Monté
Var i Stockholm i helgen, där fick vi reda på att nya montéregler så gott som är bestämda.
ST har ur djurskyddssynpunkt bestämt att från och med 2014 så får kat. B ryttarna inte vara längre än 160 cm.
Det kommer att försvinna en del ryttare, kommer det finnas tillräckligt många kvar????
Samtidigt som ST vill satsa på att rekrytera montéryttare till varmblodsmontén drar dom undan möjligheten för många blivande ryttare att få den träningen dom kan inför detta genom att rida russ.
Vad tycker ni om detta ???
Är detta rätta vägen att få ponnyryttarna att bli mer intresserade av "storhästar"???
Det sägs ju att vi ska samarbeta….
De vill kanske de skall gå till storhästarna tidigare då!!
Jag är fly förbanad på ST!! Tycker det är helt fel beslut och att det kommer döda ponnymonten.
Stackars syrran tog sin montelicens i somras och har ridit 2 shettislopp iår och tanken var att hon skulle rida russ nästa år men eftersom hon redan nu är 160cm kommer hon antagligen inte kunna göra det. Kastat ut pengar på den licensen helt i onödan plus att syrran är väldigt besviken och ledsen för hon har ju sett fram i mot att tävla russ!
Förstår att stortravet vill ha fler monte ryttare men jag tycker att detta är helt fel sätt att få fler ponnyryttare att gå över till storhäst, det är väldigt stor skillnad på att rida ett storhästlopp än ett ponnylopp…
Oavsett orsaken till förslaget tror jag detta är dödsstöten för ponnymontén. 🤐
Kommer det ens att bli några montélopp nästa år?
I år fick vi knappast ihop till några shettislopp överhuvud taget (inte ens med dagens regler) medans russloppen oftast innehöll 5 -7 startande. Av dessa var merparten längre än 160 cm.
Så har det varit här i mellansverige i alla fall i år.
(OBS! Talar inte i egen sak då våra montéryttare är långt under de föreslagna längd och viktgränsen ändå)
.. Och där rök min idé om att starta mitt russ i monté. Jag är 164-165 lång ungefär. Hon hetsar så mycket när det är andra hästar runt omkring att det kändes som en bra idé att prova rida istället då hon är mer riden och lugnare i ridningen. Men eh, jaa.
Tycker det verkar som ett ganska knasigt mått i största allmänhet. Hur lång ryttaren ska vara beror väl ändå på hur hästen är byggd? Mitt russ ifråga är grovt byggd och 128-129 cm i mankhöjd, har absolut inga problem att bära upp mig.
Efterlyser statistik på montéstarter under åren om hur det har utvecklat eller som nu senast antagligen avvecklas 😕
#6 Hur det ser ut var inte orsaken. Det är subjektivt. Orsaken var att hästarna led av ryttare som var 5 cm längre (än 160).
Tycker det är konstigt då man rider ihopkrupen i montésits numera (längden är då ointressant). Dessutom undrar jag vad det är för veterinär som tycker att en ryttare på 163 cm är för lång och skadar hästen när, i princip, samma veterinär kan godkänna en karl på nästan 190 cm och runt 100 kg rida en Islandshäst. Underligt resonemang.

Oavsett vad man tycker om regeln skall rätt vara rätt. Regeländringen kommer enligt uppgift inte från ST utan från Jordbruksverket. Sedan kan man tycka vad man vill om jordbruksverket(och det gör jag) men de har iaf inte på sin agenda att "sno ryttare från ponny till storhäst".
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#2 Funderar på hur din syrra, som då altså är strax under 160cm, kunnat rida kat-A ponny i år? Det om något visar kanske på att denna regel är nödvändig, eller?
Är verkligen lite fundersam på hur man tänker. Jag har iof alltid förordat en längdregel men då en längd i förhållande till mkh. Nu Kan en 160cm ryttare rida en Kat-B ponny som är 107,1 i mkh men en 161 cm ryttare kan inte rida en välväxt Kat-b ponny på 130 cm. Känns inte så vettigt tänkt……
Jag talar heller inte i egen sak då min montéryttare utan problem mäter in…… Vi får hoppas att "överväxta" kat-A ryttare börjar rida Kat-B, men vilka som skall rida Kat-A har jag svårt att se….
Jerker Klang,
#8 Nej, det var inte Jordbruksverket som hade några åsikter om detta. Då borde regeln gälla för alla ridsporter. Så är icke fallet.
Reglerna är helt godtyckliga tagna av en arbetsgrupp som består av representanter från Travarhälsan, SPTF och ST.
Rikard fick i uppgift att återkomma med förklaring och underlag till varför just dessa gränser skulle gälla.
Jag vill dessutom påpeka att vissa i den gruppen hävdar att längden har med hävstångseffekten att göra. Men det påståendet är helt felaktigt då den inte kan gälla utan krafter och motkrafter. Något som inte finns på en montéryttare. Monteryttarena idag rider dessutom ihopkrupna och ryttarens längd har alltså ingen större betydelse.
Våra ryttare klarar också gränsen galant. Den ena t.o.m shettisgränsen så jag talar inte i egen sak. Jag talar för montésportens överlevnad.

