Fråga om proppar
Har suttit och letat proppar till min shettis som har rekord 3,22,4 och ca 900 kr insprunget! och då propparna är skrivna 3,23 och SÄMRE men de är ändå penga handikapp som denna proppen nedan!
Fått förklarat för mig att de är för hästar som gått SÄMRE än 3,23 men har MER än 3000 insprunget och hästar som gått snabbare än 3,23 men har MINDRE än 3000 insprunget!
Eller är det helt enkelt 3,23 och SÄMRE samt MAX 3000 insprunget?
Någon som kan ta sig tiden att förklara för mig?
Tacksam för svar! :)
förlåt! Menar MAX 2000pp!!
Hej Felicia, din häst får 40 m tillägg i detta loppet.
Hästar som har tjänat högst 2000 pp får vara med oavsett hur fort dom har gått. Men hästar som har tjänat mer än 2000 pp måste ha gått 3.23 eller sämre för att få vara med.
Eftersom dom tjänat mer än 2000 pp så står dom också på 100 m tillägg.
Detta är inga bra proppar för dom långsamma, men Rikard ville köra detta på prov i två månader.
På jägers den 3e blev alla dessa proppar inställda så vi får vänta och se på Öa eller Hd om dom går ut där och vad det kommer för hästar dit, för att kunna utvärdera detta.
// Sanna
Dessa proppar är urusla, himla schjyst att låta långsamhästarna få dessa proppar… Att Rickard inte verkar vilja att de långsammare ponnyerna ska få vara med i ponnytravet längre blir mer och mer uppenbart!
Se till att klubbarna skriver egna proppar istället.🙂
Det är bara att skicka in förslag på det men de ska vara inne i mycket god tid. 2-2,5 månader innan aktuell månad.
Jo, vi brukar skriva egna, men har fått order att dessa proppar ska gå ut och inte får ändras eller tas bort.
Vissa banor har tur och slipper dom, som t ex Tomelilla den 17/8 så vi här i söder får dra dit med våra långsamma. 🙂
Hoppas bara att det blir som vanligt sen igen, synd bara att dom två bästa månaderna försvinner för oss med långsamma hästar som nu är färdiga att gå ut och tävla.
Håller tummarna för att det blir några långsamma i oktober i alla fall.😇
#5 Konstigt. 🤔 Vi har inte fått några order alls, bara önskemål.🙂
jag har fått för mig att det är så att bara hästar som har reckord 3.23 och sämre samt de som tjänat högst 2000pp får vara med i ett sånt lopp? i mina ögon låter detta mer logiskt för de långsamma hästarna. lopp med pengar-handikapp blir då mycket mer jämna. för att inte en häst som har gått 3.10 med mindre än 2000pp får vara med. alla ville ju ha fler pengar proppar…
är inte helt 100, för att så många andra säger något annat, men jag och en domare kom fram till att det måste vara så. annars hade det väl inte varit någon mening och sätta ut 3-23 och sämre i sånna proppar?
hoppas verkligen att det är så! då hade de långsamma/orutinerade hästarna fått en chans till ett roligt och lärorikt lopp! 🙂🤔
Ponny med rekord 3.23,0 och sämre får starta oavsett hur mycket poäng den har. Dessutom får ponny med max 2000 poäng starta oavsett hur snabbt den går.
T.ex. En ponny med 1500 p och travrekord 2.43 får starta i de loppet liksom en ponny med 4000 p men ett rekord på 3.30
#7 Jo tyvärr är det som jag skriver i #2 och även som Tusen skriver i #8.
Jag har personligen ringt Rikard och frågat för jag tyckte också att det lät helt galet. Men så är det, dom långsamma blir dubbelt straffade.😭
Det enda man får hoppas i och med dessa proppar är att folk tänker till innan de anmäler, det är inte kul för de barn som har långsammare hästar att gå i dessa lopp.

