Valter is back!!
Min gamla stjärna Valter f-1990 e.Vagabond u.Matilda II. Rek 1.51,9a, 1.52,2 monté. Han är tillbaka på banan!
Jag har hoppats att åldersgränsen skulle bli 18 här i sverige så han fick tävla mera trav. Men så blev tyvärr inte fallet. Så då fick Valter flytta till Norge. Åh nu är han tillbaka!
I Sverige gick Valter 1.53 som 16-åring. Så vi vet att han fortfarande kan!
Valter flyttade till Norge i juni och nu, i sin 2:a start i Norge Vann han säkert på tiden 1.57!! De som har honom nu är Amanda och Britt Robertsen, även ägare av Tejas Cemona (f-99 u.Anemona ue.Jucent. rek.2.16) och Tejas Crispin (hingst f-06 u.T.Cemona e.Micklas)
Hälsningar från en stolt ägare!!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Vad roligt! :)

oo gud vad kul!hoppas det går bra=D

Startar hästen om från " 0 " i Norge? Läste att hästarna gör de i Danmark.

Visar väll med all önskvärd tydlighet att den svenska åldersgränsen på 15 år är korkad….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Har du sålt Valter Bea? Vad kul att det fortfarande går bra för honom! :)

Grattis, vad roligt !!

har du sålt honom? det trodde jag aldrig du skulle göra :O
men va kul att han går lika bra i norge som sverige!
föresten så vill jag också att åldersgränsen på ponnyer ska höjjas.. vill tävla snoffsan ju -.- hon o valter är lika gamla

Snoffsan tävlade mycket i Norrland om jag inte minns fel?
vad kul !! grattis

#8, aa det gjorde hon :) det är min kompis som äger henne nu.. Emelie nånting ägde henne förut o de gick ganska bra för dom vad jag vet.

Grattis Bea till Valters framgångar! Tycker verkligen att åldersgränserna borde höjas i Sverige också…
Förresten så har hon bara lånat ut honom (enligt hemsidan).
Snoffsan minns jag, hon stod i Bodens ponnytravstall när jag var liten knatte! :)

#3 Nej inte nu längre. det var i juni 05 tror jag som dom bytte. minns att vi skickade över pållen i maj för att han skulle slippa stå efter 2.28 (shettis)

Grattis, kul det går bra för honom i norge!
Visst äre Russingen Valter som varit framgångsrik inom många grenar?
Va skojj att en sån "gammling" fortfarande har kämparglöden i behåll! Hoppas det går bra för honom i fortsättningen! :)

ojoj :D Grymt fin häst, jättekul att det går så bra!
dåligt med den regeln i sverige.. :/

Kul att han kan fortsätta sin tävlings karriär i Norge :D

#3 Nej de tävlar på det tidigare svenska rekordet. Valter kvalade på 2.05 och har nu börta tävla.
#4 ja, det har jag ju tjatat om i flera år!! Och här har vi ju ett klart bevis!
#5 & #7Nej, jag har inte sålt Valter! Det kommer jag nog aldrig att göra! min ögonsten..!! Som #11 säger så är han bara utlånad för att tävla trav 2007 & 2008.
#15 Ja, det är allroundstjärnan Valter. Han har bla. vunnit SM i russgalopp och mälarruss allroundchampionat 4 ggr! (bilden är från alla grenar i allrounchampionatet-2006)

#18 Vilket bekräftar ytterligare en av mina käpphästar:
En häst som tränas och tävlas på ett varierat och genomtänkt sätt håller sig fräch i både kropp och knopp
Vilket iof gäller för oss människor oxå….
Jerker Klang,

Snoffsan ägdes av emelie virding ;)'
vad kul Bea:D
Heja, där sej man att gammal är älst…..och att ponnier INTE är slut vid 15, som du kommer ihåg Bea så var Mona 31 år ung pga att hon brukades HELA tiden. GRATTIS till en fräsch kille
#18 Är det åldersgräns (på hästen) även i de andra grenarna i Sverige?
Tycker att regeln är bra med 15 år, då finns det fortfarande chans att stona hinner med något föl innan dom blir alldeles för gamla för det. Var i Norge för något år sedan och såg en ponny som heter ShereKhan som hade gått 1.48 i Sverige och låg som 17-åring på 2.15 i Norge, jag vet inte om det var så upplyftade precis.

