Ponnytravet 2013 och 2014
Vi börjar närma oss slutet på ponnytravsäsongen och man kan börja summera året och se framemot nästa år.
Hur tycker du att ditt ponnytravår 2013 har varit?
Lyckades du nå dina målsättningar?
Vad har du satt upp för målsättningar inför nästa år?
I denna tråd vill jag ha åsikter och tankar utifrån dig som kusk eller tränare. Inte en massa diskusioner om regler eller orsaker för än det ena än det andra utan just din tävling, träning och målsättningar.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Får väll börja själv…..
Här har ponnierna nu gått på vintervila och flytten av hela verksamheten till Bollnäs är påbörjad. Första lasset går imorgon.
För min del som tränare har detta varit ett fantastiskt spännande år. Jag hade iof som målsättning av att få ut mina treåringar till start, men där fick jag konstatera att tiden räcker inte till allt. Men de tränar på bra och nu är jag säker på att de kommer ut nästa år.
Målet med Isilon Tinúviel, som tyvärr haft några väldigt struliga år som foderponny bakom sig, var att få henne till kval. Denna egensinniga märr är inte helt enkel att tas med men min dotter har gjort ett fantastiskt arbete med henne. Hon inte bara kvalade utan gjorde även ett antal starter med några placeringar. Så där är målluppfyllelsen mer än överträffad. Målsättningen inför nästa år är att hon skall hitta farten på banan som hon har hemma.
Med Björksta Isilmë hade jag oxå målet att kvala honom och sedan se om jag kunde hitta någon som ville köpa eller låna honom. Även detta mål uppnåddes och Isse tränar nu på hos sin fodervärd. Lite otur har gjort att han inte kommit till start, men nästa år blir det full fart framåt.
För Ratatas Raimon hade jag satt ganska höga målsättningar. Målet var att han skulle gå under två minuter samt att han skulle etablera sig som monté ponny. Redan i årets andra start gick han 1.56,6 i monté på Hagmyren så det målet gick fort att checka av. I sina 6 starter i montén vann han fem och fick en oturlig Dg i en start. Detta räckte dock till att toppa listan för segerrikaste montéponnyer kat-B. Så även den målsättningen uppnådes. Med raden 13 5-1-1 och ett rekord på 1.56,0 i vagn och 1.56,6 i monté kan man inte vara annat än väldigt nöjd.
Målet för nästa år är att han skall gå under 1.55 samt att ta en placering i monté-SM. Tuffa mål, men siktar man inte mot stjärnorna kommer man ingen vart……
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Mitt år har varit fantastiskt trots motgångar! Linnson och jag har gjort våran fösta säsong (kvalade sent 2012). Vi har råkat ut för några omkval och diskningar men även våran första seger, flera andra och tredjeplatser. En resa till Gotland på "5 årsbaggen", startat auto för första gången, sänkt rekordet från 2.21,9 till 2.05,5 (!) och fått en till kompis, Cocktail Skott som varit placerad trea i 3av4 lopp vi gjort tillsammans.
Kunde inte vara mycket mer nöjd över årets säsong. :) Både jag och ponnyn har lärt oss mycket och utvecklas något otroligt. Lätt bästa säsongen jag haft som kusk!
(Har ingen annan bild på pokalerna, men de här plus två till är från i år.)
Detta var mitt sista shettisår iår och oj vad allt har gått över min förväntan!
Startade året med att tro att jag endast skulle bara köra några få lopp.
Men jag växte som kusk och tycker själv jag har utvecklats jättemycket detta året! Startade totalt 58 gånger(!) iår varav 2 russlopp och 56 shettislopp! Har endast ett KM lopp kvar nu på lördag och sen faller jag för gränsen med shettis!
Jag har aldrig haft en egen häst, har tagit resan från noll och tjatat sönder min pappa att köra mig överallt (vilket han glatt gör 🙂)
I somras fick jag ett super erbjudanade att få lov att låna Dalsgårds Jasmin av Amanda Frick, vilket jag tackade glatt ja till!
Herregud vilken häst! Lärde mig jättemycket på att köra henne och hon är en helt fantastisk häst! Med henne tog jag även min första tränarseger!