#10 Var du med? Uppgiften om JV kom från en som var med iaf…..
Jerker Klang,
#11 Ja, jag var där.
Dessutom säger det sig väl självt att Jordbuksverket inte kan ha några åsikter om tävlingsregler. Möjligen djurskyddet men då borde det också gälla alla ridgrenar. Eller hur?

Montésporten i ponnytravet är ju så försvinnande liten att jag tvivlar högeligen på att någon ponny skulle bli så sliten av allt tävlande att det skulle utgöra ett problem ur djurskyddssynpunkt.
Jag har två kapabla shettisar här hemma, men eftersom vi bor i norrbotten kommer de förmodligen aldrig att kunna starta i monté, då det under dotterns aktiva tid som stetlandskusk/ryttare aldrig hände att det blev ett enda lopp.(Japp, under de år hon kunde rida shetland 9-13 år så blev det inga lopp) Russ har hon självklart tävlat i monté, men nu är det inga ryttare kvar där heller, så förmodligen kan ingen i norrbotten tävla i monté. och de som bor i västerbotten har ju närmare till Bergsåker så de har kanske en chans, om det rids några lopp där.
Det inspirerar ju inte till att försöka rekrytera nya ungar som kan rida eller köra våra mindre ponnyer.
Känner mig verkligen gnällig idag, har hållit på med ponnytrav sedan 1979, men just nu känns det verkligen som man har lust att bara lägga ner helt.

hade flera som ville ta montelicensen i börjn av nästa år, nu måste jag säga att de inte får längre.. De är mellan 160 - 165, känns URLöjligt. En längdgräns visst men den ska väll ändå vara normal och efter hästarnas mankhöjd iallafall…
Jag är verkligen fly förbannad på de nya reglerna! Det här kommer bli ponnymonténs död för det kommer inte finnas tillräckligt med ryttare kvar. Det finns redan nu få ryttare ska man inte hjälpa dem att bli bättre o rida bättre och utveckla ponnymontén ist för att mer eller mindre ta bort den helt och hållet?
Är där någon som har hum om vilka montéregler som gäller i Finland och i Norge? Hade varit intressant att jämföra. Inte bara vikt och längd utan andra ev. skillnader.

#16 Den skillnad som jag vet om i Norge är att man skiljer på travrekord och montérekord. HAr hästen inget montérekord så skall den först gå ett "prövelöp" i monté. Den tid som ponnyn då får är den tid som den handikappas efter. Det innebär att en häst som gått runt 1.50 i sulky mycket väl kan handikappas efter 3.00 i monté….. Så vi har inte övervägt att åka dit o tävla :)
Jerker Klang,
Något som också är intressant: hur är reglerna inom ridsporten kat a resp. kat b !!??

#10 Du får gärna lägga ut det, när uppgifterna vad de hade för underlag för det här beslutet kommer. Redovisades inte det på plats?
Jag var inte på plats under helgen och har försökt hitta några möteshandlingar men inte hittat några.
Det finns inte heller några vetenskapliga artiklar som jag kan hitta om längdpåverkan, däremot ett fåtal om vikt. (Sökt på veterinärmedicinska databaser på SLU). Så det skulle verkligen vara kul att se vad de har för underlag.
//Cecilia

#18 Det finns ingen längdgräns i ridsport, men överdomaren kan besluta om ett ekipage inte ska få starta. De lägger även in ryttarens förmåga och balans som jag förstått det.
Inom ponnygalopp som mest liknar ponnytravet (det ska gå fort) har man viktgränskrav på 58 kg max, men ingen längdgräns.
//Cecilia
#19 Nej det redovisades inget. Dom sa helt enkelt att så här är det och det är inte vi i SPTF som kommit med detta utan STs veterinär.
Jag kan då tycka att det vore på plats att den veterinären skulle varit där så vi hade fått höra hur dom tänkt när dom kom fram till denna lysande idé att döda ponnymontén.
#19 Nej, Det redovisades inget underlag för beslutet. Jag kan skicka dig mina mötesanteckningar från helgen om du vill.
#20 Inom galoppen drar man väl dessutom av något kilo för säkerhetsvästen, vilket man inte gör inom montén. Eller hur?
# Ja vad ska man säga…??
Min dotter tog licens för monté för ett par år sen, har aldrig kunnat rida ett lopp, för året efter ändrade man viktgränsen, hon låg på gränsen o jag ville inte riskera ätstörningar på en 13 åring! :(
Hon har däremot 2 yngre systrar som enl skolläkaren är väldigt små till växten o kollas längd o viktmässigt varje år, de är däremot perfekta för montén med de nya reglerna…
Alltså vikt o längdmässigt vad läkare reagerar på!!
Hur tänkte man här???

