Slaggjord 2014?
Hej!
Jag heter Otso, jag är endast 7 år gammal, redan som 3åring arbetade jag på travskolan i Vaggeryd, just för att jag är en 99 % säker ponny med barn!, jag älskade knattarna som körde mig, och de älskade mig! :)
Jag älskar också att tävla o ställer upp i alla lägen, oavsett bana, väder mm, jag travar "rent o snyggt"
Jag är också supertrygg i trafiken, lastbilar i 90 knyck, bussar i hög fart precis intill mig, INGA problem, det fixar JAG! :)
Jag älskar också att tävla ponnytrav och i min karriär har jag tagit min kusk Emma-Charlotta till 2 segrar i "Unga Uppstickare", varav en i totalen (hela regionen Axevalla, Halmstad,Åby, Vaggeryd) Hon vann en TV som hon blev jätteglad för! :)
Sen "ärvde" lillasyster Linnea mig, Jag vann "unga uppstickare" även med henne! Fixade en seger o 3e plats i våra 2 första starter tillsammans, jag älskar henne o hon mig, en syster till.. Stina på väg att ta licensen, där kommer mitt problem…jag HATAR slaggjordar pga en olycka som föl…då blir jag livrädd, skogstokig och gör vad som helst för att slå mig fri…t o m skenar (fast jag inte vill göra matte illa)
Jag är även en stjärna i klassisk körning, fick mkt beröm för min dressyr o precsion, maratonhindrena klarade jag galant!!!
Nu är det som så att SPTF , enl rykten, klubbat igenom OBLIGATORISK SLAGGJORD 2014…Matte frågade om det var sant? Ja, det är så gott som färdigt…
Men våran trotjänare OTSO då? Gör er av med honom o skaffa en ny…
Aldrig i livet!!! Då lämnar vi hellre ponnytravet hela familjen, återgår till ridsporten ( där vi kom ifrån) för nästa år kanske SPTF beslutat ändra reglerna igen…o då står vi utan våran älskade OTSO
På de 7 år vi varit i ponnytravet har reglerna ändrats, ändrats tillbaka var o vart annat år…
Äldsta dottern tog Montélicens på en shettis…året efter fick hon inte ens rida sitt robusta russ!
Det skrevs om 50/50 penning/rekordhandikapp, för att återgå till mestadels rek handikapp, upp till klubbarna själva att välja
Nu ska vi gå helt åt penninghandikapp!!
Hur tänker SPTF/ST?? Detta är en barn/ungdomssport där ungarna älskar sina ponnys, ska vi byta ut hästarna allt eftersom reglerna ändras, varje år???
Hur tänker ni andra om detta??
Det är klart med den nya regeln om slaggjord from 2014 men man kan även köra med sulky med sparkbåge och då slippa slaggjord.
Ja så har jag också hört att det är.
Annars tycker jag att det verkar gå utför.
I ponnytravet vill dom införa ett system liknande det dom har inom stortravets V75, med klass 1, 2, 3, silver o gulddivision, samtidigt som dom inom stortravet försöker att komma på något nytt för att behålla alla amatörer med "gamla trotjänare".
I Stockholm på mötet så sa Johan Lindberg att dom jobbar på att försöka göra det lättare för de storhästar som inte räcker till i sin klass, tex genom att skriva ut speciella proppar kanske för hästar som måste gå med skor eller för hästar som inte vunnit på en viss tid, osv.
I mina öron låter det som att dom tänker införa specialare inom stortravet, eller vad tycker ni ???
Hoppas vi får behålla våra proppar eller åtminstone få va med och utforma dem.

