Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 857 ggr
rockytherocker
0

Klippa? Täcken när? Frågor!

Jag har lite funderingar runt klippning av russ.. Varför/varför inte, klipper man russ? Jag köpte ett russ (7 år) i höstas som har tjock och lång vinterpäls som inte har haft täcke förut vad jag vet, som nu ska börja tränas för ponnytrav i vinter. Ska jag då klippa ponnyn eller går det lika bra att köra och sela med den långa och tjocka pälsen?

Om jag inte klipper ponnyn, ska den då få gå ute utan täcke? Den går ute på dagarna och är inne i box på nätterna. Och efter träning när den är svettig, ska den då ha täcke om den är inne och/eller går ut efteråt?

Hoppas ni erfarna kan hjälpa mig med tips och råd om både klippning och om täcken ska på och i så fall när och vad :)

StuteriSolo
2

Vi klipper bara om hästarna är besvärade av pälsen ( har t.ex en shettis som får våtexem när det är varmare än -5 grader en längre tid)

Våra går på lösdrift, klipps inte förrän framåt vårkanten när det börjar bli varmare. De tränas, och vi släpper ut dem utan täcken, är de väldigt svettiga får de stå inne en stund med ett svetttäcke och tugga på något innan de släpps ut i hagen. De har fri tillgång på grovfoder så de fryser inte. 

Släppa ut en blöt häst, med eller utan täcke i vinterkylan utan något att tugga på är inte en bra lösning, då hästarna håller värmen genom att tugga.

Har man ett kallt stall så behöver inte hästen klippas, det går utmärkt att träna med vinterpäls, det är när det kommer till att hästen ska presetra på topp som man kan behöva klippa, speciellt om man bor i södra delarna av landet och det är tio grader varmt och hästen har tjock vinterpäls.

Tusen
1

Vi gör som #1. Klipp endast om det behövs och gärna då inte förrän till våren. Är hästen svettig kan man lägga på ett täcke som suger upp fukten men sen måste man se till att ta av det innan det börjar kyla ponnyn istället.
Allra bäst är det om ponnyn kan gå oklippt, utan täcke dygnet runt, oavsett väder. Det bår de bäst av. Fri tillgång på grovfoder gör att de håller värmen.