Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 7292 ggr
fijalar
0

Tävling 2014

Enligt ST så får Mantorp bara anordna 1 st heldagstävling,vi hade önskemål om 3 st.det verkade inte vara något problem med stora travet med ST verkar säga nej om det. hur är det för er andra i vårat avlånga land. Jag är djup besviken.🥵

Stallmima
0

Tråkigt  😕  Hur många i genomsnitt tävlingsdagar har det varit per år på mantorp låt säga de 10 senaste åren?

Tusen
0

Även Sundbyholm har fått färre tävlingsdagar. :(

fijalar
0

Det har nog legat runt tre st. Förutom förra året då vi bara fick en. Vårar sällskap blev djupt imponerad av våra ponnykuskar som tävlade hos oss , och verkar vara väldigt positiva till våra tävlingar,så det är synd om st är imot oss.

VeronicaP
0

HPTS fick 1 mindre än förra året 3 st , vi vill ju ha 4 st

brawina
1

Vart hittar man den infon?

Tusen
0

#5 Ingenstans. Sällskapen har fått meddelanden om detta.

ryttarn
0

Någon som har frågat Rikard om anledningen?

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

fijalar
0

Det jag läste nu var att det har varit för lite startande och väldigt många tävlingar 2013

ryttarn
3

#8 Låter inte så osannolikt. Men ett större problem, tror jag, har varit ett antal krockar mellan banor med överlappande upptagningsområde samtidigt som det i princip varit identiska proppar……

Jerker Klang,

www.isil.se

fijalar
2

#9 Ja det skrivs även att tävlingsdagar har konkurrerats ut med varandra ,så det stämmer nog ,och som du även skriver om proppar så har det stämt väldigt bra med oss, det har funnits en hel del tävlingar som man har kunnat åka på,  men dåligt med proppar, har man haft en bra propp som man har startat i och ponnyn sängt rekordet något så har man inte kunnat starta på ett bra tag då propparna har varit väldigt lika med banorna el så har vi bara haft en väldans otur i år, vi har knappt tävlat något alls. Jag brukar inte vara gnällig över proppar, vet vilket jäkla jobb det är med dom, men har en väldans gnällig ponny som inte vill gå på något längre tillägg och då blir det inte så många starter. har även ner anmält henne några gånger för att hon ska få starta.Hon har legat mellan 2.08-2.04 under säsongen och kan väl tycka ett det är en tid där vi har många ponnyer och att det skulle ha funnits mycket med lopp.

Alexandra DI AX
0

Vet någon hur många heldagar Visby fick?🙂

tomj
0

Summa: 78 Heldagar under 2014.

tomj
0

🙂

tomj
0

🙂

tomj
2

Heldagar 2014..

Bo (3*), Sk (1), Ly(1), U (3*), Sä (2)

H (1), Bs (1), G (2), Rä (1), Ro (3*)

Hg (2*), Ös (4*), B (4), D (1)

S (5), E (3*), Mp (1)

L (1),Ö (1), F (2), År (1), Åm (1), Ax (2),

Öa (3), Kr (4*), Ti (2)

Vg (2), Å (3), Hd (3)

J (4), To (4)

Vi (7*?)

Totalt 78

*= varav ett dubbeltrav

ekbacka
3

Tyvärr är det även så att Vångenveckan krockar med sprintermästarhelgen, och flera som vunnit veckan har även 4 åringar som då får stå över sprintermästarn. 😭

Riktigt synd med en sån krock, då det känns som att vi i Halmstad kan känna att det blir vi som drar det kortaste strået.😭

tomj
5

# 15. Richard på S-T har gjort ett mkt bra jobb inför nästa års Ponnysäsong, med fördelningen av heldagar samt indelningen i  Regioner, som kommer att förhindra krockar mellan banorna.

Det är förståligt att vissa banor inte är nöjda med fördelningen av Heldagarna framförallt i söder men dom har haft dåligt anmält i år trotts att 8-9 banor ligger inom ca 25 mils avstånd. Bäst anmält i söder har det varit i Vaggeryd på en 11e plats i Sverige.