Jag tycker också äldersgränserna är bra, men jag har väl inte direkt något emot om den skulle höjas. Men jag själv skulle nog aldrig få för mig att tävla ex en 18-åring.
Jag tror nog inte att Bea menar att det ska vara obligatorium att tävla efter 15 årssträcket utan att dom som är fräscha och i full vigör, som inte är utslitna i ben och dyligt ska få CHANSEN att även kunna tävla för först som sist ÄR det ett tränar ansvar på vilken individ som går ut på ovalen
#23 tror inte att ett sto mår dåligt eller sumpar att göra "karriär" om hon får en paus för att bära fram en avkomma och fostra den under ca 6-8 månader. har stoet rätt inställning så är hon tillbaks på banan efter sitt förvärv
Visst låter det vackert med ett tränaransvar. Tyvärr tror jag man blir frestad av att tävla lite längre med sin ponny än vad som alla gånger är bra. Den ponnyn jag såg i Norge hade gjort dryga 500 starter och det kändes som att det var ca 200 för mycket i allafall. Sen tror jag för ponnyaveln att det borde högst vara 15 år för stona så att man säkra en trygg återväxt i russtammen.
#18 De var just det jag hade för mig! Kul att han varit/är verksam inom så många grenar
Lycka till i fortsättningen

#26 Så alla ponnytravtränare är sämre på att avgöra när ponnyn skall sluta än vad alla andra ponnytränare innom andra dicipliner är?
Jag tror att med en högre ålder så kommer fler att ta föl på sina ston under aktiv tävlingskariär. Åldersgränsen är snarare kontraproduktiv i detta fall. Samma diskusionstråd finns på gotlandsruss.ifokus.se så jag tar inte alla rgumentation igen här, kolla där istället….
Jerker Klang,

#22, det finns ingen övre gräns för att få tävla i andra disciplinger, i dressyr anses inte hästen vara fullärd o bra förens vid 16 års ålder, i hoppning 13 har jag för mig, själv hade jag för några år sen en tokig welsh på 22 år som tävlades upp till msvb. bara hästen är pigg o fräsh så tycker jag att man ska kunna få tävla en travponny till 18 års ålder men under vissa förhållanden, inte mer en 1 start per tävlingstillfälle, friskintyg o sånt..

ang. hur länge hästen ska få tävla tycker jag man inte ska ha en åldergräns utan en gräns på max tävlingsår, alltså TEX max 12 aktiva tävlingår, börjar då hästen tävla som 5 åring kan den tävla tills den är 17 år, eller ännu längre om den vilar från tävling ett år ..

#30 Förstår mig inte på detta överförmynderi innom ponnytrav, dessutom är det väll stor skillnad på om en häst gör 3 starter på ett år eller 30? Dessutom skilnad om den gör 10 som treåring eller 10 som femåring? Massa parametrar…. Nä, låt tränarna ta det ansvar som vi faktiskt har i alla andra lägen. Låt ponnyerna tävla så länge dom är friska till kropp och själ, för det är inget som har med ålder eller antal starter att göra. Det handlar om individ. Vem känner individen bättre än dess tränare och körsven?
Inför då helre ett system med varningar till tränare som släpper ut ofrächa hästar….
Jerker Klang,

Va kul att de går bra för han i Norge!!! :D:D
Vi borde ju också kunna ha 18 års-gränsen här när de har så i grannländer?
Jag tycker att om vi också ska ha till 18 så kan man kanske ha så att de ska kvala om igen som 16-åringar och sen att man får starta 1 lopp/tävlingsag ist för 2…….

Vi letar förgäves efter avkommor undan Chuchundra…
#29 Då är m.a.o. en väluppfostrad ponny i kategori B-klassen inte utan möjligheter att få röra på sig i tävlingssammanhang även efter travkarriären!