Finns ju andra slagjordar som inte drar i svansen. Men räknas sulkett som en godkänd vagn att köra med i stället för slagjordar.
#2 Fast jag har förstått att det kommer bli ännu svårare för amatörerna att kunna vara med. Samtidigt som dom tar bort poänglördagarna så kommer dom endast tillåta kuskar som kör lite lopp att köra loppen som är öppna för hästa med mindre än 300p. Och det betyder att när hästen verkligen behöver så måste man sätta upp en oerfaren kusk.. Och är man då amatör som kanske kör endel lopp så får man antingen köra mot eliten eller inte alls…
DEt kommer ju bli så att man måste ha en snabb ponny för att vara med och dom andra jag vad ska vi göra med dom?? Är man mitt i mellan då finns det inga lopp att starta i, eller joo antingen kan du gå ut i autolopp med hästar som är ca 30s snababre eller mera.. eller så kommer man stå tillägg på dom som e 30 s snabbare, bara att välja mellan pest eller kolera..
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Fast de var sagt 50/50 nästa år
ja jag måste säga, att de går bara ut för….ibland slår tanken mig, är ponnytravet (trav) över lag är roligt längre som de försvårar för oss…. trött ja blir…
#6 Man måste ju tro och hoppas att dom vet vad dom gör..
Slaggjorden i sig tycker jag e bra, dom hästar som inte kan ha det får man ju försöka hitta en lösning till så dom kan ha slaggjord. Bättre det än att alla va tvugna att köpa nya vagnar iaf, och nu finns det ju andra alternativ till gjorden.
~ Anneli ~
Vi har provat ALLT!! o då menar jag ALLT, skulle inte skrivit detta annars..
Har också samtliga hästar mkt väluppfostrade, känner ingen som helst lust att svetsa/köpa ny vagn med slagbåge..som kanske inte ens funkar…:(
kusken är dessutom mkt liten som ni ser på bilden, så hon ser inte ens hästen om hon har slagbåge…
Har ingen som helst lust/ekonomi att köra EN kusk tur o retur nästan 30 mil för ETT lopp, där han dessutom kanske står på 100 tals meter i tillägg på "snabbhästarna", utan chans i loppet,inte ens om han går sitt rekord hinner han fram på 1140 m!!! :(((
Näe här försvinner nog 3 st kuskar, o på repskapet undrade de vad vi ska göra åt "kusktappet"…???
Gör hur ni vill, vi återgår till ridsporten, vi har ca 11 ridskolor/tävlingar inom 10 mils radie…
Underbara OTSO blir kvar, som läromästare inom ridsporten :))), inget prio i travet tydligen…

#8 Vet hur det är .
Men jag gillar de slagjordarna som tex Lundbergs har , de verkar inte störa hästarna på det viset som de *gamla* vanliga gör
Men ni kan inte få låna en sulkett eller något sådant , kontakta SPTF de går kanske att söka dispens eller något , de kanske kan komma med bra förslag.
Ge inte upp ännu .
Lycka till med er fina ponny

Mer grejer man inte använder som måste införskaffas om man ska tävla då…
Har ju bara hållit på sedan 1981 och använt slaggjord på en enda häst under dessa år, för hon ansåg det som en personlig förolämpning om man bad henne öka tempot om hon inte hade lust. Litet jobb på åkrarna ändrade den inställningen till arbete som tur var.
Skulle inte sätta upp någon, eller ens starta en häst som håller på att slå och ha sig, i min värld är det förbjudet. Om de slår för att det händer olyckor, det är en helt annan sak! En ponny trampade t.ex i ett jordgetingbo på sidan av banan och blev rätt upprörd, men vem skulle inte bli det…
Den absolut högsta säkerheten får man om man uppfostrar hästarna och lär dem att stå still, att man inte får göra annat än vad kusken säger och är man glad får man möjligtvis skutta litet, men där går gränsen. Man behöver förstås lägga ner en hel del tid på hästarna, men i slutänden har man en trevlig ponny som alla kan ha roligt med i många år (se #0)
Ska hälften av proppar vara penninghandikapp? :)
#11 ja tyvärr för att sedan övergå helt till penning tyvärr.
hej okunnig här, hur hårt sitter en slaggjord? Om hästen blir "lätt" i rumpan när den har en sån vad förhindrar den?
En ryttare, en ponny, en blogg, Hoppning, Galopp och Dressyr! www.ilooksharp.horseworld.se