Vid en snabb genomgång av Heldagarna finner jag att dessa  banor kanske borde fått en extra heldag: Örebro - Eskilstuna - Bollnäs - Hagmyren - (Dannero).

ekbacka
0

Jag tycker också att det är perfekt med den planeringen han gjort.🙂Den ska han ha mycket beröm för.🌺✨

Det är bra för vi kan ju inte krocka med de närliggande banorna så vi slåss inte om starterna som vi fick göra ett par gånger i år.

Det jag inte gillar är att Vångenveckan krockar med sprintermästaren, då jag vet att minst 4 av dom som vunnit veckan även har fyraåringar nästa år, däribland fina Månstorps Pagadee. Synd att inte få se honom i loppet.😭

VeronicaP
3

Men jag fattar inte hur de har tänkt när de gäller sprintermästaren helgen och lagt en heldag i våran region, kommer ju inte finnas funktionärer ens Och sången samma vecka inte alls smart måste jag säga…..

stallnysater
0

Väldigt trist att Mantorp bara fått 1 heldag nästa år, men det kan bero på att man valde att bara köra 1 heldag i år 😕

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

Cumulus
0

Vart ser ni hur tävlingsdagarna ligger 2014 🤔

Tusen
0

#21 Ingenstans just nu, för det är bara sällskapen som tillsammans med ponnyklubbarnas styelser som nu sitter och tittar över detta. De förslag som kommit från ST ser du här ovan. Detta är annars bara något som skickats till sällskapen.

tomj
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#15.  PonnytravRegionsIndelning 2014.

tomj
4

STATISTIK HELDAGAR (April-Nov.) 2013.

Anmälningsfrekvensen (Hästar/lopp) Regionsvis under 2013.

1.  R2: 9,9 h/lopp.

2.  R5: 8,7 h/lopp.

3.  R3: 8,5 h/lopp.

4.  R6: 8,5 h/lopp.

5.  R4: 8,2 h/lopp.

6,  Vi: 8,0 h/lopp.

7.  R7: 7,7 h/lopp.

8.  R1: 7,3 h/lopp.

9.  R8: 6,6 h/lopp.

tomj
0

Kusktoppen på samtliga Travbanor:

http://ponnytrav.se/statistik/champ13.pdf

fijalar
1

#Ja vi valde att köra en tävlingsdag, först så fick vi ingen ,men efter lite hjälp av våra intresseförenigar så fick vi till en tävlingsdag .Det som är riktigt synd är att efter den tävlingen aså blev Mantorpstravet riktigt imponerad av våra ponnyer med kuskar, Det låter som om dom tyckte att det var en riktigt trevlig dag för dom med. Och Mantorp är inte emot flera tävlingsdagar utan det krockade antagligen med dom övrigaponnytrav tävlingsdagar i Sverige. Men kan väl tycka att det är väldigt fel att inte Mantorp fick fler dagar. Men jag kämpar vidare tills årsskiftet sen får någon annan får ta över🥵

fijalar
1

Det skulle vara till #20😛

Tusen
1

#26 Prata med Solvalla. De fick ju 5st men det står inte skrivet i sten att det ska vara den fördelningen inom regionen. Kan de ge er en och själva minska till 4 så är det okej enligt den information som jag har fått.

Stallmima
0

Hur många "insprängda" lopp kommer det att anordnas 2014??

tomj
0

# 29. I år har det Travats ca 130st Insprängda lopp,( ca 4 lopp/bana.)

och av dessa 130 lopp ställdes 11 in.

Även två heldagar/poänglördagar ställdes in.

Stallmima
0

Dra in på insprängda lopp, då blir det nog mer anmält till heldagarna

tomj
2

#31. Din inställning gällande insprängda lopp är helt riktig, minska på

antalet insprängda lopp upp till 40%.

Det viktigast insprängda loppen är under V75-helgerna då banorna ex

kör Elitloppet - SM - Sundsvall Lilla Open Trot . Jämtlands Lilla Pris osv

sen kan man även köra insprängda lopp under vissa andra större tävlingar

som V64.

Ett annat bra alternativ för insprängda lopp i ett tidigt skede av säsongen när inga heldagar börja köras och man vill mjukstarta säsongen, MARS är en bra månad och sen kan man lugnt avsluta i NOV/DEC med något enstaka lopp.