#34 Jag tror aldrig du hittar någon. Hon gick bort innan hon fick någon avkomma…

#33 Kan någon där ta kort på honom?! jag vill jättegärna se bilder på honom!! Massor med bilder!! =)
Lycka till själv i dina tävlingar!

#35 Det var det han menade.
Roligt för Valter, och säkert dig också Bea.
Ang. högre åldersgräns.
Jag vet egentligen inte säkert. Numera satsar dom flesta mycket hårdare än för 5-6 år sedan. Kanske slits dom mer nu. Men jag har också sett russ som älskar att springa, bli stående i en hage som sällskap för att dom är för gamla. Det är jätte synd om dom.
Däremot kan man inte jämföra travet mot andra grenar. Slitaget är bra mycket större än inom andra hästsporter.
Aveln är också en viktig del att ta hänsyn till. Så många russ finns inte, och stammen är liten. Alla möjligheter till ett nytt föl är bra. Så vi inte mistar vår fina Svenska ras 
#35 Var hon inte dräktig med Raider eller nån annan hinst med travmeriter när hon dog?

#31 viesst , jag tyckte endå det var mer rättvist mot hästar som börjar tävla när de är äldre.. Pigall II började tävla som 12 åring.. han får liksom bara tävla 3 år trots att han är kärnfrisk och älskar att springa på travet.
hur bedömer man att en häst ser fräsch ut då? Jag tkr inte en häst som fortfarande travar bra efter 15 års ålder, men som inte vill längre är fräsch, men hur ska någon kunna bedöma det ??

#38 Jag håller deffinitivt inte med dig att slitaget är större på ett travruss än en ponny som går galopp eller distans. Rätt tränat håller ett Russ i stort sätt hur länge som helst, med vissa undantag. Däremot, anser jag, attt ensidig träning, oavsett diciplin, sliter väldigt hårt. Sedan må det vara trav, hoppning eller dresyr.
Dessutom, som jag skrivit i tvillingtråden på gotlandsruss.ifokus, så tror jag att dagens åldersgräns snarare motarbetar avel än främjar den.
Jerker Klang,
#39 Ja hon var dräktig med Raider.
Raider - Chuchundra… Vilket föl he skulle blitt!!!!
Jag vet vad fölet skulle ha döpts till…
Vadå, om man får fråga? ^^
Jag vet inte om man ska säga det öppet jag PM:ar dig.

"Chuchu" fick leukemi och togs bort pga sjukdom och inte pga att hon tävlade för länge. Man är aldrig garanterad någon avkomma oavsett när man får för sig att betäcka. Sen kan man tycka att det är synd att vissa ston inte kan få föra vidare sina gener men det är en annan sak.

Sender to internettsider der jeg har sett bilder av Valter;P
Synd att hon aldrig blev betäckt tidigare med tanke på hennes sjukdom. Kanske är det så att ju längre man väntar desto mindre chans att få föl

Är det obligatoriskt med slaggjord i Norge?

#48 vet du om Oddny exp. Norge ska starta något?? Om du får veta det och kanske är i närheten så får du jättegärna ta bilder! :)
//Mickan

#51 Hej! Har du flera bilder på Morris? Alltid kul å se!! Bilder på Crispin finns på hemsidan. Gå in på:
hästarna --> Bokstavsordning --> Tejas uppfödningar --> Tejas Cemona / Tejas Crispin
eller
hästarna --> hästar som flyttat (längst ner) --> Tejas Crispin

Nu har jag fått flera bilder på Valter!
Tack ni som skickat!!
Denna bild är tagen av Gunn Elin Vudduanne. Det är Valters första lopp i Norge. Kör gör Britt Robertsen

Jeg og min søster Linda har tatt flere bilder av Valter i helgen. Han vant på Søndagen! :) Grattis! Kan legge ut bildene her når vi har stilt på dem ^^

Btw; Valter gikk 1.54 på Søndagen og 1.55 på Lørdagen 

#52, ja de e obligatoriskt med slagrem i norge, tror även man ska ha säkerhetsväst men är inte helt säker:p

Ja! Roktig de du sier..!;S Strengt her..=P