Vem tycker ni kör bäst??
Vem tycker ni kör smartast och bäst ??
Kat A. Och Kat B ??
nej vad svårt :) jag tycker iallafall att Janina Seppälä kör bäst i kat b men bland kat a hm.. typ Kevin Oscarsson eller nåt, vilka tycker du då?

finns så många som kör både bra och smart,, ;D
eller hur svårt och säga precis vem, många man säkert inte uppmärksammar eftersom de inte vunnit så mycket men kanske kör skitbra och har svår häst :)
Kat A finns flera stycken..tyckte syrran (malin) var bäst när hon körde shettisar..
kat B Janina är väldigt duktig.
#0 vem tycker du då Nathalie?
Janina S i Kat B och kevin Oscarsson I kat A

Jag tycker Janina är superduktig och kör smart!
Men jag säger som #3 det finns dom som är superduktiga men inte vinner så myckr och därför inte uppmärksamas. Josefine Larsson är en annan duktig kusk tycker jag!
vem eller vilka kör hon :)?

#8 Vem?
hon den där Josefine Larsson som körde bra :)
Kat. A Maija Lädekorpi.

#10 Okej, då är jag med ;).
I år kör hon bara Allgunnens Yra och har lyckats köra henne på 1.53. Det är ingen jättelätt pålle vad jag förstått.
Förra året körde hon Emmeros Diva och Dusty, både shettisar.
Hon har en jättefin körhand och är verkligen superduktig. Hennes lillasyster Emilia är också duktig :)
Jaha vad kul 1.53 e ju en riktigt snabb tid:) känner igen namnet alltså Allgunnens Yra säkert sett i ett program eller nåt :)

Det beror på vad man kör för hästar, men tycker Marcus Melander och Janina är duktiga, men det finns många fler.

Jag tycker att Camilla är en bra kusk :D

Kat.A Nathalie & Kevin Elofsson
Kat.B Janina Seppälä
Kat A: Amanda Frick
Kat B:Janina Seppälä

Dom som vinner kör smartast och Bäst…sen kan man ha otur med…

KAt a. Frida Simonsson XD
Kat b , Frida Simonsson XD HAHA;P
Men å bra jobbat #19 haha så jäkla självgod du e då :)

#18 Dom som vinner mest kör smartast o bäst, man kan vell köra smart o vara bra för det man kan ju ha svåra hästar och ett dåligt lopp ju!!
eller hur håller me re #21

Det finns många duktiga, ingen som är bäst.

#21 Jag håller med dig verkligen..
#23 och jag håller defenitivt med dig Linea!!=D

Det finns väldigt många duktiga kuskar, men som inte har fått visa det ännu, t.ex fär att man inte har haft en stökig häst, så därför nämner jag inga namn om villka jag tycker kör bäst.

Tycker inte nån är bättre, det finns inga bättre, bara sämre.. enligt mig.. ;) Som förra året på eskils, första starten för mig nånsinn.. i olten va de nån som körde på en annan Hela tiden, hon bara satt där å skrek som en liten ettåring.. då fick de lov å komma nån som ledde hästen.. :P de är ett ex på en sämre, kan inge namn.. tur det.. ja kan ett.. men,, aja.. h*n är medlem här så ja skall inte ställa till med bråk

En bra kusk ska klara av att vara en bra förlorare o kunna ta en motgång.. finns flera av dom lite mer "kända" kuskarna som inte klarar av en förlust vilket jag tycker Dåligt!
#27 det har du alldeles rätt i

#27. Mkt bra skrivet. Vet flera sådana personer.
jag tycker vi har många bra ponnykuskar…men en jag anlitar som jag tycker är bra är Kevin Porshage. Han lyssnar och kör som han blir tillsagd och det tycker jag som trnare är väldigt bra!
sen har jag mina underbarakuskar som inte har fått någon riktig rutin än men det kommer.
Johanna hansson kör joline skickligt och har nästan ingen erfarenhet sen har vi lilla linus lönn som bara är 8 och han kommer bli en bra kusk…
patrica rosen kör och rider bra.
dom anlitar jag iaf.

#7 , Tack mia du e min favorit 
Kylin-Blom tar inte ut sina hästar i onödan.
Johanna Olofsson är en otroligt duktig taktiker när det gäller ponnisar. Vet inte om så många fastlänningar har sett hennes senaste styrningar men jag tror att de som har gjrot det kan hålla med.