#22 Ja, man räknar med att säkerhetsvästen väger 1 kg, men kommer inte ihåg om man drar ifrån eller lägger till.
Du får gärna skicka de till min mail y06ceek1@stud.slu.se
Vill gärna veta vad som sades innan eventuell kontakt med chefsveterinär Göran Åkerström.
//Cecilia
#24 Maila mig med dina frågor så kan jag berätta vad som sades. Det var inte särskilt mycket från ST/SPTF´s håll. Det som sas kom från de aktiva i första hand.
mail@stuteritusen.se

när dessa mått togs fram - jämförde man då något med den längd/vikt-undersökning som rapporteradesin till SPTF 2012? Visst att SPTF tyckte underlaget var för tunnt för att kunna ta beslut på, men det är ju ändå en anvisning på hur ryttare i landet ser ut - iaf på vissa banor/ i vissa lopp…!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Kommer försvinna MÅNGA Kat B ryttare… Hur många kommer ens att finnas kvar?:(
#26 Det togs ingen notis alls till den mätningen som gjordes, kanske just för att den blev så ofullständig.
#27 ja det kommer att försvinna MÅNGA ryttare. Ca 1/3 av de ca 60 som finns.

#26 Då det slarvades så med mätningen av ryttarna , det kunde skilja 10 cm på samma ryttare , klubbar som inte lämnades in mm. Men som sagt det är fortfarande inte SPTF som tagit detta beslutet.
Finland har uppdelad längd i 3 kat tror jag det är
jag är då himla förbannad jag har ganska just börjat med min montè licens och ridit 3 provlopp på mitt russ som är 4år och väldigt grov och 127cm i manken, har spenderat över ett år på att få henne inriden och snäll och så nu ska jag inte ens få rida ett lopp då jag är 165cm, gud vad förbannad man blir, varför ens tänka på en längd gräns då det knapp finns montéryttare för att få ihop nå enstaka lopp uppe här i Norrland, skulle va roligt att se hur många som kommer försvinna om denna regel införs?! kommer ens ponnymontèn överleva då när den knappt gör det nu???
#30 Precis så här va det när mina barn skulle börja köra russ när dom va 12. Så bytte dom till 13 år så dom fick vänta ett helt år. Så då va det faktiskt tur att vi inte hade bytt ut någon häst eller köpt någon ny när dom inte fick köra.
.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

#31 skillnaden är ju "bara" den att dina barn snart fyllde 13 år och fick börja tävla. Ryttaren i #30 kommer ju inte att krympa 5cm och börja tävla… =(

Ni som var på mötet: Sa de något om hur mätningen kommer att gå till? Mätning i början av året? varje lopp? vem får mäta? läkarintyg eller på banan?
Det pratas ju mycket om jävsituationen (som jag anser är minimal!!) inom ponnytravet…

Enligt Eskilstunas ganska så noggranna mätning 2012 så skulle 6st A-ryttare (av 8 startande) och 5st B-ryttare (av 19 startande) inte ha fått starta i lopp.

Nä det sas inte men de kommer säkert ut information när allt är klart. Om och hur det kommer att bli , svårt att spekulera då inget är spikat och klart faktiskt.
Men MIN tanke är kanske att de kommer bli så att man ska mäta sig på vårdcentral eller något men som sagt jag vet inte.
Men fortfarande är inte detta något som SPTF kommit på det måste ni ha i åtanke .
Jag är faktiskt för en längdgräns , med en max längd på 165 cm tycker ju jag. Sen hade gärna fått vara i 2 elller 3 längdgränser per A och B ponny ,
Jag pratade med Arne och han sa att längden kommer att kollas precis som vikten varje tävling :) En sak som jag tycker är lite lustig är att alla säger montesporten kommer dö ut och att man ska ta bort gränsen för just den orsaken, jag tycker inte att våra ponnyer ska behöva ta allt för stora ryttare bara för att monten ska få vara kvar hästarna ska alltid komma i första hand. Sedan kan jah tycka att kanske man borde öka upp med 3 cm på båda kat. Men tyvärr är det allt för stora som rider runt som det är idag och då måste det till en gräns. Hade alla haft självinsikt så hade det inte behövs en gräns. Allt har sin tid! Nu kommer de allt för stora försvunna och tyvärr några som är på gränsen till för stora. Sedan tycker jah att det största problemet inom monten är att allt för många inte kan rida ordentligt/ orken. In med fystest här med. Bättre rekrytering av monteryttare behöver dock till.

Läkarintyg från vårdcentral eller skolsköterskor på ryttarna om det här går igenom,att mätas på tävlingsdagen är så osmidigt plus att det kan skilja på olika ställen fram och tillbaka…hoppas även att detta inte sker med klack då är det ju riktigt pinsamt

#36 om en av anledningarna till att man inte använde underlaget från 2012 var för att det kunde skilja flera centimeter på samma ryttare mellan olika banor - hur kan de då överväga att mätningen ska ske på banan inför varje lopp?
Så länge det inte finns korrekta instrument att mäta med så är ju detta endast en godtycklig uppfattning!! Samma problem fanns ju för några år sedan innan man fick ordentliga vågar till vägningen…
Håller med #37; Läkarintyg från vårdcentral eller skolsköterska…
#32 och vänder vi på det kan ju den som kan rida i år ha vuxit över till året efter iaf.. Oavsett om det blir ändring eller ej.
~ Anneli ~
#38 Svårt med skolsköterska om man slutat skolan. 😉

#40 "Läkarintyg från vårdcentral eller skolsköterska" skrev vi båda två….

