baktån och lite för lång (stor) sko bak. Ijor går ju i rätt lång käk då han inte gillar att ha för kort :D
Sen går han i vanliga ridskor (inte travskor) men de funkade bra även med halvrunda skor fram

#14 vi har bara kortat baktårna, :)
Jag ska nog testa lägga ridsko bak och lättare fram, sen även korta käket lite , för han går ganska långt ner med huvudet. Sen kör vi mycket backträning, men han har bra muskelatur i bakdelen och har en jävla kondition, blir aldrig trött :) Sen ska jag även öva mycket på hans snabba trav, köra mycket intervaller. Det är just då i hans snabba trav han springer så. Sen kräver han mycket stöd och jag håller mycket i honom och de tycker han är bättre. Sen få vi se hur de funkar :)

#19 Ska prova det, dom är inte helt olika dom där två grabbarna, även om palle är lite mindre.
Provade halvrunda fram förra året utan synligt resultat, men då sprang han ju km 25 sekunder långsamare. Funderar på att testa det denna gång samt kort tå och tung sko bak. Det var ju så jag alltid körde Monis…. Skilllnaden är att palle har långt cheek och Monis gick helt utan, men det gör nog PAlle oxå om ett par år…..
Jerker Klang,

#21 Korta inte käken! Ju mer du kortar käken, ju mer hindrar du hästens baksteg. Baksteget är motorn på hästen, alltså lägger du i handbromsen. Det gör ingenting om käken är lång.
Korta inte checken!!! Det gör bara att baksteget kortas och då det är baksteget som är motorn blir också den framåtdrivande kraften sämre.

#23 o #24 ECHO…. men jag kan bara hålla med. Jag strävar alltid efter så lång cheek som möjligt, målet är alltid att hästen skall kunna gå utan, men det är inte alla som är byggda för det.
Jerker Klang,

#22 Ijor hade halvrunda ett tag med, men nu går han bara med kortad tå och ridskor,helt "naket" på benen inga boots inga skydd ingenting det funkar perfekt, och han har inte heller så värst kort käk, utan den är rätt lång :)
Jag har långt käk nu men känns som de inte gör något nytta alls :P Något kortare är väl inget farligt ? han går ganska långt ner med huvudet.
Går han långt ner med huvudet vill han säkert ha det så. Kortare check böjer ryggen till svank och du tappar bakbensaktionen. Ett hål för kort kan förstöra allt.

#27 Vilken nytta tycker du att käken skall göra ? Käken skall vara ett komplement till stöd inte en balansutrustning.
#29 Så sant!
Håller med till 1000.
Nä jag vet inte , jag är nybörjare och därför jag försöker ta hjälp av er andra!!
#31 Låt då bli att krångla med checken. Ta ner hästen i tempo och lär den springa rent i de lägre tempona. Öka sen inte mer än att den fortfarande springer rent.Du sa själv att din ponny springer orent i de högre hastigheterna. Det är precis det som kallas överforcering och är något som kan skapa problem i framtiden med en häst som alltid springer orent och därför blir tilldömd startförbud med jämna mellanrum. Och det vill man ju inte.
All typ av balansering i detta läge kan förstöra mer än hjälpa, speciellt om du är nybörjare. Avvakta och hitta ponnyns egen balans istället.
Lycka till!

Ett tipps som jag kan ge när det gäller ponnyns egen balans är att köra mycket med helt "slappa" tömmar. Låt helt enkelt hästen springa i det tempo den känner sig bekväm med och låt den hitta sin balans utan att du håller den i munnen.
Vi gör så minst ett pass i veckan samt under värmning inför loppen. Det har gjort otroligt mycket i hur våra hästar har utvecklats.
Vissa hästar får man givetvis driva på lite innan dom förstår hur kusken tänker, andra får man ta någon förhållning så att dom inte bara rusar. Men detta lär dom flesta hästar sig ganska snabt.
När dom lärt sig detta kan man driva upp tempot men aldrig så att duskall behöva balansera med tömmen, hästen skall själv balansera sig, fortare än så skall du inte köra.
En "bieffekt" man får av detta är även att hästen blir mycket mer uppmärksam på kusken och lättare att reglera i loppen.
Jag anser att cheeken på 80% av alla ponnyer är för kort. När jag ser på bilder från våra egna tidiga år innom ponnytravet förstår jag varför hästarna inte sprang lika fort som våra hästar gör idag. Felanvänd cheek kan förstöra oerhört mycket.
Jerker Klang,
Kan det inte bara vara att han behöver lite stöd i munnen?
Min ponny går orent när vi går snabbt, men det brukar indikera på att en galopp kommer inom kort ;-) Dock hjälpte det när vi satte benskydd fram (Han slog sig själv på knäna) och lade tunga boots bak. Riktigt stor skillnad. Även lite kortare cheek hjälper honom, för annars snubblar han bara på sig själv. Han höjer dessutom sitt huvud mer ju snabbare han går, då den behöver vara kortare för annars ligger den och slår honom i nacken vilket han blir väldigt arg och tjurig på.
Glömde säga att han GICK orent. Efter ny utrustning som nämns i #34 går han riktigt rent. Och vi kollade upp honom tidigare, men eftersom han har en riktig motor därbak men inte fram gjorde att han ibland trampade sig fram eftersom han inte breddar bak.