Kat a:det finns många bra kuskar, men jag föredrar nog Nathalie Elofsson,Nina Kontio,Amanda Frick kör väl rätt bra,Kevin Oscarsson och så klart ELIN MÅNSSON!!!(:
kat.b: Victor Lindeman,Janina Säppälä,Nina Kontio,Mia Nilsson,Linn Nilsson O många fler:)
Natalie Oscarsson kommer bli en jäkla kusk! :)

#36 ellr hur hon soopar ju banorna på träningstävlingarna ;)
#36 det har du alldeles rätt i hon kommer bli en skitbra kusk :)

Håller med!!:D

En kusk som kör bra ska också köra vårdat.
Håller med om att det finns många duktiga kuskar som inte får vissa framfötterna, kanske bara har en häst o.s.v. Man får ju också mer rutin om man kör många olika hästar och mycket lopp.
Jag tycker Janina och Michelle är klart bäst men tycker även att Rebecca dahlen kör bra! Marcus och Mikaela melander samt Kevin kör bäst i kat a!

tack jagz :)
Jerry Strömstedt! Överlägset!
Jag håller med er som inte vill nämna några namn. Det finns jättemånga som kör bra och smart. Jag tycker att en bra kusk är en sån som lär sig av motgångar istället för att sura, och inte låter sin ilska gå ut över hästen. Visst kan man bli arg om ingenting funkar, men det e bara att bita ihop och se framåt. Det kommer ju fler lopp. :)

Frida Nyberg, Visbytravet kör snyggt. Lugn, inget skrik, snygg drivning. Hon vet sin hästs kapacitet och kör den inte snabbare än vad den klarar av att springa, dvs. i ren trav. En eloge till henne!
Kat B tycker jag att camila haglund är dukitg att köra och det finns många mer jätte duktiga.
Kat A tycker jag att cecilia larsson är bra och samma där så finns det så många som är bra att köra.

Åhh det finns massor av duktiga kuskar men om jag måste nämna någon så blir det så här:
Kat. B: A-K Hansson som är jätteduktig på att köra även systrarna Blomberg är jätteduktiga :) Men det finns många fler ;)
Kat A: Helt klart Felicia J Åkerblom som kan få fart på de flesta :)

finns många bra kuskar

Inom stora Travet Bjöörn Gooooop<3 och inom lilla, systrarna Lädherkorpi (förlåt om ja stava fel:S) och systrarna
Nilsson-Borg:D

läderkorpi tror jag bara det är :) , hihi :P
LÄHDEKORPI

okejj :P
Kat:A Nathalie Elofsson
Kat:B Cecilia Leman

Någon sa att "om man vinner mycket så är man en bra kusk"
Jag tycker nästan att det är lite tvärt om! en kusk som vinner mycker är säkert duktig att köra, men har även mycket bra hästar!
en riktigt bra kusk är den som kan styra en svår häst till placering, inte den som kan köra en lätt häst, ensam i ledningen hela loppet och vinna!!
Sen finns det ju självklart jätteduktiga kuskar som vinner mycket också!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

#54 haha tack =)
Kat:A Nathalie Elofsson
KAt:B ingen aning mång duktiga=)

Jag tycker det finns många riktigt duktiga kuskar, men som kanske inte är så "kända" bara för att de inte har vunnit så mkt, men som ändå kör bra :D ;)

jag tkr dt är svårt att bedöma vilken ponnykusk som kör bäst eftersom att man oftast kör sin egentränade häst som man också känner bra och vet hur den funkar. i stortravet finns det s k catchdriver som inte kör sina egna hästar utan får anpassa sej beroende på vilken häst den kör.
Det finns många bra. Men man måste ju inte vinna mycket för att vara en bra kusk. Det beror också vad man har för häst om man har en som springer av sig själv eller en som man får jobba mycket med.

#55 Det där tycker jag är lite fel sagt. Man får inte en mycket bra häst från tomma intet, de växer inte på träd. Så nog är man bra på det man gör om man lyckats få fram en mycket bra häst!? Och hur kan du säga att en kusk som vinner mycket har mycket bra hästar? Vem kan bedömma det? Sådär kan man ju inte säga :/ Det är ju som att säga en kusk som förlorar mycket har dåliga hästar. Stämmer ju inte alls. Klart hästen alltid är bra om den vinner, men det har ju ingenting med hästens egentliga kapacitet att göra om den är först eller sist imål i ett lopp.
Jag kan bara säga att är man framgångsrik i det man gör kan man inte kalla sig dålig. Sedan finns de säkert kuskar som inte når så stora framgångar som är minst lika bra och en del bättre.