Jag fick även chansen att även iår tävla för Stuteri Kroken Hill som har haft förtroende för mig nästan sen jag började tävla och har nu tävlat deras shettisar i 3 år! Jag startade tillsammans med deras lånade Allgunnens Ebba i både Sprintermästarn och Derbyt och var två upplevelser jag sent kommer glömma! Jag kommer även sent glömma alla underbara upplevelser med Emmeros Diva, Kroken Hill Jalla och "Elsa".
Även nu i slutet fick jag äran att tävla min gamla "sköthäst" Dalsgårds Joker där vi äntligen tillsammans fick vara först över mål och wow vilket lopp han gjorde! :D
Mitt mål iår var att utvecklas som kusk och det kan jag inte klaga på att jag inte har gjort!
Nästa års mål… Året har ju gått så snabbt så jag har inte hunnit tänka på det än! Om 12 dagar sticker jag till Australien där jag ska vara i en månad, andra gången i mitt liv jag kommer åka dit och mina tankar kommer nog gå igång om nästa års mål när jag kommer hem!
Ett mål är ju såklart att starta nästa år, hur många starter, vet jag inte men att komma till start är mitt mål!
Mitt mäl är även att växa ännu mer som kusk och person och se till att "mina" shettisar presterar bra på tävlingsbanorna! :)
Jag har Frans IV en super lovande fem åring. Han har rekord 2:12 men blev inkörd förra vintern, han har gått jobb 2:02!! Så vi siktar självklart till 5-års baggen, 5-års mästerskapet och lilla Jubelemums pokalen. Och att ha rekord unde 2 min. Med Marimo ska vi kvala och försöka köra hanns rekord tider. (1:58,2)
Menade ju såklart att Frans IV är 4 år och blir 5 2014!
Jag har haft ett fantastiskt år med min ponny Florian II. Han har inte fått sin seger ännu men han har sänkt sitt rekord får 3.10,0 till 3.03,3.
och han har fått 5 andra platser och 4 tredjeplatser.
Och jag tycker att jag utvecklats mycket som kusk.
Målen till 2014 är väll att ta första segern tillsammans, och att han ska gå under 3 minuter!❤️
Vi har haft ett fantastiskt år! Både tränare och kuskar 🙂
Inte trodde vi att vi kunde toppa förra årets siffror men det gjorde vi med råger 🙂
Te-Quila sänkte sitt rekord till 1.50,9 i auto och är i år Sveriges Snabbaste 5-åringssto i auto. Av 24 starter är hälften av dessa Topp 3-placeringar! Hon blev bl.a 2:a i 5-års Mästerskapet. Att byta från säkerhetsvagn till kortsulky visade sig vara helt perfekt för henne 🙂8600pp insprunget.
Te-Quilas helbror TIP TOP kunde ju inte vara sämre än syrran.
han har starta 9 ggr och vunnit 7 av dessa. Inför Kriteriet var han obesegrad med 6 vinster o i Kriteriet blev han 2:a 🙂
I starten efter kriteriet så satte han nytt SVENSKT rekord för 3-åriga hingstar-valacker i volt. Han blev den första 3-åriga hingsten-valacken att gå under 2 minuter. Helt otroliga 1.59,3 i volt (1640). I sin sista start blev han åter 2:a på smått otroliga 1.59,8 på en kladdig bana och 2140. 7200pp insprunget.
Winner är ju som han är 😉 Springer när han känner för det… Men som vanligt så sänker han sitt rekord, detta år till 2.06,5 i volt och 2.08,1 i auto. 2200pp insprunget.
Målen är satta ganska högt för nästa år, om vi kommer att kunna nå dessa mål återstår att se 😛
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se
😃
Jag har haft min bästa säsong hittills då jag just har dragit igång mitt russ LG´s Bara Bella som nu är fyra år, hon var ostartad när hon kom till mig men i år har vi hunnit med 22 tävlingar vilken har slutat helt fantastiskt med 4 vinster och många placeringar ( 4-4-4-3-0) har dock blivit 4a diskningar men inget jag klandrar henne för. Hon har nu ett rekord på 2.12,6 och är den 14de snabbaste 4åringen i landet vilket är väldigt bra av 58 fyraåringar. Shettis mi har det väll gått så där för eller som vanligt:P men några starter har han verkligen visat va han kan men ingen vinst för oss iår men vi planerar på att starta igen på gävle den 15/12:)
Hade en underbar början med Eucalyptus. Vi började första loppet som "ett träningslopp" och vann. Då sänkte vi oss från 2.15,9 till 2.08,0. Sedan när den fete ponnytravdagen, på Solvalla, var igång, tog vi årets förstaplats. Där sänkte vi oss från 2.08,0 till 2.05,8. Tiden gick och vi startde i många lopp med hundradels sekunders sänkningar i några få. SEdan kom hösten och Eucalyptus började tröttna lite gran. Men vi avlutade hela sesongen med en 5:e och en 6:e plats på Solvalla.