Men de kommer i så fall säkert se till att de kommer att finnas en sådan riktigt som sitter på väggen på vårdcentralerna och att man mäts utan skor är för mig en självklarhet.
Seriöst! Tror ni verkligen att vårdcentralen skulle vilja mäta en massa ponnyryttare för att tillfredställa SPTF? Nej, då tror jag mer på att de blir mätta på plats och då är vi tillbaka igen på ruta 1. Det påstods nämligen i helgen att samma ryttare tidigare hade mäts på två skilda platser och att det då skilde hela 1 dm mellan tillfällena. Dock sades det inget om ifall ryttaren blev längre under tiden eller om den var 10 cm längre i början av säsongen än mot slutet. Så varför detta med längd? Det är ju både svårt och orättvist.
T.ex. en ryttare är 161 cm lång och får inte rida sitt russ på 130 cm. Men en ryttare på 159 får rida sitt russ på 126 cm. Ingen omöjlighet. Ryttarna ser förmodligen lika proportionella ut på sina russ.
Den dagen någon kan påvisa, genom riktig forskning,att längden på ryttaren påverkar ponnyns hälsa, då kan vi ta upp detta igen. Annars släpp längdproblemet och avvisa ryttare som rider illa. Det är mycket värre än bara ett estetiskt beslut.

#43 Ryttarens längd kan visst störa hästen väldigt mycket , då många av de som går monté kanske inte rids på samma sätt som en ridponny och har inte de naturliga musklerna i ryggen mm som en ridponny.
Ska det avisas ryttare som rider illa så lär det inte heller bli många kvar då de flesta har för dålig konditon och styrka för att orka rida ett helt lopp utan att störa ponnyn.
Man får väl även lära sig att allt har sin tid och att man faktiskt kan växa ut sin lilla B-ponny…

SPTF har med anledning av helgens diskussioner om de föreslagna montéreglerna varit i kontakt med en ledamot i reglementskommittén och informerat om de synpunkter som kom fram inför deras onsdagsmöte. Vi har även pratat med Rikard och bett honom att ta kontakt med veterinärerna och på nytt diskutera reglerna och grunderna för dessa samt informera dem om helgens synpunkter.
Så kom inte och säg att de inte lyssnar ;)
Får en ryttare på 160 cm rida ett russ på 115 cm enligt det här nya förslaget?

#45 härligt med gensvar så snabbt!! 😃
#46 Ja det kan man ju läsa av reglerna,…..meeeen då det troligen inte ser harmoniskt ut så har ekipagekontrollant, veterinär, m fl rätt att avvisa ett sådant ekipage…..hmmmm
Då kan man ju undra varför dom inte kan avvisa en ryttare som är 170 cm lång på ett russ som är 130 cm. (alltså om längdgräns på ryttare inte finns, som det är nu)
Vad är det som gör det lättare att säga NEJ om man satt en minilängd på ryttaren????
Den frågan skulle jag gärna vilja att någon förklarar för mej.
#43 Ja varför skulle dom inte det? Dom gör ju läkarintyg för dom som ska ha licens till stortravet det här kan inte vara värre.
Och hur mycket lägger vi inte på den stackare som ska avvisa dom som rider illa… Vem ska göra det?
~ Anneli ~

#48 för att det är alltid lättare när man har riktiga regler i ryggen ;) och blir man av med de längsta så kanske fler börja tänka till själva och inser att de är för långa 😇
#44 Vad har ryttarens längd med hästens ryggmuskler att göra? Då pratar vi väl om ryttarens tyngd. Om du kan visa mig på en enda forskningsrapport där ryttarens längd har gjort skada på hästen (och då pratar vi inte om ryttare på 190 cm utan ryttare som är 40 cm längre än hästens mankhöjd) så kommer du kunna övertyga mig.
Förklara också för mig varför maxgränsen för kat A ligger 40 cm över maxgänsen för shettisar medans maxgränsen för kat B bara skiljer 30 cm. Det är ju på shettissidan vi har de riktigt långa ryttarna.
På monté-SM i år och förra året var det flera ryttare som inte skulle klara gränsen för kat B på 160 cm. En kat A-ryttare var t.o.m. längre än min vuxna dotter på 163 cm som själv fick ridförbud på russ för 3 år sedan. (Hon tävlar inte ponny längre)
#44 Sen kan man träna upp både styrka och ridstil. Däremot kan man inte krympa på längden så det är väl självklart att längdgräns sätter fler käppar i hjulet än ryttarkrav. Fystest har man ju inom stortravet, så varför inte i ponnytravet? (Om nu alla ryttare rider så illa)