Stallmima
0

#32  Absolut att de större loppen som Elitloppet etc skall gå på ordinarie dagar men inte ett vanligt mellanlopp som det är 5 anmälda till

giffan
0

Men har ni inte förstått?? Det står ganska klart att vi kommer gå mot liknande tävlingar som det är i Finland. Ingen som var med när det var representanter från Norge finland och danmark och berättade om ponnytravet i deras länder?? Finland hade nästan enbart insprängda lopp och några få heldagar. Det kommer ju bli lika här, det är jag helt övertygad om, och då endast för de hästar som här snabba, eller iaf proppar som ger snabbhästarna fördel. Sakta men säkert kommer det att bli så… Vill vi sen köra heldagar blir det på egen bekostnad… 

Jag tror det blir så framöver iaf…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tusen
0

Oj, så bra det blev när ST tog över…🤐😂

Stallmima
1

#34 De heldagar Finland kör blir det ganska fulla lopp, förutom då i snabbklasserna (som här)

I morgon körs det heldag i  Jyväskylä, Killer (länk nedan)

https://heppa.hippos.fi/heppa/app?page=racing%2FRaceFields&service=external&sp=CF1384639200000&sp=CEJ&sp=CC38

giffan
3

#35 Ja verkligen, mycket har ju blivit bra, men långt ifrån allt. Fast det beror ju på hur man vill ha ponnytravet. Det kommer sakta men säkert bli en snobbsport som bara dom med mycket pengar och massa fritid har möjlighet att utöva… Vi vanliga hör inte dit.. Precis som med vanliga "stortravet" Dom stora vill ha mera.. men vi små får nöja oss med det som blir över. Kolla i Ronden senast, när 26 åringar skriver sanning om hur travet ser ut, och när ungdomarna tröttnar för att det endast är dom som redan har mycket som får mera…  Hur ska vi amatörer kunna vara med och mäta oss?

~ Anneli ~ 

ryttarn
3

#31 - #37 det var då ett jv gnällande….. 

jag tror knappast att de insprängda loppen gör att det blir sämre anmält till heldagarna, snarare tvärtom. skulle gärna vilja se vad ni har för grund att påstå det…..

Jag tycker snarare att vi skall utöka antalet insprängda lopp och då verkligen ha dem insprängda.Typ mellan lopp 2-3……

Jerker Klang,

www.isil.se

tomj
4

# 38.Precis!! Det är det som är grejen med insprängda lopp mellan lopp 2-3 el, 3-4 och inte som nu när man på flera banor kör loppen över 2 timmar före 1a start! helt värdelöst!!!

ryttarn
0

#38 Flera banor? Min erfarenhet är att i år har detta varit väldigt mycket bättre även om det finns mer att önska……

Jerker Klang,

www.isil.se

giffan
2

#38 Jag tycker inte jag gnäller, jag konstaterar hur det ser ut i verkligheten.

~ Anneli ~ 

tomj
0

🙂

kajsa-mini
3

Jag förstår verkligen inte hur R8 (Jägersro och Tomelilla) kan få 8 tävlingsdagar, när det är dem banorna som fått minst anmälningar totalt. Många här nere i Skåne åker ju dessutom till både R6 och R7, och då känns det som att där är många tävlingsdagar som kommer krocka.. Hoppas inte det!

ryttarn
0

#43 Tänkte ungefär detsamma……

Jerker Klang,

www.isil.se

ekbacka
1

#43 och #44  Ingen tävlingsdag i region 6, 7, 8 kommer att krocka med varann.🙂

Det är det som är det fiffiga med denna planeringen som Rikard har gjort. Just för att det inte ska bli som i år med en del olyckliga krockar.

kajsa-mini
1

#45 Det är ju himla bra i så fall :D

tomj
0

😉

tomj
4

# 43-44.  Det kommer förhoppningsvis att omfördelas tävlingsdagar!

minskas ytterligare i söder, för att läggas i norrland!

therese-persson
2

Hoppas bara att propparna varierar betydligt mer nästa år jämfört med iår, då propparna verkligen har varit inriktade på speciella klasser istället för att ha proppar till alla klasser..

tomj
0

🙂

tomj
1

Sammanställning av HELDAGAR och INSPRÄNGDA LOPP från Gävle i söder till Boden i Norr.