#13 tyvärr är det alldeles för många som sätter den fel så den gör ändå ingen nytta . Hur hårt den ska sitta är ju lite olika för olika hästar.
Förstår inte poängen med att alla hästar ska ha slaggjord. Varför ta på utrustning som är onödigt? Ja, visst alla hästar kan slå bla bla bla men om man har en gammal trotjänare på 16 år som aldrig i hela sitt liv varken slagit, stegrat, skenat eller på något sätt varit oregerlig varför kränga på mer utrustning? Att alla ska ha slaggjord känns mer som att det då är helt okej med ponnysar som slår och bråkar, för de har ju slaggjord. Och som i TS fall, ponnyn kan inte ha slaggjord och därför måste de köpa nu vagn för att kunna tävla. Idiotiskt. Hur ska man ha råd att köpa en ny vagn ? Okej om prispengaläget hade varit annorlunda och ponnyn under säsongen kanske kan tjäna ihop till sulkyn men det är inom ponnytavet omöjligt. Nej, ponnytavet har fungerat bra under alla år när ST inte varit med, varför måste de lägga sig i nu och förstöra? Kan inte komma på något vettigt de har kommit fram med under senaste året…
Jag tycker en rolig fråga här är; Kommer det bli obligatoriskt även för storhästar med slaggjord då? Jag menar, där händer det väl betydligt mer olyckor när stora hästar slår…?

Tycker att det är bra att man skall ha slagrem eller sulky med båge. Vi kör ALLA med slagrem.
Nästan alla lösa hästar på banan beror på att det har slagit, kanske för första gången ev. för att de blivit skrämda. Känns säkrare om alla har slagrem, då är det mindre risk för lösa hästar (som kan orsaka fler olyckor), och skadade kuskar(men jag tycker att de som kör utan slagrem får skylla sig själv). Bara det nu även blir en regel så att alla slagremar sitter tillräckligt långt bak och inte för löst. De enstaka hästar som inte kan lära sig att gå med slagrem (vi har aldrig haft någon) kan ju gå med sulky med båge.
#16 Ja, det är ett förslag på det som ev. kommer att gå igen pga av alla olyckor senaste tiden. Därför skall ponnytravet följa efter.
#18, vad bra.
Snart tar de väl även bort spö här i Sverige som i Norge oxå 😟