Nästa år satsar vi på att vinna mer lopp och sänka oss mer 😉 För än kan hon sänka sig!
Jag satsar även på att få 2-åringen kvalad nästa år. 🙂
FOTO: Carina Ainerud
~Liv Persson - Eucalyptuslivet.blogg.se~
# 1. 🙂
Min tävlingssäsong har varit helt underbar! Jag tog licensen i våras och sedan började jag tävla travskolehästen Månstorps Opal. Dom första loppen blev vi 3, 5 och 0. Men sedan helt plötsligt gick allting så himla bra! Vi åkte till hoting och där placerade vi oss som 1,2 båda dagarna! Jag blev året champion för a-ponnyer och Palle blev årets a-ponny. Sedan någon gång i juli for Palle på vila och sommar bete! Dagen han kom hem började vi träna direkt för att vi skulle vara med och tävla i Sundsvall mini open trot. Och eftersom Palle är världens bästa häst så bara flög han fram och vann! :D jag var så glad och vart lite i chock… Ungefär två veckor efter gjorde dom ett reportage i våran lokala tidning om våran seger och att vi skulle åka på derbyt! Vi åkte ner till Malmö för att köra derbyt! Men vi blev diskade.. Men jag var nöjd i allafall. Några veckor efter vi varit där så kom pappa och hämtade mej på skolan och sa att vi skulle på travet, jag fattade inget om varför vi skulle dit… Men när vi kom dit fick jag veta att jag skulle få ett stipendium! Allt gick så himla fort och jag är så sjukt glad och tacksam för allt jag har fått varit med om! Det som är så tråkigt nu är att jag har blivit för gammal och kommer inte kunna tävla Palle något mer! Men våra två sista lopp kunde inte ha slutat bättre en seger och en andra plats! :D
mitt ponnytrav år har varit helt okey med tanke på att vi årsdebuterade förs i juni måna vanligt viss brukar vi har ute våra hästar till mars april månad. men så blev det inte i år. Debuterade med Priloma på Eskilstuna och blev trea. Alla lopp utom ett under 2 min med slutligen rekord på 1.54,3 och vann på Eskilstuna den 15 september i överläggsen stil. 4a I NM uttaggningen och har varit placerad i alla lopp utom 3 . Sherdil gjorde några starter utan större framgång och i juli körde jag sista loppet med han innan han blev såld.
jag tyckte att jag uppnådde mina målsättningar och är nöj med ponnyn
kör mitt sista 2014 och då komme vi att satsa på p travet och mina målsättning för prima är att hon ska gå under 50 ,med placeringar o vinster , vara med i sundsvallsopen och guldstoet
Mitt år har varit magiskt. Gick in med inställningen att hålla hästarna friska och bara ha roligt, eftersom det var mitt sista shettis år. Och med facit i hand kunde detta år inte bli något annat än kul! Tillsammans med mina två krigare gjorde vi 30 starter, 5 segrar, 3 andra platser och 4 tredjeplatser. Samt att jag körde min kompis shettis och tog 4 segrar med honom. Jag blev champion på Lycksele Travet, samt att jag var såhäääär nära att även bli det i Hoting. Men jag är lika glad endå.
Mina små killar gav mig ett fint år och jag hoppas att mina unghästar jag har ut nästa år kan hålla sig lika friska och fina och göra mig stolt varje start precis som shettisarna gjort iår :)
🙂
jag hat upp nått mitt mål med Atlas! Och det var att ta våra första seger tillsammans! Han kvalade i våras runt april på tiden 3.21 och de tre första starterna tog vi tre andra placeringar! Sedan har det gått både upp och ner. (men mest upp) :) Han har sänkt sitt rekord från 3.17(första starten) till 3.05! Målet inför nästa år är att gå under 3 minuter! 😃
🙂