Innsprängda storlopp(Fet Stil.).

PONNYTRAV HELDAGAR 2014.

22 Mars – Hagmyren

6 April – Bergsåker

19 April - Gävle - LILLA PÅSKÄGGET: Kat B

27 April – Rättvik

3 Maj – Östersund

9 Maj - Umeå - DVÄRGBJÖRKEN: Kat A

11 Maj – Umeå

17 Maj – Solänget

17 Maj - Gävle - GÄVLES LILLA PRIS: Kat B

31 Maj – Skellefteå

1 Juni – Bollnäs

6 Juni - Östersund - LILLA STORSJÖPOKALEN: Kat A

7 Juni - Östersund - JÄMTLANDS LILLA PRIS: Kat B

8 Juni – Gävle

13 Juni - Boden - MINI FÖRDEL BODEN: Kat A

14 Juni - Boden - LILLA NORRBOTTENS STORA PRIS: Kat B 

15 Juni – Bergsåker

20 Juni - Hagmyren - JÄRVSÖFAKS MINILOPP: Kat A

20 Juni - Hagmyren - JÄRVSÖFAKS LILLA LOPP: Kat B

21 Juni - Rättvik - LILLA MIDSOMMARLOPPET:Kat B

30 Juni – Lycksele

4 Juli – Östersund Heldag med PEV MÄSTAREN 2014.

6 Juli – Hoting

9 Juli – Hoting

11 Juli - Boden

13 Juli – Boden

25 Juli – Östersund Heldag med DIAMANTHOVEN: Kat B

27 Juli – Östersund Heldag med LILLA AVELSLOPPET: Kat A

9 Augusti – Bergsåker

15 Augusti – Romme

15 Augusti – Umeå med DUBBELHELGSMÄSTAREN: Kat B

17 Augusti – Romme

17 Augusti – Umeå Heldag med GULDSTOET: Kat B

23 Augusti – Oviken

30 Augusti - Bergsåker - SUNDSVALL MINI OPEN TROT: Kat A

30 Augusti - Bergsåker - SUNDSVALL LILLA OPEN TROT: Kat B

7 September  Dannero med LILLA/MINI ÅDALSPRISET: Kat A & B

14 September – Gävle

20 September - Solänget - MINI SILVERÖRNEN:  Kat A

20 September - Solänget - LILLA SILVERÖRNEN:  Kat B

27 September – Solänget

11 Oktober – Bergsåker

18 Oktober - Hagmyren

23 Oktober - Gävle - MONTÈ SM: Kat B

fijalar
0

Jippi vad mptk are kan jubla!! Vi fick en heldas tävling,Och pricken over I`t så fick vi en st insprängt lopp då våran närmsta granne kör heldag,Det är ju dömt till att misslyckas redan nu,Och fick även nu reda på att vi inte kan få prisa våra egna medlemmar på Travgalan utan det ryktas om att det ska va den som har licenstillhörighet ,Vad Jobbar vi för en Tackokväll!!Förut så mer alla medlemmar jobbade desto mer tävligar kunde man ha,de där med att driva en förening,kommer det att försvinna,när man inte ens kan skicka sin bästa klubb kusk till Wången eller kan få se sina egna medlemmar som jobbar och sliter få stå där I jublet och ta imot blommor pris,Nä  har  suttit I flertalmöte för att rädda travgalan och ska få aplodera när icke medlemmar får gå upp och ta imot pris, Ni får ursäkta men jag är så arg och besviken Känns lite lustigt att driva en klubb för en st tävligsdag per år.

Stallmima
3

BORT MED INSPRÄNGDA LOPP FÖRUTOM FÖR MÄSTERSKAP EX. ELITLOPPET, DERBY MM !!!!

stallnysater
0

#52 Nu har Örebro och även Mantorptravet sagt att LICENSTILLHÖRIGHET är det som gäller när det gäller Årets Kusk till respektive travgala!
"Mina" kuskar kommer med andra ord inte att få en enda chans till att kunna bli nominerad till Årets Kusk, om man läser din text! Här har dom kämpat och tävlat, blivit bl.a 2:a i 5-års Mästerskapet och 2:a i Kriteriet samt även satt nytt svenskt rekord…. För att inte ens kunna bli nominerad till någon travgala….