Jag tycker de e kasst med att ALLA ska behöva ha slaggjord eller båge.. de är ändå upp till tränaren i mina ögon. .. jag har aldrig haft slaggjord på ijor o han har tävlat sen tre o nu e han nio. Kul o behöva asa på slaggjord på honom bara för en dum regel..fortfarande min häst, mitt val.. så.känner jag i alla fall! De va bättre förr!!
Fast det är ju så små saker att haka upp sig på… Mitt val hit och dit, Väst, hjälm osv är ju oxå ens egna val… men nu finns det regler för det så är det ju bara att snällt följa. Jag ser inte många som åker i backen på ponnytrav, men nog 17 har man hjälm, eller vita byxor för den delen bara man ska ut och köra på banan, det fyller ju inte ens en funktion! Men de gnälls det inte över. Man drad snällt på sig ett par gummibyxor i värsta fall mitt i sommaren bara för att kunna värma några varv på banan.
Måste ju finnas viktigare saker att oroa sig för.. Som hur vi ska få kvar våra kuskar och även få in nya…
~ Anneli ~
#22 Tyvärr är det ju sådana här "småsaker" som påverkar att kuskar stannar eller inte i ponnytravet
En text jag skrev två dagar efter mötet i Stockholm.
Helgen den 23-24/11 hade en del av ponnytravs Sverige samlats på Arlanda Hotell och Konferens för att diskutera och står för ponnykuskarnas åsikter. Här nämndes minskande licenser och färre medlemsrekryteringar. Ut över detta diskuterades även ett införande av obligatorisk slaggjord. Personligen var jag efter mötet upprörd över att det flesta som gjorde sina röster hörda var över 25. Ungdomarna vågade inte ta plats, eller så hade dom ingen åsikt i ämnet. Det starkaste argumentet för införandet av slaggjord var för att skydda mina barn och våra ungdomar, argumentet kom från en så kallad ponnymamma. Till svars så nämndes att alla hästar kanske inte kommer trivas med slaggjord och skapa en större risk med än utan. Snabbt svar gavs att dumma och sjuka hästar ska inte befinna sig på banan.
Men vad bra, om alla dumma och ”sjuka” hästar stannar hemma behöver vi ju ingen slaggjord, det vore idealet. Sådär, nu är ju allt löst! Är det bara jag som hör hur det låter?
Till lite personliga funderingar. Personligen tror jag inte att dom förstått vad en slaggjord är till för! Det lät på personerna som att hästarna med slaggjord aldrig slå mer i vagn eller att dom inte komma att komma lösa. Mina svar, en dum häst kommer slå lika mycket med slaggjord som utan. Slaggjorden är till för att ta emot dom första slagen så barnet ifråga hinner komma ur sulkyn innan ponnyn kommer upp och träffa nått mer känsligt. Bara för att man har en slaggjord ska man inte tro att man ska sitta kvar när hästen slår, skalmar eller läder kommer ge vika. Så lika många ponnyer kommer att komma lösa. Så ditt barn i fråga kommer vara lika utsatt som innan av sin omgivning.
Med detta klart menar jag att, det är upp till mig, hästens tränare och mina föräldrar om vi vill skydda mig från min egen häst. För hästarna runt om kring mig kommer inte komma mindre lösa även om jag begär slaggjord på dessa!
#24, fast en slaggjord skyddar ganska mycket. Har du suttit bakom en häst som slagit rejält någon gång? Det har jag och utan slaggjorden hade det inte gått bra. Tack vare slaggjorden lugnade sig hästen, jag kunde behålla kontrollen och sitta kvar i vagnen. Utan slaggjorden hade förmodligen hästen slagit över, slagit i benen, kanske fastnat och jag hade tappat kontrollen, kanske skadat mig själv också.
Med andra ord; jag tror inte så många tror att slaggjorden hindrar hästar från att slå. Den snarare minimerar skadorna OM hästen slår.
#22 bra avslut "giffan" 🙂!
#25 Jo det har jag. Jag skulle gå över till russ för några år sedan. Ponnyn hade aldrig haft slaggjord innan men pga att det var påtal (precis som nu) att införa obligatorisk slaggjord så satte vi på det i en provstart.
När ponnyn i defileringen börja slå trodde jag att jag var säker så jag satt kvar. Men ponnyn slog bara mer och fick rent utsagt panik. Till slut hörde jag folk skrika att jag skulle hoppa ut. Jag kom ur sulkyn innan jag kom till skada nått större men ponnyn fortsatte att slå och när ponnyn fångats så hade järnskalmen på sulketten vikt sig för slagen som slaggjorden tagit emot. Hästen gjorde inte sin första säsong och är körd mycket både före och efter. (Ponnyn har aldrig efter det visat sig på en travbana)
Det är därför jag är emot OBLIGATORISK slaggjord, för jag anser att I VISSA fall skadar den mer än gör nytta.
Men självklart använder jag slaggjord på mina unghästar. Men min gamla segermaskin (som sämst 2a i år) med klaustrofobi skulle jag inte drömma om att utsätta för det.
Måste bara lägga till att då jag redan har en slagbåge på vagnen jag använder på min klaustrofobi ponnyn så är jag inte så bekymrad över den nya regel! 😛 Men #0 är inte den ända som har en häst som inte funkar med slaggjord. 🙂

Jag ska kanske skriva att jag inte röstade för obligatorisk slaggjord .
Jag tycker att man ska få välja det själv.
Sen är det ju även så att jag som föder upp och visar fram på hingstavelsvärderingar mm , där är det så att när man gör bruksprov så får inte hästarna ha slaggjord när man gör det.
#24 Jag hörde också när personerna sa det , men nämnas ska kanske att det inte var SPTF som sa det utan andra som var iväg på mötet.
Jag reagerar starkt på det med för jag menar måste man ha slaggjord på sin ponny för att den slår då är de ju kanske mer fel på den ponnyn än på de som inte slår om de går utan ;)
Vi har också en ponny som aldrig kommer gå med på att ha slaggjord, köpte honom för att han är så snäll .2014 skulle vår dotter köra sitt första russår med honom känns inte såå kul att även måsta köpa en ny sulky också:( Vore bra att få veta om regeländringar som var på g lite tidigare// Lotta

#30 Detta kom bara upp på nu när vi var på mötet 23/24 och då fick vi som vara där rösta för eller emot. Att det kommit beror på alla olyckor som hänt på storttravet, det har ju inte hänt bla ponnyerna så de vore ju extra kul att veta om de reglerna gäller stortravet med ;)
Men är det beslutat nu att det är obligatoriskt?

