Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 2394 ggr
EmiliaLeo
0

check-hjälp tack!

mitt russ vill inte ta stöd av checken när han blir trött, han har en "vanlig" check.. Finns det någon check som dom hellre vill luta sig lite i ? När han blir trött spänner han upp sig, sänker ryggen och får en sämre rullig trav, istället för att ta lite stöd av checken. Det blir så att jag får paprera upp honom.

jag vet ju att många av er har bra erfarenheter, tell me!

DubbelE
0

Lepstar, ventil är likadan + känslig i munnen annars kan raymond vara ett alternativ

amandahandersson
0

Raymondcheck? Har de på mitt russ som inte tar stöd av en vanlig check, och det blev en stor förbättrning!

Jlu
0

Jag håller med de ovan, Raymond käk brukar göra stor skillnad :)

EmiliaLeo
0

aah precis! jag tänkte om en raymond kunde hjälpa till med det, men tänkte höra med ngn som har erfarenhet av det :D tack för hjälpten iaf då ska jag nog försöka få tag på en raymond.

KickanLilja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker också du ska prova en raymond

hannibal-roll
0

Raymond check kan hjälpa. Det kan också vara en ideé att prova med att sänka checken nåt hål. Om checken är för kort gör mitt russ precis så som du beskriver, sänker ryggen, tar upp huvudet och tappar då travet. Om den å åndra sidan är för lång kommer huvudet för långt ner och det blir galopp. På honom funkar det bäst med raymond och en längd på checken som vi noga provat ut.

Hoppas det löser sig för dig och din pålle Glad

EmiliaLeo
0

#6 aa precis sådär är min! Han har alltid haft lite längre check så att han ska vara avslappnad när han travar, men då tappar han traven och "ramlar" in i galopp.. sen provade jag att korta upp checken rejält och han började trava jätte bra, tills han blev trött och kortade upp sig ..
tack !

tack igen för hjälpen :D

hannibal-roll
0

#7 Du får pröva lite olika längder på checken och se vad som funkar bäst…. jag höll på lääääänge innan jag hittade rätt, typ ett helt år. Men det var det värt! Blev en rejäl rekordsänkning året efter (från 2.13 till 2.06) Glad Hoppas att det går lika bra för dig :)

Turnado
0

raymond kan effi inte springa utan det bara blir en massa steg och kommer ingen stans

Beeea
0

Jag provade reymond för första gången idag på Eminent som inte har trivts i vanlig käk tidigare. Bara ruskat på huvudet och sprungit med huvudet uppåt. Med reymonden sökte han sig neråt och såg för första gången ut att trivas. Sprang mycket bra där efter också, en bra bit under sitt rekord.

TildaLinge
0

Raymond check har jag på vår shettis som inte tar stöd av den vanliga checken

olivialundgren
0

Raymond käk, jag hade en kanada käk på min Zoylett funkade faktikt bra på henne. Men nu har hon bara ett uppkäksbet.

Colt
0

Raymond absolut!

EmiliaLeo
0

tack igen för all hjälp blir bara mer säker och sugen på att prova raymond på honom :D ska försöka leta på ngn som har som jag kan prova på honom ^^

ozzkan
0

För körde jag inte med check på russet (när hon var 3) Nu på slutet har vi märkt att när hon tog i mer sänkte hon huvudet och jag fick jobba för att hålla uppe huvudet, sen satte vi på käk, då har hon vunnit två lopp irad o sänkt 7 sek. Lite samma för dig, men ett steg till, så prova Raymond

EllinoreBoy
0

haha, raymond tänkte jag på, men jag var ju inte första att säga det:P men det tycker jag iaf att du ska prova!!

collide
0

raymond lr american-check brukar funka bäst =)

juliapettersson
0

Ha checken bakom bettet. Enda som fungerar på min Golf.

CarolaCarro
0

en häst som ligger mycket i käken men behöver ändå hur mycket stöd som helst i tömmarna för att springa bra?

EmiliaLeo
0

#18 okej det var ju också ett alternativ som är enkelt att prova, ska göra det! :D tack för tipset.

#19 Nej han ligger inte alls i käken, tar inget stöd alls av den. så när han blir trött och börjar "falla fram" så måste jag parera upp honom med tömmarna, men jag vill att han ska ta stöd av käken i det läget istället för att spänna upp sig och få en sämre trav. Han är jätte känslig i munnen. :)

MonteMira
0

#18 Det är ett bra tips de =D Funkade Exellent på min Mira

Mixie
0

Jag körde en häst som inte la sig i käken.. så jag har raymond och körde med låååång käk… sen provade jag bara korta den.. så att det blev en märkbar skillnad.. och hon tog stöd av den direkt och sprang på betydligt bättre.. sen värmde jag med käken även när jag joggade.. så jag skrittade fram utan den.. sen joggade jag med en lite längre.. sen kortade jag den lite till när jag körde lopp.. då sprang hon kanon.. sen defilerade jag med käken på också för hon behövde tid att lägga sig och hitta rätt…

//Mickan

Jagz
0

# 22 Förut fick man inte defilera med checken. Är det ändrat? Jag har sett flera som börjat göra det nu.

Hannna
0

#23 Det är olika från bana till bana beroende på hur man defilerar. Ex Halmstad defilerar man med käk, både stora och små, så man kan göra provstart i tävlingsmässigt tempo direkt på upploppet framför måldommartornet.

Mixie
0

Förrut skulle man säga till i inskrivningen så ringde dom upp till dommaren å frågade om det var ok, men nu sist på eskilstuna sa dom att reglerna var ändrade att man fick köra hur man ville :)

//Mickan

Jagz
0

# 24 Okej, men konstigt egentligen då man ser svårare om hästen är haltar när den har käk.

Hannna
0

#26 Veterinären kollar ju även i defileringsvolten.