#51 Då jag har jobbat som ridlärare i över 8 år så har jag sett många exempel på där ryttarens längd stör hästen väldigt mycket , även när jag tävlade i hoppning själv så såg man sådana exempel och även där huvuddomaren gick in och talade om för ekipage att de inte fick tävla sin ponny.
En ryttare i obalans stör hästen något otroligt mycket , de som rider lätt i montén sitter de flesta på fel sittben och är de längre så kommer de ännu mer i obalans och det blir mycket för hästen att balansera upp.
Har inte hästen rätt ryggmuskler så har den ännu svårare att bära upp en vinglig ryttare som och då är det värre med en lång ryttare (faktikst) .
Själv slutade jag rida min maxade D-ponny då jag tyckte att jag var alldeles för lång att tävla den ( 172 cm) och då var han 148 cm hög :D
Förstår man inte själv att man är för lång ja då vet inte jag, vad man ska göra .
Jag har nog förklarat detta många gånger och vill man inte förstår så gör man inte det .
#53 Du har fortfarande inte visat mig någon forskningsrapport på att längden är skadlig. Så tyvärr har du inte övertygat mig. 😕
Dålig balans har inte med längden att göra. Även små ryttare kan ha dålig balans. (vilket faktiskt är vanligare)
Och pratar vi balans så är det egenligen tvärtom. För att upprätthålla en ba balans länger man stiglädren i dressyren t.ex., lindansaren har en lång stång i handen för att hålla balansen osv. Så din erfarenhet handlar nog mer om obalanserade ryttare än om ryttarlängder.
Och varför denna skillnad mellan maxhöjderna? Kat A: 40 cm och Kat B: 30 cm? Det är väl shettisryttarna som oftast har sämst balans så då borde väl det rimligtvis vara omvända förhållanden i så fall?
Om ST´s veterinär kan påvisa, med hjälp av forskningsresultat, att ryttarnas längd påverkar hästen på ett skadligt sätt finns inget att säga annat än att då borde han prata med veterinärsamfundet och diskutera detta med alla veterinärer och förbjuda ridning på Islandshästar osv.
Gäller det för alla ridsporter så tycker jag att det är okej. (Islänningar tävlar också i hastighet)

Forskning och forskning de kan man ju alltid tolka som man vill ändå och som sagt vill man inte inse att en för lång ryttare stör hästen ja då hjälper ingen forskning i all världen.
Finns väl ingen forskning heller om att tunga ryttare är skadligt om man nu ska vara så😇

#55 jodå det finns forskning om belastningsskador på ryggmuskulaturen och ryggraden på hästar som går med för tung och/eller obalanserad ryttare.
Hittar inte nu, men vet att det finns en film där man visar med värmekamera punkter som överbelastas…

Tycker att de kunde satt en maxgräns på 165 cm. Många bra ryttare försvinner. Jag klarar mej nog precis tror jag. O när ja rider på ijor mitt russ som e maxad så känner kag mej nästan liten ;). O sen visst de finns långa ryttare som förstör lika mkt som om dem är för tunga. Speciellt om de har lång överkropp o inte tillräckligt med mag o ryggmuskler för o hålla en bra hållning . De "vajjar" ju för hästen om d blir ostadigt o den inte fåe tillräckligt med hjälp. Hade hellre satt upp en som är 162 cm o väger 65 kg på min häst än en som är 170 o väger 55 kg ;)

Hur många montéstarter gör en ponny per år? Hur många ponnyer är det som nu tävlar i monté?
Det finns för närvarnde inte ens möjlighet att tävla i hela landet, och alla hästar har inte möjlighet att starta ( det finns inte proppar för långsamma t.ex)
Hur stor är risken att en ponny blir skadad under tävling? Hur många ponnyer blir skadade för att de tränas för trav? (utan att bli ridna)
Hur många som tränas allsidigt blir skadade?
Om man sätter det i relation till hur det verkligen ser ut så skulle det nog räcka att ekipaget ska se harmoniskt ut…
Med tanke på hur många ponnyer som rids för husbehov och tävling i hoppning o.s.v tror jag nog att ponnyerna klarar av det fåtal montéstarter de gör, våra hästar har gjort 5-6 montéstarter per år även när det var gott om ryttare och lopp.
Vore ju skillnad om hästarna gjorde ett tjugotal starter och väldigt många sprang under två minuter då.
Litet att fundera på, jag börjar undra om det inte är ett estetiskt problem i lsutänden…
#57Håller helt med dig Amanda, 165 hade varit mkt bättre! Tränar själv mitt russ på 127 hemma ibland och har även funderat på att starta honom i monte men jag anser mig själv vara lite för lång för det ( jag är 169) så jag slänger isf upp en mindre ryttare som tex min syster som är 160 och hon ser verkligen inte för lång ut, hon kan lätt rida honom tills hon är 165! Sen det med balansen är oerhört viktig och det är klart att en ryttare i obalans kan skada hästen men för det mesta så presterar inte hästen något om den blir störd hela tiden. Ett fystest tror jag också hade varit bra om alla genomförde :)

Tror inte på fystest för dem yngre barnen bättre att hålla någon form utav utbildningsdag där man tar med sin ponny får hjälp med balans och visar att man kan rida ett provlopp i balans.
Tycker att det är fruktansvärt märkligt om nu djurskydd, veterinär och annat tycker att 160cm och inte längre är ok. Islandshästekipage med ryttare som har benen halvt i marken är ju ok eller tävlar dom utan godkännande från dessa parter? Där är det minsann ingen som klagar på längd, vikt eller harmoniskt ekipage! Det här är ett skamligt förslag och ännu ett steg att lägga ponnytravsporten i graven!