~Sandra~

fijalar
0

#54 Det är ju lustigt att örebro och mantorp har bestämt det utan att ordförande I klubben inte har fått reda på något plus att det är jag som ska ta ut vilka som är pristagare.Sen håller jag med dig angående dina barn,dom har varit jätte duktiga I år så det handlar absolut inte om vem eller vilka det handlar om,men tycker också att det är väldigt sorgligt med våra egna medlemmar.

stallnysater
0

#54 På Örebro förklarade dom att Årets Ponnykusk på galan skulle ha licensen på Örebro, även om man är medlem i ÖLPTS. Däremot så kan en annan kusk i klubben bli utsedd som Årets Kusk på Årsmötet.
Tidigare på Mantorp så har det ju faktiskt varit så att en kusk blivit Årets Kusk (på galan) och sedan en annan kusk som blivit Bästa A respektive Bästa B kusk på Årsmötet. Med andra ord är det inte annorlunda nu!

Du har fått ett mail från mig…. 

Nytt från i år är att man tävlar för den bana har licens på, oavsett vilken klubb man tillhör! På en gala utser man den som är bäst på just den banan där man har licensen, oavsett om du är medlem i en förening där eller en förening 100 mil bort…..

~Sandra~

fijalar
0

men om det är så så får ju stora travet stå för pris och blommor,det var faktist ponny klubben som fick fixa och stå för det förra året.Vi skulle först inte ens få vara med.men får vi inte skcka någon medlem så lägger sig ponnyklubben inte sig I med travgalan mer.utan det är något som sällskapet få jobba med,Nu skulle alla intresse föreningar på mantorp ink Mptk se till att travgalan skulle bli av men det känns ju sådär nu.Men jag förstår hur du menar med att det är nytt för iår de där med licenserna.

sarahansen
10

#53 Och varför ska nu alla insprängda lopp bort förutom storloppen??! Denna diskussion har varit uppe så många gånger förut och jag har varit en av dem som debatterat för insprängda lopp FÖR ALLA, I ALLA KLASSER! Det är vad vi aktiva vill, och det borde inte de icke-längre aktiva säga någonting om.

Nu får det väl ändå vara färdiggnällt!! Det enda som märks av på diverse forum är alla klagomål, innan säsongen ens tagit sin början. Vem ska vilja göra någonting åt det bättre när det bara kommer klagomål från alla håll och kanter? Det tycks aldrig vara tillräckligt bra, hur besluten än tas. Det kommer alltid finnas de som är missnöjda men inte behöver väl enbart klagomålen nå fram eller hur? Skärp er!

ryttarn
0

#58 Skriver under på det……

Jerker Klang,

www.isil.se

VeronicaP
0

#58 håller med dig :D

Erja
1

#34 Det var troligen jag som berättade om Finska ponnytrav där :)

Vi kör ju mest insprängda och det är travbanornas önskemål - dom vill bl.a. att via ponnytrav får vi ny folk till travbanan och det förstår jag. Ponnyloppet brukas köra 10-15 minuter före lopp 1. Nånstans liten tidigare om det finns flera premierings- och kvalloppen.

Vi gör ju mycket marknaden för våra heldagar och har oftast mer publik på plats / barnfamiljen där än i normalt kvällstrav… 😃 Det är nånting - jag tycker - ni kunde lära om oss. Alla insprängda lopp tar travbanan hand om men heldagarna behövas oftast ponnytravföraldrar ordna. Våra insprängda loppen är inte för snabbloppare, dom finns ju för alla.

I år hade vi ~16 heldagar, det beror helt hur aktiv är folk på banan/klubben.

biasson
3

Hoppas alla klubbar gör likadant som Örebo och tydligen Mantorp gällande nomineringar till årets kusk. Känns svårt att sporra sina egna klubbkuskar och sedan kommer annan klubbs kusk och tar pris. Hoppas verkligen alla gör lika :(

Tusen
0

#62 Det är väl upp till varje klubb själv att bestämma vilka priser som delas ut och till vem.