Tycker de är rent sagt ut för dåligt våran 2.25 ponny kan inte starta på ett tag nu även om hon är i form , skit tråkigt och nolle hästarna kommer inte heller ut , man vet knappt om de är lönt att kvala för de kan ju ändå inte starta ….
Men det står ju SAMT 2.30 och sämre (t.ex) inte ELLER!? Jag har tolkat proppen som #7 skriver och just nu är jag riktigt förvirrad :-/ men ändå lite smått roligt med proppar man inte fattar ^^ hehe - dock inte roligt om man har missuppfattat och anmält..
#12 Ja, det stämmer men ta hela meningen så förstår man bättre.
" samt 2.30 och sämre oavsett startprissumma"
Man får tänka att proppen är till FÖR …. max 2000 p OCH 2.30 och sämre (oberoende av startprissumma)
Dvs 2.30 och sämre får också starta även om de tjänat mer än 2000 p.
# 13 men var står då en häst med mer än 2000pp? Det kan ju finnas hästar med hur mycket som helst på sig och "bara" en tid på 2.20. Tex en häst med 2.25 och 4000pp, står den pengahandikappad eller tidshandikappad (och vad är grundlagen isf?)

#11 Här åker vi till Norge med 0-hästarna, ingen idé att starta dem i Sverige, tyvärr……
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#14 Nu är tiden 3.23 och sämre.😉
Låt säga att du har en häst med rekord 3.35 men 4000 pp. Den står då med 100 m tillägg. Alltså alla med rekord på 3.23 och sämre och som har 1600 pp och mer står på 100 m tillägg.
#16 ja det är den ju ;P Tack så mycket nu fattar jag! :) förstår man så är det ju lätt..

Jag tror meningen var att proppen skulle vara stängd vid 3.23, men att fel i formuleringen öppnar för alla som har max 2.000pp…
Isåfall hade det varit en bra 0-loppspropp
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
#18 Så kan man tro men jag tror inte att det är meningen i detta fall. 😉 Det finns många liknande proppar ute just nu så de borde sett konsekvenserna av hur proppen är skriven. Fast det är klart, dessa lopp ställs ju in pga dåligt med anmälningar. Så de kanske inte sett hur knasigt det är. 🤐
Förr skrev man penningproppar med förbehållet "för hästar med rekord 3.23 och sämre".
PROPPAR 2014!
30% Penninghandikap
30% Autostart
25% Tidshandikap.
15% Intervallhandikap
per tävlingsdag en jättebra blandning,
#20 Var har du fått den informationen ifrån? Personligen tycker jag kanske det vore synd om man var tvungen att ha den fördelningen varje tävlingsdag. Det är bättre att göra heldagar med samma typ av proppar under en och samma heldag, dvs att man kan ha en heldag med t.ex autolopp, en heldag med tidskanticap osv. Sen undrar jag inom vilken grupp proppar med handicap efter antal segrar hamnar? Det är ju variationen på propparna som skall uppmuntras, av vad jag har hört.
#20. Att ha en heldag med ex, bara Auto eller Penninghandikap är nog det sämsta man kan ha! det har bevisats under 2013, men det kanske du har missat?!
Det är bättre att blanda flera olika propptyper som exemplet ovan för det är poppulärast bland de tävlande och sen bör man nog sakta men säkert skriva ut fler penninghandikaps lopp kanske upp emot 50% av hela tävlingsdagen under nästa år.
#22 Den erfarenheten har inte vi alls. Vi har alltid fått bra med anmälningar om man jämför banor och över år. Vi har (med få undantag) alltid haft samma propptyper under en och samma tävlingsdag. Däremot har vi varierat propptyperna mellan tävlingsdagarna
Nackdelen med att blanda olika typer av proppar blir lätt att vissa hästar kan starta i fler än två lopp medans andra inte ens kan starta i ett.
Så det du skrev i #20 var alltså ett förslag från din sida?