#61 Ja de kan man tycka är konstigt , men så måste vi ändå ta i beaktande att de rids inte in förrän de är 5 år , är oftast ändå högre än våra B-ponnyer och byggda på annat vis.
Tror inte man kan jämföra raser i mellan utan att man får ta varje ras för sig ;)
#62 Det har du absolut rätt i att man inte kan jämför två raser. Men nog kunde väll 165cm vara ok på ett russ om 1.80 är det på en islandshäst. Jag tror inte att 5cm (160-165) skulle göra så stor skillnad. Det skulle däremot göra stor skillnad i antalet ponnymontéryttare :)

#63 Ja jag tycker också att maxlängden ska vara 165 cm , men inte längre ;) sen tycker även jag att man ska väga in sig utan utrustning men de är en annan femma
Mycket intressant läsning! Men var ska man dra gränsen vid 165 - 169 - 175 eller kanske 185 cm.
Jag hoppas i alla fall man tar sitt förnuft till fånga och börja tänka om angående 160 cm gränsen!!!
Kolla statistik skulle jag säga! Hur ser dagens ryttare ut? Hur många är egentligen längre än 165? Mellan vilken längd finns det flesta aktiva ryttare?

#66 Tyvärr har jag sett en del för långa ryttare i år både på Shetland och Russ. Verka ju inte som om alla inser själva att de är för långa tyvärr.
Tänkte precis ta montélicens tills jag igår fick reda på att dom hade satt en längd. Jag och min syrra mätte oss och hon var 177cm och jag 163cm! Jag red i måndas på ett russ som är typ 123cm och jag såg inte stor ut alls!! Och min syrra hade också velat ta montélicens på russ och sedan på storhäst men det går ju inte nu! När hon red en häst som var maxad så var hon inte alls förstor för de russet!! Hennes dröm va att tävla på hennes favvo russ Axmira men den drömmen kommer inte att gå i uppfyllelse vad jag vet! Och hon vågar liksom inte tävla storhäst direkt för det är inte alls samma sak som på ponny!
de verkar då se lite ljusare på sptf sida då man går in och läser, väldigt kort meddelande men ändå
"SPTF har med anledning av helgens diskussioner om de föreslagna
montéreglerna varit i kontakt med en ledamot i reglementskommittén och
informerat om de synpunkter som kom fram inför deras onsdagsmöte. Vi har
även pratat med Rikard och bett honom att ta kontakt med veterinärerna
och på nytt diskutera reglerna och grunderna för dessa samt informera
dem om helgens synpunkter."
låter i alla fall lite bättre för oss som kämpar för att få genomföra våra drömmer och få göra det vi älskar
#55 Du menar alltså att bara för att DU TYCKER att någon är för stor så är det DU som har rätt och alla andra fel.
lägger bara till en tanke jag har och vad jag tycker, tror nästa ingen som tävlar i ponny trav gör något för att göra illa hästen, och tror man själv förstår om man är 170cm att man inte kan rida på ett russ som är 115. men alla hästar är olika byggda och ingen är som den andra, tycker därför att det inte borde finnas nån längd gräns och istället ska veterinären kunna göra sitt jobb och döma ut ekipage som ser oharmoniska ut.
#61 Håller helt med!
Fast regler har man ju av en anledning, att hjälpa dem som ska säga ifrån. Det har ju klagats vilt och brett om att man fått rida på en bana, men inte på en annan och "jag klarade vikten men dom tycker jag ser för stor ut" eller "klarar jag vikten måste jag ju få rida" osv.
Det här här ju bara ett sätt att försöka komma ifrån allt det där som kan bli orättvist. Visst det kan vara orättvist att en som är 165 och fick rida förra året inte får rida i år, men då är det lika synd om den som blir 26 och inte får köra längre.
Och jag vet, 26 då vet man och har vetat länge att man inte får köra, men så kommer det bli med vikt och längd med. Den som är 150 nu vet ju att när den passerar 160 får den inte rida. Och alla dom som är 160 men inte klarar vikten då? Lika orättvist där faktiskt.
Sen har nog många en lite vriden syn på hur stor man kan vara när man rider på en ponny. Jag är 175 och när jag red ponny (har varit 175 sen jag gick i högstadiet) då klagade domarna på mig när jag red D ponny! Och ärligt talat, jag va för lång det såg inte bra ut. Det förstår jag nu, men svårt att acceptera när man är i den åldern. Bara kolla i den här tråden hur många olika synsett deet finns på längden och när man inte är förtor.
Tänk om vi inte hade regler för viss utrustning då? eller regler för vissa mediciner? alla tycker olika är ett uttryck många använder, och ja det är sant. men för det ska inte allt bara få vara okej.
Sen tror jag inte ponnytravet dör av monté vikten… Tror vi ska lägga energin på att se till att vi får ha ponnytravet kvar alls, för det är inte många monté lopp som går som insprängda. Men skulle ju vara jätte trist om montén får det ännu svårare efter det här.
~ Anneli ~