Även den snällast häst kan bli rädd och slå, vi har själv varit med om det och som tur var hade han speedcard så min dotter klarade sig. Han blev rädd och fick benet över tömmen, det slutade med en otäck olycka där hästen skadade sig illa och nu efter ett år är han återställd. Han hade inte slaggjord den gången, tyvärr…då hade det nog inte slutat så illa.
Det bästa hade varit om man hade dispens på äldre hästar som bevisligen inte kan gå med slaggjord, men t ex från och med hästar som är födda 2011 måste ha det. Kör man in hästen med slaggjord så vänjer man den vid det från början, precis som man kör in dem med käkrem så blir det inga problem.
Förstår inte er som är emot det, ni har nog aldrig suttit bakom en häst som slår, är ni inte mer rädda om ert liv? är det värt att kanske bli invalid resten av livet för att slippa sätta på en slaggjord?
#33 Jag har suttit bakom hästar som slagit flera gånger är inte direkt emot förslaget men vet att vissa hästar inte kan gå med slaggjord bla. den ponny jag köpt för 2mån sen. Hade varit bra att få veta lite i förväg så man vet vad som gäller bara.
Även den snällaste kan bli rädd och slå och det är barn som kör. Den dagen sin häst slår ändrar man nog sin uppfattning om detta :) Och om hästen kan ha tömmarna över rumpan men ej slaggjorden..? Har själv en storhäst som "aldrig skulle göra något dumt" men var ute och körde hemma, han blev rädd och sparkade och fastnade med ena benet över skalmen och blev borta ett tag från träning. Hade jag haft en slaggjord hade vi nog haft en hel häst och en hel vagn kvar, lätt att vara efterklok!
#34 Bara att börja träna…🙂Allt går om man vill.
~ Anneli ~

#36 Faktiskt inte, tror vi måste lära oss att acceptera att inte alla hästar gillar slaggjord och jag kan tom förstå det som många av dem är gjorda idag med tanke på vilket drag det kan bli i svanskappan och drag i svansen.
Obligatorisk Slaggjord 2014 på samtliga ponnys måste vara en av nästa års bäst klubbade förslag! (en mkt bra försäkring!)
Max 160cm för att rida Russ Montè måste vara ett av nästa års sämst klubbade förslag!
Jag har eb lånad ponny f.2000 han har aldrig slagit eller gård mer slagrem i hela sitt liv men är det inte onödigt att sätta på extra utrustning som inte behövs då?
#36 hur än mycket jag tränar tror jag inte jag kommer vilja sätta min dotter i sulky bakom den hästen sedan jag sett honom med slaggjord en gång:-) även om man sätter slaggjorden löst vet man aldrig hur han känner den om det blir galopp eller nån situation i loppet!
Jag tycker personligen detta är en bra regel efter olyckorna som hänt den senaste tiden. Vi kör alla våra med slaggjord och har även haft de som inte gillat det speciellt mycket men de har vi vant vid det. Vår 3-åring (4 nästa år) är världens snällaste och skulle aldrig sparka eller liknande MEN även han kan bli rädd och slå. Skulle den dagen komma så vet vi som kör att vi har slaggjord och kommer hinna reagera om olyckan är framme. Som flera nämnt, även trotjänare som aldrig gör ett knyft kan bli rädd.

#33 nog har jag suttit bakom häst som slår… men den som slagit mest är den som HAFT SLAGGJORD PÅ SIG.. o känt panik över att inte komma fri, satt över i skengalopp o slängt mig ur vagnen, tog väck slaggjorden samma dag direkt efter vår lilla åktur o då var det INGA som helst problem, alla hästar gillar de inte bara? så fattar inte varför folk ska försöka ändra min åsikt om slaggjord! ni tycker på ett sätt & jag tycker på ett sätt. Så är det gällande allt o alla måste få ha sina egna åsikter.
# 35 sen är det stor skillnad på o ha tömmar liggandes på rumpan o en slaggjord som drar i svanremmen …..
Vet inte vad ni alla har för slaggjordar men ser att en del säger dom drar i svanremmen ville då bara säga att jag har 2 slaggjordar men ingen av mina drar i svansremmen. :)