Ammiii
2

Det måste fram riktiga regler och göras lika för alla vad gäller priser i ligorna för medlemmar/licenstillhörighet.
Det kan inte vara vettigt att klubbarna bestämmer godtyckligt med egna regler, (just angående licens eller klubbtillhörighet alltså) det innebär att folk kan falla mellan stolarna och trots fina prestationer inte kunna vara med och ta emot priser någonstans.

Så kan det ju inte vara tänkt?
För mig framstår det som självklart att klubbens medlemmar är de som tävlar tillsammans, hjälper och stöttar varann, träffas på möten och andra klubbaktiviteter. Och själklart "slåss" med varann i poängligorna.

Är det då meningen att någon ska petas ur den vanliga gemenskapen för att de råkar bo närmare en annan travbana?
Helt förkastligt i mina ögon!
Jag skulle inte om det var jag som var drabbad av detta vilja åka till en annan förening där jag kanske inte ens känner någon och ta emot priser som den föreningen tycker tillhör deras egna medlemskuskar!?
Hur skulle ni känna inför det?
Detta måste tas tag i, så här kan det inte får fungera!
Jag har själv för att det varit lämpligt vid tillfälle varit medlem i annan förening än den närmaste, då var det aldrig tal om att vi inte skulle vara med och ta emot priser där eller åka någon annanstans där vi inte var medlemmar och hämta priser…..

Tusen
0

#64 Var har man börjat dela ut priser annat än till de egna medlemmarna? Är det inte ponnyklubbarna själva som bestämmer detta?

biasson
0

Håller med dig #64, oavsett vart man bor tycker jag oxå att det är i tillhörande klubb man ska belönas. I våran klubb har vi inte så många som är aktiva och då kan jag tycks att det är ännu viktigare att hitta morötter som sporrar våra blivande stjärnor. Sen vilken bana du bor nätmst ska va skit samma. Det är ju klubben man ska marknadsföra och visa upp. Hoppas det blir ändringar och nya regler nästa år.

Ammiii
0

#65 problemet ligger i att någon förening bara vill prisa de som har licenstillhörigheten på banan och någon annan vill prisa sina medlemmar. Det gör att du faller Mellan stolarna och får inte pris någonstans om du valt att vara medlem på en annan bana än du valt att ha licens. Jag tycker att man ska ge pris till sina medlemmar oavsett licenstillhörighet. Men något beslut måste tas. Det kan inte vara riktigt att det ska gå att hamna utanför!

VeronicaP
1

I HPTS har vi delat ut priser till våra medlemma, som har betalt medlemskap till oss även om deras licens är på en annan bana.

Det enda jobbiga är att hålla lite koll på deras resultat då de inte är registrerade i Halmstad när jag får de skickat till mig utan jag måste gå till deras licensbana och kolla om de inte är snälla och själva skicka in resultaten ;)

stallnysater
0

Jag håller med om att medlemskap ska avgöras var man får pris någonstans!
Men nu har tydligen Örebro tagit beslutet att licenstillhörighet ska gälla! Och jag har varit i kontakt med Örebro OCH Mantorps VD (samma person) och där får jag svaret att licenstillhörighet, till Årets kusk på galan, ska gälla oavsett var man är medlem.
Med andra ord kommer mina kuskar att hamna mellan stolarna trots en väldigt bra säsong *tack för det*

~Sandra~

Tusen
0

#69 Usch så tråkigt. 😢 Vilken konstig styrelse, att man inte vill uppmuntra medlemskapet.

biasson
2

Det är bara och hoppas att man kan få Mantorp att ändra sig, så vi kan få belöna vår slitande stjärnkuskar :) Klart att klubben ska få belöna sina egna betalande kuskar. Det är ju det dom är moroten på hela året i klubben. Annars får man väl byta klubb, dit man har licensen :)

