Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketthästhälsa
Läst 1891 ggr
Miii4
0

Skummar..

Hum, nu får nu upplysa mig!
Min ena ponny skummar, oftast mycket, framme på bogen när vi kört. Vad beror detta på?

jenniferaronsson
0

Svettig  ?

hannibal-roll
0

Det gör Hannibal också, brukar bli så mycket att det rinner ner längs frambenen. Har alltid varit så vad jag kan minnas. Han svettas väldigt lätt, bara man joggar honom lite så blir han blöt….. Vad det där med skummet beror på vet inte jag heller, hade varit kul att veta :)

Miii4
0

#1 Joo, men har hört ngt om att det har med ngn salt halt att göra. Undrar bara vad det är :)

Miii4
0

#2 Ja det är säkert ingen fara. Jag skulle med vara svettig om jag sprang i Zamirs stora kropp xD

FridaSimonsson
0

# 0 , det är nog ingen fara :) dom flesta i jeppes stall skummar också ;P

=)

Jennie_A
0

Friktionen mellan två saker när hästar svettas kan få det att börja skumma, tex förbygeln mot huden. Ofta så löddrar våra  även rikligt mellan bakbenen…

amandahandersson
0

Jag har hört att hästar skummar pga. saltbrist, eller stress. Mitt ena russ skummar, men han äter salt - så det är inte saltbrist, men han skummar ofta när han är stressad.
Sen kan det nog mycket riktigt vara när förbygeln/bröstan ligger mot huden.

Finns nog många anledningar!

SkMajs
0

Mitt Russ skummar ständigt när jag kör.. och man kan ju tänka på att även Varmblod och kallblod skummar ofta riktigt ordentligt när dom tränar eller är med i ett lopp.

Andra säger också att endel av skummningen är pga. att hästen tränar rätt och bra.

Nitro
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dolly efter ett montélopp

Miii4
0

#9 Det är är väl inget xD Kolla Zamir efter vilken tränigsrunda som helst! xD

Mollberg
0

Är inte skummet saltet de förlorar när de tränas?

MonteMira
0

Mira skummar inte alls och svettas väldigt sällan, är inte de också konstigt? Man tycker ju att hon borde vara svettig efter lopp…Men hon blir bara lite varm Fundersam eller bara lite svettig..

EmiliaLeo
0

jag vet inte om skummet är något att oroa sig för. det jag vet är att det är bra att svettas mkt.. hästen svettas ju precis som vi människor för att kyla av kroppen..

#12 vissa hästar har svårt att svettas, det är BRA att svettas mkt.. jag har hört att man kan hjälpa till att få "igång" svettandet om man lägger på hästen mkt täcken och när du känner att den börjar bli fuktig fram på bringan tar du av den täcket/na så brukar "svett-kanalerna" öppna sig och då kan dom svettas MYCKET! sen brukar dom inte ha problem med det mer..
det var på mammas massage-utbildning hos Axelssons dom sa det.

thilda-
0

Min skummar ingenting! men blir istället dyng sur av svett :D

Beeea
0

Samma som #14. Inget skum men svettas rikligt!

Miii4
0

hum jaa ni, jag får tro på friktionen. xD.

Han äter salt som han ska, och faktiskt precis innan vi ska ut, han älskar att gnaga på sin sten. Så kan vara det med. I övrigt är han en frisk och kry ponny som gillar att arbeta oftast :).

divansson
0

helt vanligt :) min ponny blir typ alldrig riktigt svettig :P hm, men vblden blir alltid skummiga" ena är alltid ett löddrigt monster efter snabbjobb på banan, man kan ta skrapan och dra lite och det bara forsar av :P hm.. men de är ju normalt så

Jagz
0

# 12 Jag har tre hästar som är precis likadana. De svettas ingenting nästan och det spelar nästan ingen roll hur långt eller hårt man har kört.