43# tror Amanda har slaggjorden under ryggstycket/ svanskappan jag själv har slaggjorden över över alla har nog olika:-)
#44 Ja jag vet det finns lite olika men om man är rädd att hästen skal tycka det är obehagligt kan man testa en som inte sitter under ryggstycket :)

Ja precis:-)45#

#44 Vi har inte sådan som går under ryggstycket eller sitter i den lilla läder hållaren på ryggstycket längre. utan nu har vi sådana som Lundbergs har där det inte blir drag i svansen på samma vis. Då när den slog som Amanda skriver om så var det en helt vanligt läderslaggjord som man trädde genom hållaren på svanskappan och sen fastsatt i vagnen men när de voltade så blev det drag i svansen och då fick hästen panik. Har aldrig satt slaggjord under ryggstycket
De som fäst i den lilla hållaren eller som sätts fast med gummi rem i svanskappan de gör att de kan bli drag i svans*roten* på hästarna tex om man måste volta mycket mm.
Men vad hjälper slaggjorden när man ser så många som sätter den fel hela tiden har sett sådan som har den långt framför korset sitter för löst mm .

#48 Vart hittar man en sån?
Jag tycker att det är en väldigt bra idé att ha slaggjord på alla hästar!
jag har själv suttit bakom en häst både med och utan slaggjord! Ponnyn som slog är världens snällaste häst! aldrig något dumt för sig, men även han kunde slå! När han slog utan slaggjord så träffade han mig så att jag ramlade ur vagnen, han sprang iväg. Som tur var så sprang han in i en paddock, annars hade detta kunnat sluta mycket värre!
sedan med slaggjord så kunde jag hålla mig kvar i sulkyn och lugna ner honom. Varken jag eller ponnyn skadade sig, bara skalmarna och slaggjorden skadades något.
Alla hästar är olika, men om man kör in unghästarna med slaggjord så tror jag att alla vänjer sig vid slaggjorden.
Slaggjorden är en väldigt billig försäkring! Skulle aldrig sätta mig bakom en häst utan slaggjord.

#50 I skåne , kolla med Lundbergs eller Elofsson

#50 jag kan sy om du är intresserad. Skicka PM.
Komihåg! Slaggjorden en billig försäkring!!!
Fattar inte hur man törs sätta sina barn i en kortvagn på banan första gången UTAN slaggjord!! Livsfarligt, hur vet man vad hästen gör då lixom??
Nä Lär era hästar gå med slaggjord från inkörning så kommer det gå fint.
~ Anneli ~
# tack alla för synpunkter…hittat en genväg…läst tävlingsreglementet i dag, det är i princip blaha blaha, står inget om hur det ska sitta, hur hårt mm…Otso tävlar vidare!!! med "lillmatte!! :)))
Klart de kan bli "utskickade pga inte tillräckligt anspänd slaggjord"…men då får Ekipagekontrollanten att göra…om de ska bestämma en PRECIS, EXAKT anspänning på samtliga ponnys!! :)))
Vi håller hoppet uppe!!! :)))
# 55. Bra Där!

#56 tänkte just på om det finns några direktiv på hur den ska anspännas. Gör som norrmännen och spänn den framför korset! ;)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
#58 Jag vet att det finns dom som fått för dålig anspänning om den inte sitter bra. Och det är kanske upp till varje ekipagekontrollant att avgöra.
~ Anneli ~
I allmänhet blir hästar mest irriterade av slaggjorden om den ligger direkt mot korset. Lägger man den lite längre bak och inte drar åt den för hårt så brukar det fungera. Annat alternativ är väl då slagbåge. Finns det inga man kan sätta på med genomgående bult istället för att behöva svetsa fast dem?
Sen undrar jag egentligen varför detta införs som ett obligatorium på ponnytravet och inte på stortravet. Det är ju där de stora olyckorna sker. Inte riktigt genomtänkt kan man tycka.
60. Troligtvis för att de värnar om våra ungdomar.
#61 Bryr man sig inte om ungdomarna som kör stor häst då? Eller alla andra vuxna?