VeronicaP
1

* 69 jag förstår inte riktigt hur du menar med att dina kuskar hamnar mellan stolarna ? jag menar de har ju gjort jättefina resultat och nu vet jag inte vilken klubb ni varit medlem i och vilken ni tillhör enligt licens men de borde väl kunna få  samma pris i den klubben som ni är licensierade i som i den ni är medlemmar i , då Tippen borde bli årets 3 åring om de har sådana priser ?

stallnysater
0

#72 Av olika anledningar har vi valt att vara medlemmar i ÖLPTS men vi har blivit tvingade att ha licensen på Mantorp….. ÖLPTS har skrivit att för att bli belönad på Örebros travgala så är det licenstillhörighet som gäller, inte bara medlemskap… Så därför kommer inte någon av "mina" kuskar kunna få något pris där som Årets kusk på galan (däremot så kan dom få pris i klubben som Årets kusk). Örebro menar alltså att det är två olika Årets Kusk, en med licenstillhörighet och en med medlemskap).
Jag har varit i kontakt med Örebro OCH Mantorps VD (samma person) för att kolla läget just på Mantorp och det svar jag fått från honom är att licenstillhörighet är det som gäller OM det en gala på Mantorp. Detta har jag meddelat MPTK som naturligtvis inte vill prisa icke medlemmar på galan…..
Därav så hamnar ju "mina" kuskar mellan stolarna och kommer troligen inte kunna få chans att få pris som Årets Kusk på en gala :(

Nytt för i år att man kan välja att vara medlem i vilket klubb man vill men man måste ha licens på den närmsta banan…..

~Sandra~

biasson
1

Hoppas då mantorp gör som Örebro , att det ska vara både licens och medlemskap på samma ställe. Det är ju mest rättvist då. Sen om man väljer att byta klubb då får man ta den smällen helt enkelt. Det är ju synd om de hemmakuskar som kämpar hela året och sen kommer det någon utomstående och tar det de kämpat för. Tycker det är synd. Sen att Mantorp har samma VD som Örebro gör det ju ännu värre då Örebro får som dom vill men inte Mantorp. Det handlar om att det ska vara rättvist för alla.

Ammiii
1

#74 Hallå! Detta handlar inte om att någon ska komma och ta någon annans priser hit och dit.
Det handlar om ett system som inte fungerar, det måste finnas regler för detta som gör att alla får samma förutsättningar. Det kan man naturligtvis inte förvänta sig i alla lägen. Men i just detta så är det möjligt att ha en gemensam regel som fungerar på alla banor.

Men vem tar beslutet och hur? Och vet man innan säsongen vad som gäller så ser det ju annorlunda ut i slutänden förstås.

Jag kan inte tänka mig att, som jag sagt tidigare, det ska vara möjligt att göra olika så att några kommer emellan och jag tror ingen som ej är medlem är intresserad av att hämta priser hos en annan förening.
Det måste vara så att priser delas ut i den förening man är medlem.

stallnysater
1

#74 Nu har du väl iallafall fattat det hela fel! Det är inte frågan om både medlemskap o licens utan det VAR licensen är någonstans och INTE medlemskap!

Det hela handlar om att INGEN PONNYKUSK ska behöva hamna mellan stolarna bara för att man inte vill vara medlem i den klubb som finns där man är tvingad att ha sin licens!!!

~Sandra~

stallnysater
0

#72 Priser avseende att vi är medlemmar i ÖLPTS kommer vi att få hämta på deras årsmöte, inget konstigt med det…. (glömde skriva det förut)…..

~Sandra~

biasson
0

Vi får hoppas att det blir lika för alla och lite ändringar till 2014 :) Och som det ser ut just nu så får vi troligen ingen gala.

ebba93
1

#77. Får ni veta innan vilka som ska få priser:-)? Va tråkigt i sonna fall roligare med överraskningar:-D

VeronicaP
0

Fast jag tror nog att var klubb själv får bestämma hur de vill ha sina regler när de gäller priser , inte alla klubbar kanske ens som delar ut sådana priser det är ju även det helt frivilligt .

stallnysater
1

#80 Enligt ÖPLTS ordförande så är det Örebrotravet och ST som bestämt att för att få biljett till galan så måste man ha licensen på Örebro (alltså inget ÖLPTS bestämt själva)…… Och det är det svar som även Mantorps VD har gett mig. Att för att få en biljett till Mantorps ev. gala så måste man ha licens på Mantorp (det spelar ingen roll vilken klubb man är med i).

