Monté träning
Vilka muskler behöver vara mest tränade för att klara monté och vad/hur ska jag träna då?
Vill gärna komma ut i montélopp nästa säsong!
🙂
Hej, om man går in på Svensk Travsport och under monté så hittar man fystestet och bra övningar. :)
Rygg- och benmuskler är det viktigaste.

Tänker du på dig själv så är magmusklerna väldigt viktiga och konditionen så du orkar rida ett helt lopp utan att studsa i sadeln på hästen.
ja som har ridit lite själv tycker absolut benmuskler är viktigast att orka stå upp, sen är magmuskler bra för att få en fin om bra sits, arm muskler kan vara bra om man har en häst som pullar mycket och kondition i allmän het men allt blir enklare om man har mer muskler
Tack alla!🙂
#4 min häst är väldigt snäll och gör det han ska, det enda jag egentligen behöver göra är att orka stå upp😉
#3 De flesta otränade montéryttare klagar på ryggont (förrutom träningsvärk i magen) efter loppen. Magmuskler är absolut bra att ha men det är ryggmusklerna som tar stryk om de är otränade.
#6 så jag ska fokusera mest på rygg, mage och ben?

#7 Det är magmusklerna som bär upp ryggen , ett bra knep min sjukgymnast säger är att alltid dra in knappen när man gör saker lyfter mockar , gör situps mm , med knappen så menar hon *navlen* det är de bältet som bär upp i stort sett hela överkroppen ;)

#6 Om vi nu skall ta lite muskel o träningslära….. Har man ont i ryggen efter ett montélopp så beror det på att du har för dåliga magmuskler och istället använder ryggen för att kompensera detta. Det viktigaste är att träna upp "maggördeln" så att du använder de musklerna istället för ryggen för att bära upp dig.
#7 Ben och magmuskler samt kondition……
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#7 ja det tycker jag låter bra för det är oftast dem man får "ont" i först när man rider om man inte är tränad :)
Att ha en bra kondition är ju otroligt viktigt, benmuskler, ryggmuskler och magmuskler :)
Okej tack alla :)

Simträning länge är överlägset,det ger även "balansfeeling" :)
#13 jaha? Vad bra :) hur länge/hur ofta?
#13 Hur då? Simning är en mycket allsidig typ av träning men balans?