Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: träning
Läst 439 ggr
Klasselover
0

Ingen respekt för staket

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag brukar rida min häst Klasse ca 3 ggr i veckan. Men just nu har jag ett problem, och kan inte rida. Han har ingen som helst respekt för staketet!

Vi har en stor paddock som vi har tillgång till, men det är ingen grind och han sticker ut hela tiden. Vi kan rida i skogen, men han skiter i ryttaren, han har sprungit in i ett träd flera gånger (Slängt av mig och skenat hem). Vi har en travbaneliknande slinga att rida på, men han vänder och galopperar hem till Putte (Dom vill vara tillsammans). Och våran enkla paddock vi har hemma som är ca 10 mm tråd på, den skenar han rakt igenom, försöker hoppa över eller något liknande. Han har ingen respekt, och han skiter i om det är el eller inte.

Snälla, nån som har något tips. Han har inte fastnat i tråden än så länge, som tur är! Det är skitläskigt! Man kan bara rida på slingan om någon leder/rider Putte, det går inte att ha honom som handhäst, eftersom Klasse är pigg/het och Putte är seg och matglad :P

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Boode
0

Jag tycker det låter som om Klasse bara driver med dig. Du måste på något vis visa att det är du som bestämmer och inte han.

atlas-tt
0

visa att du bestämmer! annars kmr det inte bli bra i framtiden lycka till!

gotlandsruss
0

visa att det är du som bestämmer och ta m,ed en pisk ut och om han vänder så slår du till honom lite med pisken  och vänder till baka honom

casandra
0

Sen finns det ju alltid det alternativet att han kanske försöker tala om något. Kanske.

Cnox
0

varför inte börja med att gå med honom längre sträckor så du orkar med om han vill hem så han vänjer sig med att han måste vara ifrån sin vän. Sen får du tänka på att det är  inget fågelägg du hanterar utan en stark ponny!

equuleus
0

Det du borde göra är att börja med horsemanship. Visa att det är du som är ledaren från marken först. Sen kan man sätta sig upp och föra det med. Ta kontakt med någon som kan det och börja träna.

divansson
0

visa att du är  bossen sm alla säger.. ;P ger man upp mot en häst en gång så blir det dubbels så svårt gången efter.. :P annars kan man ju alltid sätta för nån  planka för öppningen just då när du rider där..

Klasselover
0

Jag har kört massor Horsemanship, han är underbar från marken. Men han är envisheten själv. Om man har pisk blir han bara het, och skiter totalt i ryttaren och slänger sig över staketet. Jag har nu byggt om paddocken (Den går att flytta) till en runtkorall, ska se om han går bättre på runt spår. Jag kan filma när jag rider, så får ni se hur han är.

I oktober ska jag och Klasse fara iväg på horsemanshipkurs med Bosse Strange. Hoppas han har lugnat ner sig tills dess. Han har varit inriden i 4 månader och har krånglat senaste gångerna. Funderar om det är den nya bomlösa sadeln, men han är likadan barbacka.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.