Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 2485 ggr
tomj
2

Snabblopp/Auto för Kat B 2014?!

Ytterligare några Snabbloppsruss sålda till Norge och Finland i år

undrar hur många startande det blir i snabbloppen/Auto för Kat B under 2014???  …….I Don`t Know……

Ellen K
0

Jag har ett russ som har 1.56,9 i rekord som jag lär starta nästa år :)

ryttarn
0

#1 Jag har en med 1.56,0, räknar dock inte han som snabloppare ännu. Får nog åtminstone gå under 1.50 innan de är på den nivån, troligen ännu något snabbare…….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Ellen K
0

Dock finns det ju inte jättemånga "snabbloppare" uppe i Skellefteå där jag kommer ifrån tyvärr..

amandahandersson
1

Zlatan Nick såg jag sålts till Norge. Vilka fler?

Stallmima
0

#4  Har hört han är såld till finland

tomj
4

# 5. Han är såld till Norge!

VeronicaP
3

Tyvärr blir det väl så att de snabba säljs utomlands då vi i Sverige inte vill betala något för hästarna.

VeronicaP
1

vi har ijor 1.48,3

nemesis
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

syrran har Lanso Ess rek 1.43

Tusen
0

Monita gick 1.46 som bäst och vi har nog aldrig klassat henne som någon snabbloppare. Därför tittade jag på de som gått under 1.45 i år. Det är följande hästar:

Tuffing                                 1.37,1

Predor                                 1.39,0

Ernst Ronaldo                      1.38,6

Fantom                                1.37,3

Giganten                              1.43,0

Manicken                             1.43,0

Micklas*                              1.43,6

Zlatan Nick*                        1.42,2

Thyra Tyrann  1.38,0

Betsie                                  1.44,4

Fergus*                               1.41,5

Lanso Ess                            1.43,6

Saknas på denna lista gör: Katla (fölat?) och Lexius (ostartad i år) som startade 2012.

Så om alla kommer till start så fyller man endast ett enda fält från norr till söder. Inte många det inte. Inte så konstigt att startlistorna ser tunna ut i den klassen.

StallTolanga
2

Katla fick ett föl i år och är dräktig igen :)

Carpedium
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Även Iva Roll rek. 1.39,0  gjorde en start 2012 ,  fölade i år men är inte ombetäckt….så vem vet  !   🙂

Tusen
0

#12 Sorry! 😞 Hur kunde jag glömma Iva?!!  Tyckte jag var noggrann men tydligen inte. Fler som jag missat?

tomj
1

#10. Lexius har lagt tävlingsskorna på den berömda hyllan och skall ej tävla mer enl, Nathalie Oscarsson.

Snurrii
5

Jag tror som #7. Folk vill inte betala det säljaren begär, vilket aldrig är över dess värde va jag sett. Folk säljer sina hästar så billigt att köpare verkar tro att det är va en ponnytravare kostar och tycker att säljaren till hästar i högre prisklasser har för höga priser. Så det är inte ett dugg konstigt att det snabba hästarna säljs utomlands till köpare som är villiga att betala det priset som ponnyn faktiskt är värd.

johanna9
0

Vi har Tiffy 1,49,0 som vart mammaledig iår o opererades förra året för en skada. Tänkt hon ska starta nästa år.

Sen har spice girl flyttat till oss. 1.47.? har hon.

Frejsaan
1

Jag har Graip med rek på 1.54,? :)

tomj
2

Bortser man från Elitloppet och SM i Visby som skall köras som Auto, så bör man nog i framförallt i söder titta på andra handikapsystem, om man nu inte vill ha startfelt på 4-5 hästar i sina snabblopp.

Tusen
0

#18 varför behöver man titta över det bara i söder? Det behövs väl över hela landet,kan jag tycka.

Stallmima
0

Någon som vet om det finns en förteckning över exporterade hästar under 2013 och tidigare??

Frickan_mary
2

#10, jag tycker att jag kan räkna min Ijor rek. 148,3 som snabbloppare eftersom att han deltat i stora lopp mot de riktigt snabba, en häst behöver inte gå under 1,40 för o vara snabbloppare för mig.

Tusen
0

#21 Absolut. Man kan tänka lite olika kring detta. Detta var bara min personliga tolkning av snabbloppare. Ni andra kan ha andra tolkningar, det står var och en fritt.

ryttarn
7

Man kan se detta ur två perspektiv. Att köpa en snabbloppare och tro att man genast kör denna kring sitt rekord har väldigt många gånger visat sig vara naivt. Dessa ponnyer är ofta "homogeniserade" med sina kuskar och det kan ta ganska lång tid, även för en rutinerad kusk, att hitta rätt. Visst är det tråkigt att dessa finna ponnyer säls utomlands, men troligt är att det kommer att fyllas på "underifrån". Den svenska ponnytravsporten är ännu så länge den bästa i världen på att ta fram nya snabba ponnyer.

Det som oroar mig mer är att det är så svårt att sälja föl och unghästar. Jag börjar fråga mig om svenska kuskar har blivit så bekväma så det inte vill ta en unghäst hela vägen? Jag tror nämligen att bästa sättet att få en framgångsrik ponnytravare är att ta den hela vägen från inkörning till elitloppet/SM. Så risken, enligt mig, är att pga bekvämlighet riskerar vi att tappa kompetens och utveckling inom det svenska ponnytravet……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se