Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettutrustning
Läst 2653 ggr
[Turbo_Turbo]
0

Snabb fråga!

Är det någon skillnad om man sätter på ett par tyngre skor fram o vanliga bak eller tyngre bak och vanliga skor fram? Ska åka och handla skor nu men vet inte vad jag ska ha, fick höra att det ger samma effekt.

StuteriSolo
0

Om du behöver tynga bakbenen sätter du t.ex ridskor bak och travskor fram, så slipper man greja med tunga boots och/eller benlindor, vill du tynga fram och lätta bak gör du tvärtom.

För Vinterträning kan man gott ha samma skor runt om eftersom man iallafall har brodd i. våra hästar har alltid gått med ridskor på vintern, och de snabbjobbas inte förrän tävlingsssäongen närmar sig.

[Turbo_Turbo]
0

Har haft boots fram, blev mycket bättre men slår ännu ihop. Linjegångare, slår sönder gamascherna och hinner inte undan så hon travar orent/galopperar, knackar skor nästan hela tiden när hon travar. Travar dock mycket bättre när hon har boots. Blev rekommenderad halvrund tvärtå fram och grepp skor bak. Eftersom hon går bättre med boots fram så antar jag att hon ska vara tyngre fram? Alltså tyngre halvrunda tvärtå fram och greppskor bak en strl. större. Alternativ tyngre halvsko utan tvärtå.

Vill hitta en balansering som fungerar eftersom hon ska med på licenskörning nästa månad.

Emmelie93
0

Bättre att ha tyngre bak då plus halvrunda fram! Funkar super på dem ponnyer jag har haft som slår ihopa! :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Emmelie93
0

Man ska vara försiktig att sätta tyngre då det sliter mycket på dem. Bättre att ha travskor och balansera med boots när du kör snabbt. :)

~Stuteri Stenbydal~

[Turbo_Turbo]
0

Varför är det bättre med tyngd bak? Tänkte eftersom hon går bättre med boots fram=tyngd fram? När hon inte har boots så "hoppar" hon med frambenen upp i luften.

[Turbo_Turbo]
0

Eller menar du halvrunda med vanlig tyngd plus boots fram? Och lite tyngre bak? Dum fråga, men kan man ha brodd i halvrunda?

Emmelie93
0

jag har faktiskt ingen bra förklaring.Skämtar
Jag menade halvrunda fram, och vanliga falsade bak & vid snabbjobben/tävling att sätta boots bak.

men på mina ponnyer har det funkat, behöver ju inte funka så med alla då dem är olika.
Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter. 🙂
Men Går hon bra som du har nu är det ju bara att köra på det.

Du kan säkert ha det, men tror inte att den halvrunda effekten funkar då.
Men är inte helt säker, så får se om någon annan som vet det. 🙂

~Stuteri Stenbydal~

alexandraaj
0

Bästa är att sätta tyngre skor fram! Har det på min Ronaldinho och vanliga falsade bak vilket är perfekt till honom. Sen är det ju såklart individuellt men man ska försöka undvika att ha tyngre bak :)

Och så har jag tunga skor fram hela tiden vilket går suveränt, bara man underhåller benen hela tiden så är det inga problem! :) Hoppas du hittar en bra kombo! 🙂

MagganS-B
0

Om hästen slår ihop så skall man ha halvrunda med tvärtå fram och gärna kort baktå också. Man snabbar upp framsteget samtidigt som man gör så att bakbenet är mera "ur vägen". På vintern har det ingen betydelse vilken tyngd man har på skorna, om man inte skall tävla, men gärna så lätta som möjligt!

[Turbo_Turbo]
0

Tack för era svar! Hovslagaren följde med till butiken igår och valde. Han sa att det är ingen ide att sätta på halvrunda nu när vintern är på gång. Så hon fick ett par tyngre skor bak (ser ut som bredare ridskor) med låg brodd som jag kan skruva på/av. Sen ett par 15/6 guldskor fram med låg brodd. Däremot kom jag inte på förrens jag var hemma att brodden måste kunna skruvas ur ifall hon ska gå på löpbandet. Finns det guldskor som man kan skruva i brodd själv? Eller finns det någon annan sko som är liknande som jag kan köpa?

ruffe
0

nej du kan inte brodda ur karmant skor, jag skulle valt järn bak med öppen tå fram till våren eller ha öppen tå även nu