#73 Bra skrivet :D
Hittade Norges reglemente ang monté:
10.3. For kusk / rytter gjelder følgende aldersgrenser:
Trav Montè Ponnier i høyde til og med 110 cm 8 år til 15 år (trav) 8 år til 14 år (monte)
Ponnier i høyde til og med 110,1 cm 130 10 år til 21 år (trav)10 år til 18 år (monte)
Ponnier i høyde 110,1 til 130 cm (fra 2014) 12 år til 21 år (trav)12 år til 18 år (monte) (förstod inte detta)
Ponnier i høyde 130.1 til 148 cm 12 til 21 år (trav)12 år til 21 år (monte)
Kusk/rytter må være fylt nedre aldersgrense. Øvre aldersgrense gjelder ut det året vedkommende fyller. Alle ponnier må være fylt 4 år for å delta i monte.
10.4. For montéløp gjelder følgende vektgrense gjelder også ved prøveløp: Kategori A maks 45 kg inkludert utstyr. Kategori B maks 65 kg inkludert utstyr.
#73 Nu spelar det inte längre någon roll vad vi tycker för nu är det tydligen bestämt med de föreslagna reglerna. Motivering är utlovad men vi får väl se. Dock tycker jag nog inte att man kan jämföra någon som är 175 cm med någon som är 163 cm som exempel. Många C- och D-ponnier har inte samma djup i bålen som ett russ. Därför kan man se större ut på en c-ponny än på ett russ. Det har jag fler exempel på. Trots detta finns det INGENTING som bevisar att längden är skadlig för hästen. Det är rent estetiskt och det är enbart dressyren som har det som en tävlingsregel. Där bedöms det hur det ser ut.
Mig veterligen är dock monté en hastighetssport där stilbedömning inte ingår. 🤪?
En ryttare på 160 får rida ett russ på 115 men en ryttare på 163 cm får inte rida ett russ på 130 cm? Ibland undrar ju.
Sen borde väl alla ryttare få lära sig stå i en riktig monté sits som passar bra för ponnyernas korta halsar. Jag har sett många som gör sig riktigt stor i sadeln för att dom inte kan stå i en monté sits, men står man i en bra monté sits så krymper man ju ihop ganska mycket så jag tycker inte längden spelar så stor roll

#77 men de ska fortfarande se harmoniskt ut och sen hoppas man ju att ryttarna själva eller deras föräldrar kan inse om de är för stora eller ej.
där sket sig just precis tävlings säsongen 2014 i monte! :/
är 164cm o 13år! :/
#80 kanske klarar mig ett år om jag skaffar ätstörningar och slutar sova så jag inte växer nå mer!
fast de är väll jävligt dumt att dom bestämde detta för ganska säker på att ponnymonten inte kommer överleva längre till med denna regel!!!
Jag fattar fortfarande inte vart dom har tagit längd gränserna ifrån.. Och varför de olika skillnaderna på maxhöjderna, 40cm på kat A o 30cm på kat B?
Men hur blir det??
VAd är det för längd på kat. A och vikt?
Vad är det för längd och vikt på kat. B??
För jag räknas som kort med mina 161cm… men kan inte jag rida ponny då?
Klart det kommer bli några ryttare kvar men dom är ju utspridda över hela landet och alla åker väl inte från Boden ner till Jägersro så det kommer nog inte vara tillräckligt många anmälda till dom flesta montélopp.