Du, ja tror #55 menar att Kända kuskar, får bara erbjudanden av dom med dom bästa hästarna! Som Tex. Björn goop(han äger) de är ju många som frågar om han vill köra dera hästar, då kan man ju förstå att han väljer den av dom han tykr verkar vara en som har en chans (i sitt lopp):/ Han väljer nog inte den sämsta! Drt kan man ju fatta! Men sen,som om en kusk som det gått mindre bra för, får välja mellan nåra "dåligt" tränade hästar som dom erbjuder Hon/han att köra, om han tar en,(den bästa av dom) men som inte har nån bra chans i sitt lopp, ,men vinner med den, då är han nog en ganska bra kusk!!
Det är vad jag ser det som, men även bra kuskar kan förlora!

#61 Jo men nu tror jag personen menar ponnytrav då hon inte är lika intresserad av "stortravet", och i ponnytrav är det inte ofta man blir erbjuden att köra flera olika hästar i ett och samma lopp. Utan man kör oftast egentränat.

Tycker det är så fel och säga så. Finns SÅ många ponnytravkuskar som är duktiga men kanske inte har fått chansen att visa det för de kanske har haft ponnyer som inte gått..
Personligen tycker Jag Sara Karlsson ska ha en guldkant som fått sån fart på Hults Admir! och även körde karismas universum så bra!

#63, nej, men det är även lite så på ponnytravet med, men kanske inte lika mkt..

#64 Tycker inte ens man kan jämföra det på samma nivå som stortravet.

alltså det kan krävas mkt från kusken för att få hästen att leda från start till mål tex..

jaja, de e juh sant:D
#67 eller tränaren.. tror att 80% av resultatet är upp till tränaren.. har den då en någorlunda bra kusk springer den ändå…
finns ju många rutinerade föräldrar som sitter och tränar små shettisar och russ hemma. klart det visar sig i resultatet

#69 Ibland ser man skräckexempel på folk som gör allt, selar värmer och tränar o låter sina barn sitta o köra loppen bara. Oftast kör ungarna över alla andra för dom inte klarar av sina ponnysar.

#70, det skulle seriöst inte mina nerver klara… skulle seriöst aldrig våga mina föräldrar värma, ennu mindre sela.. fall de skulle hända nånting vill jag inte lägga skulden på just den personen eller i detta fall förälder. bättre att skälla lite på sig själv att man klanta sig

#71 gör hellre själv! MIn syrra låter INGEN hjälpa henne, hon ska göra allt själv. Men det handlar med om barn under 15. Shettisåldern.

#69 Jag kan inte förstå hur "alla" kan vara så säkra på att föräldrarna tränar vissa personers hästar?:P
Även om någon utav mina föräldrar skulle ha velat att köra (vilket de aldrig ens skulle tänka sig att göra) skulle de inte få för mig. Haha. De kan ju förstöra dem
. Nej men, de har ju ett jobb att sköta. Och det är klart att mamma alltid ställt upp och hjälpt till med inkörning och med bråkiga hästar när man var yngre.
#73 det syns ju bla i katalogerna vem som är tränare. jag kan tänka mig att du tränar dina själv . men spec bla shettisarna nu ser man föräldrar el dyligt stå som tränare och är även ute och värmer hästarna innan loppen.

håller med #69. iaf när det gäller ponnys, är träningen bra och balanseringen optimal är det nog många man bara kan åka med.

#75 När du skriver det där låter det som att de som kör bra kör obalanserade hästar som inte är tränade XD hehe:P
Jag tycker själv att jag inte är någon jättebra kusk egentligen, men jag kompenserar det med att hästarna är hyfast är tränade i alla fall. Finns väl 2 lopp under min karriär där jag är stolt över min kuskinsats, Kriteriet med Petro och Sprintermästaren med Ravelli. Resten kunde väl vilken något erfaren kusk som helst åstdakommit.
Jag och syrran tränar våra själva, även om mamma står som tränare. Visst dom hjälper oss med inkörningen då det är bra att vara två…