#34 Om din ponny blir irriterad över att käken "slår" honom i nacken då han kör upp huvet skulle jag plocka bort den. Om han ändå inte lägger ner sig och tar stöd i käken, så varför ha den om han blir "störd", korta den skulle jag inte göra.
#36 För han behöver stödet, men håller huvudet högt samtidigt. Har han inte cheeken går han på tiden 2.33 eller så. Med cheeken går han 2.17. Det är väldigt stor skillnad.
Fast när cheeken är på innesta är den inte så kort som jag ser att väldigt många andra har.
Han tar stöd i den när han börjar bli trött, och är det inte det den är till för? Ge hästen stöd och hjälpa den när den börjar bli trött?
#37 helt riktigt ett check är till för att hjälpa hästen när den börjar bli trött .På en trött häst kan man känna att den börjar hänga i checkremen den blir liksom framtung och då finns det risk för att hästen gallopperar. En för lång check gör ju heller ingen nytta så jag tycker att checkremen eller all utrustning ska vara anpassad för just den hästen som har utrusnting på sig. En del hästar behöver dessutom kort check för att kunna trava rent och orka att gå ett felfritt lopp i högre farter. Asså man får pröva sig fram för att hitta rätt utrustning och balans till just denn hästen som man kör / rider . Man ska inte säga att nåt är rätt eller fe´l för de e individer. Men man ska inte ha saker som man inte behöver
alla vill ju sträva efter att ha så lite saker som möjligt till sin häst och inte att den ska se ut som den ha hela selkammaren på sig.
De viktigaste innan man börjar expmitera med hästen är att se till att den inte har ont någonstans , du skulle ju inte villa bli tvingad att springa med én skada som du har så kolla så den är Frisk .
lycka till med din ponny !

Vår egen ponny gick en smula orent då han tappade hastighet, visade sig som en liten orytmik från höger bakben men visade sig sitta i kotor och knä fram, knappt värd att kalla för hälta vid böjprov och provocering, dubbelsidigt. Tror säkert att vi har många hästar i vårt land som går och har inget liiiite ont till vardags men som tappert kämpar på ändå, för vi människor hittar inget direkt att hänga upp deras orytmik på, utan det är mer en känsla man har, av att något inte riktigt är ok. Man tänker att han/hon känns inte riktigt fräsch men det ordnar sig nog själv bara man tar det lite lugnt ett par dagar.
Efter behandling, avställning och ny igångsättning så har vi en helt "ny" häst, jämn och rytmisk i samtliga hastigheter. Att han ibland inte riktigt får plats med sina egna ben hoppas vi att lite mer mognad och erfarenhet från både kusk och ponny ska ge, att de hittar rätt tempo för just honom att springa i, så han hittar en bra rytm att bli stark i och på så sätt bli redo för de snabbare hastigheterna lite längre fram.
Så vis av erfarenhet så säger jag låt kolla upp hästen ordentligt och lös inte problemet genom att hitta olika "tingeltangel" att hänga på den i hopp om att det ska lösa problemet.
Lycka till och jag hoppas det löser sig så ni kan få många roliga lopp tillsammans
Jag håller med om att ha så lite utrustning som helst på hästen! Jag testade med ett kortare hål på checken men inte så mycket skillnad, ska se på onsdag när jag ska köra på banan. Däremot går han på sig ganska mycket så att korta baktårna är nog en bra ide!
Nu ska han skos på fredag och jag undrar vad ni tycker är bäst? Han har inga höga framsteg och han breddar bak. Ska jag lägga ridsko bak och travsko fram och börja med det och kolla om de blir någon skillnad? Men hur är de med tårna? Ska dem kortas eller hur tycker ni?
#41 En bra hovslagare vet vad han ska göra om du berättar hur din ponny springer.
Han ville veta vad travfolket tycker då han inte är vet sjäv genom att jag berätta hur han springer då han inte är van vid travhästar, dock kan han sko bara han få veta hur han ska sko.
Jag märkte idag att min häst är väldigt sen med framfötterna. Kanske man ska lägga ett par halvrunda lätta sko fram då? Och lite tyngre bak?

Den här tråden är iof gammal, men jag kunde inte undgå att se likheten med #0 och #3 ponnyers problem med Bolsans, och jag tänkte att det kanske kan hjälpa någon om jag delar med mig av mina erfarenheter 
I lägre farter och i början av värmningen tog hon hjälpsteg bak och jag tyckte att något inte kändes "rätt". Hon krånglade även jättemycket vänster fram när hon skulle skos. Så vi tog henne till vår equiterapeut som behandlat henne tidigare.
Enligt henne satt Bolsans problem i halsen. Muskeln som fäster nere i bogen och uppe i nacken var stenhård, och vi fick rådet att massera och stretcha den varje dag. Sakta men säkert blev hon bättre och nu travar hon betydligt renare än i början av säsongen. Förmodligen var det så att den stela halsmuskulaturen hindrade henne ifrån att ta ut ena framsteget ordentligt, vilket ledde till att hon inte fick plats bak och gick orent. Så det kan ju vara ett tips. Om hästen inte får plats bak kan det mycket väl vara så att låsningar eller stela muskler i främre delen är problemet.
Hej tack för tipset! :) Min equiterapeut har kollat lite på honom, men han har inte kännt något. Men jag ska kolla över honom lite och så. Jag har lagt travsko fram och vanliga bak och han går bättre nu! Dock lyckas vi inte få den där riktiga speeden, han liksom bara springer på. Hemma är han taggad som bara den, men när han kommer till banan bara springer han. Något förslag?
Puttar upp gammal tråd. Om man har en ponny som börjar "slarva" vid trötthet, knackar skor travar orent/galopperar och lägger av totalt. Hur skulle ni då träna? Kan det bero på mjölksyra? Travar annars klockrent.
Vilka bra tips ;)