Fast det kommer ju komma ryttare från shettis sidan med, man behöver ju inte måla f-n på väggen innan man vet
#83 kat A kommer det va 147 och 45kg, kat B kommer de va 164cm och 60kg,
Du kommer få rida russ men dock inte rida shettis
tror även åldern på russ är ändrad till 13år till 18år
#86 Vaaa var har du fått 164 cm till kat. B ifrån ????
Jag har hört 160 cm. Är det ändrat ???
Kan någon länka till den sidan det står de nya reglerna, jag kan inte hitta den någonstans.
#87 Nej, det är 160 cm som gäller. H*n måste ha skrivit fel.
#85 Tror inte det kommer så många ryttare från shettissidan faktiskt för dessa har man redan behövt plocka upp till russen redan iår. Dessutom är det en enorm rytarbrist på shettissidan redan idag, så var du hittar dessa nya ryttare skulle jag vilja veta.
Och igen… Även om det finns små ryttare så är de för få och för utspridda över landet att det förmodligen inte blir några lopp. Hur många shettislopp har inte blivit inställda i år egentligen?
I Monté-SM var inte ens kat A fullt. Och av de som deltog där kommer inte ens hälften kunna rida nästa år pga dessa längdregler så….
Är övertygad att man inte vill ha någon monté i framtiden.
Så jag måste vänta tills jag kan ta storhäst licens bara för att jag är 1cm för lång för deras nya sjuka regler??
Är reglerna bestämda nu? De skulle väll diskutera mer om detta?
#86 Måste man vara 13 för att rida russ nästa år?
#92 Samma åldersgränser som tidigare.
#91 Enligt de uppgifter jag fått så är det bestämt. Det bestämdes veckan efter repskapsmötet. Underlag till beslutet skall komma senare har det sagts mig.
#93 tack då vet jag.
Hur proportionerligt är 160 cm och 60 kilo då? Jag hade klarat 60 kilos-gränsen, gravid i vecka 35, men är 3-4 centimeter för lång…. Med andra ord hade jag klarat den ganska mycket lättare utan bebis i magen, och jag är inget "benrangel" i vanliga fall heller.
#95 Enligt ett annat inlägg här iFokus skriver du att du väger 58 kilo som gravid. Och som du kanske vet så väger man in med full utrustning. Det nog inte ens möjligt att få all utrustning under 6 kg, så du hade nog inte fixat vikten heller i dagsläget. 😉 Annars kan jag hålla med dig.
🙂
#96, tja, dagens morgonvikt visade 57,2 (man kan gå ner i vikt i slutet av graviditeten), minsta möjliga sadel och ridbyxor och tunn jacka istället för kördressen med knappa kläder under så hade det kunnat gå… ;)
Men igen, hur proportionerligt kan man se den vikten till längden? Om det är små ryttare man är ute efter?
Jag kan också se en viss komik i att man sänker åldersgränsen för B-ponny i ridsporten (13 år är den väl nu och de pratar om att sänka den till 12!?) medan man måste vara 10 (eller har det ändrats?) för att rida monté. Med andra ord kanske det är dags att vi på allvar reder ut vad B-ponnyer klarar och framför allt var russen klarar. Majoriteten av våra montéponnyer är ju trots allt russ och de kanske tar lite mer än någon "klen liten sak"… ;)
#98 Nja, under 3 kg kommer du aldrig under med all utrustning. Du ska ju ha hjälm, vojlock, skor, säkerhetsväst, stigläder, stigbyglar, mm. (Det antar jag du i.o.f.s. redan vet) Men det väger mer än man tror. Annars håller med dig i ditt resonemang. (Även om jag vet att du inte gått upp nästan någonting under din graviditet)
Fast ridsporten har nog den åldersgränsen mer för att de vill att de yngre skall tävla mot varandra och de som är lite äldre ska tävla mot varandra. Det är mer det som gör att de har dessa åldersgränser. Och precis som du skriver så vill ridsportförbundet sänka åldern till 12 år. Antar att (vad de än nu säger officiellt) de vill låta de som är 13 år och äldre ha möjlighet att tävla om pengar. (Även om det inte är så ofta det händer) De skall dessutom ta bort möjligheten att få tävla i SM om man är under 13 år.

#98 tror aldrig du hade fått rida med den magen ändå ;) tycker nog att man får tänka logiskt själv och inte överdriva allt
Alltså jag är 159cm och jag rider Bponny när någon behöver ridas till (eller nej jag gjorde när jag vägde lagom, nu tömkör jag bara). Jag tycker själv att det är i längsta laget och inget jag skulle göra dagligdags.
#100 Å andra sidan tycker jag nog att du överdriver åt andra hållet så… 😕
Vi tycker olika och då kanske man ska gå efter något mer korrekt än bara tyckanden. Jag tror ännu på vetenskapen och tror ändå att man kan visa på många saker genom vetenskap. Eget tyckande är inte direkt vetenskapligt underbyggt.
Men det är ju för det här som regeln tagits fram, längd, vikt och harmoni i slutändan. Nu är det som det är och uppenbart tycker alla olika. Jag tycker att det viktigaste är att få ett fungerande ponnytrav och det kommer inte i första hand haverera på att några ryttare inte får rida. Egentligen kanske man inte ens borde få vara över ridsportens regler för att få rida B ponny… då skulle många flera hamna utanför. Var glada att vi fortfarande har ett ponnytrav tycker jag.
~ Anneli ~

#103 håller med dig :)
#105. Fina Musse & Cajsa! 🙂
#100, tja, magen är knappt i vägen och döljs med kläder. Däremot kan jag ju erkänna att jag
inte
rider i slutet på vecka 35, skulle aldrig göra det heller, och mina höfter (foglossning from hell och ett bebishuvud som borrar i bäckenet) hade ju inte överlevt ett lopp…. ;)
#105. Jag tror aldrig jag sett någon rida så effektivt och perfect som Cajsa Buhlèr på Betsie & Razmus Raid!

#107 :D de kan jag förstå helt och hållet ;)
jag är inte den ända som känner att detta beslut är en kniv som skär sönder drömmar i små bitar och kastar ut dom i havet……
#108, men Tom, en skönhet som Musse ser faktiskt ALLTID bra ut ju ;) MEN jag håller med om att Musse och Cajsa är ett jättefint montéekipage och jag hoppas han får glänsa lite mer under sadeln nästa år, han gjorde ju inte såååå illa ifrån sig på bara en start! :)