Men Gud? Varför göra en sådan stor grej av det hela? Visst det är fuuuult med slaggjord… Men hur löjligt låter inte det att använda som ett argument!? Använda slaggjord eller sluta med ponnytrav!? Då tycker jag att man faktiskt kan sluta för i det fallet så brinner man faktiskt inte för sporten om man väljer ge upp så lätt! Det är en ny regel som förts in pga SÄKERHET! Det är klart att slaggjorden inte alltid hjälper men faktiskt så är den en trygghet i en del fall. Jag själv använder nästan aldrig slaggjord av en sådan idiotisk anledning att jag är för lat för att sätta på den och alltid har tänket att "händer det så händer det".. Men en regel är en regel! Och det är faktiskt ingen idiotisk regel som man kan förstå att folk reagerar över, utan detta handlar om säkerhet! Om man är emot regeln pga att ens lilla ponny är känslig och tycker det är obehagligt med en rem över rumpan, då finns det faktiskt alternativ!

Det handlar om en "en gångs kostnad!!"
Håller med dig fullt ut Micky!! 👍
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

#58 det har jag sett mer än en gång på svenska hästar med som tävlar så de är inte bara i Norge det sker.
#60 Det kollade Emmelie Nilsson och hon fick detta till svar från ST:
Har fått svar från ST om regeln gäller Storhästarna.
Avslogs nu på mötet i Dec, men ska behandlas och tas upp i nästa möte som troligen är i April! :)
#66 Fattar inte hur det ens kunde avslås. De bryr sig alltså inte om de kuskar som kör stora hästar och som kan skada så mycket mer, eller? Går vi inte under samma reglemente numera? Det har man ju hävdat i många år då stortravets regler påverkat ponnytravet (många gånger till det negativa)
#67 Jo det är klart vi går under samma reglemente, precis som alltid, men vissa tillämpningar för ponnytravet. Det vet jag du vet!
~ Anneli ~
Om hästar störs så kopiöst av en slaggjord, bör man kanske kika över hur man spänt den. Om den ligger löst, skapar den ju inget direkt tryck och det är ingen tung sak direkt…. Fullt jämförbart med att ha tömmar på rumpan.
Jag har kört mina hästar både med och utan slaggjord. De alla har kunnat gå med slaggjord, och det var när jag av ren lathet slutade sela på den som de slutade gå med den. Men det är en billig försäkring och faktiskt till stor hjälp när olyckan väl är framme. Även den snällaste kan slå, så är det. Som jag upplevt det, har slaggjorden skyddat från värre skador. Faktiskt har både jag och häst och all utrustning alla gånger kommit helt oskadda ur de små situationerna.
#68 Det en retorisk fråga. ;)
Jag tycker det är jättebra med obligatorisk slaggjord/säkerhetsvagn, den bästa förändringen inför nästa år. Har ett russto som har lätt för att jaga upp sig och börjar slå om hon blir rädd, för stressad eller är för överladdad så henne har jag haft slaggjord enda sedan första körpasset och den kommer aldrig plockas av!
Blir jätterädd att det ska hända något när vissa orutinerade barn kör hyfsat orutinerade ponnyer när det är storhästar samtidigt på banan.
Nu när jag har storhästlicens och om någon vill anlita mig till att köra kommer jag ha kravet att hästarna jag kör MÅSTE ha slaggjord. Tänker inte riskera livet mer än vad jag redan gör och om hästen skulle börja slå väldigt illa kan slaggjord vara skillnaden mellan att hinna hoppa ur vagnen och inte få några stora skador eller att man sitter kvar och i värsta fall bli ihjälsparkad. Vi hade en häst för några år sedan som ägaren sa var jättesnäll och fin i körningen. Andra snabbjobbet blev han rädd och var några cm från att han sparkat ihjäl pappa som körde honom. Vi har 2 hästar som går utan slaggjord i lopp, den ena har 2 starter kvar innan pension och går alltid med slaggjord i värmning men inte i lopp, den andra är 10 år och började gå utan slaggjord i lopp i september under året och resten går med både slaggjord och sulky med slagbåge.