~Sandra~

stallnysater
0

#77 vet man poängsystemet som klubben har är det inte svårt att veta om man får pris eller inte…. Eller om man går efter mest inkörda pengar då är det oxå lätt att veta…..

~Sandra~

VeronicaP
3

I Halmstad är inte ponnyerna ens med på Galan utan vi delar ut pris själva så de är nog väldigt olika det där och får kuskarna ändå pris på ponnyklubbens egna *prisutdelning* så kanske det inte spelar så stor roll.

Är som sagt inte alla klubbar som ponnyerna får pris på Galan…

giffan
8

#54 Nu måste jag få flika in här…

Ni är med i klubben ÖLPTS och där får ni ju priser. Där bestämmer klubben själva hur man vill räkna på poäng eller bara på vinster eller hur man nu vill göra. Men för stora banans travgala är det bantillhörighet som gäller. Tycker inte det är konstigt alls.

Förra året  stod ni från mantorp på travgalan i örebro och tog emot pris, det kändes nog för många lite konstigt då ni bor i mantorp och egentligen hör till den banan, men sällskapet var inte ens informerade då vem som skulle få priserna och kunde ju inte neka någon då. Efter det så blev det sagt till klubben att dom får göra hur dom vill i sin förening men till stora galan ska bantillhörighet gälla alltså örebro och Lindesberg för dom har sina galor ihop.

Skulle ju se lite lustigt ut om någon från Solvalla skulle vinna ett årets häst ex på axvalla…eller?

Sen att Wången har bestämt i sina regler om att vinna PEV gäller för den som blir "champion" på varje bana är ju deras regler.

Att mantorp inte har med sina ponnykuskar på galan är ju deras val, och ni är ju inte med i den klubben och då är det inte så konstigt att ni inte får priser från klubben. Ni får ju era priser från ÖLPTS både som kusk, tränare och säkert flera andra priser med.

~ Anneli ~ 

biasson
0

#84 Men har ni i Örebro som policy för pris på galan att man ska ha licensen samt va med i samma klubb i erat fall tillhöra Örebro i båda?

stallnysater
0

#84 Förra året hade vi licensen på Örebro…. För då skulle man ha licensen på den banan som klubben tillhör. Iår är ju detta borttaget så man får välja klubb men man har licensen på den banan som är närmast! Det är ju liksom inte det som är problemet utan att det finns då kuskar som hamnar mellan stolarna där de fall där banans klubb inte vill nominera en icke medlem till galan….. Beskedet jag fått att samma sak gäller på Mantorp som Örebro, för att bli nominerad till banans gala så måste du licensen där!

#85 Den informationen jag fått är att man behöver inte vara medlem i ÖLPTS utan man måste ha licensen där, precis som jag talat om för MPTK…..

~Sandra~

haerrdin
6

Örebro/LindesbergPTS = Örebro/Lindesberg Ponnytravsällskap, medlemsskap öppet för vem som helst som betalar medlemsavgift, oberoende av var du bor i världen

ÖrebroTS = Örebro Travsällskap, geografisk tillhörighet enligt indelning fastställd av ST.

MPTK = Mantorps Ponnytravklubb, se ovan ÖLPTS

Östergötlands TS = Östergötlands Travsällskap, se ovan ÖrebroTS

Det handlar m.a.o. om fyra olika klubbar/föreningar/sammanslutningar, så jag förstår egentligen inte diskussionen ovan.

Ett exempel: En fantastisk framgångsrik (i ponnytrav) familj i Heby har valt att betala medlemsavgift i Stockholms Ponnytravsällskap vilket betyder att deras ponnyhästar tävlar för Solvalla. Men när de tävlar sina varm- och kallblod tillhör de Gävle, enligt ST:s geografiska indelning.

Förvirrat? Inte speciellt, men för vissa ovan verkar det så.

När det sedan gäller priser/ligor o.dyl. så måste det vara upp till respektive klubb/förening/sammanslutning att besluta hur man vill göra och vilka regler som skall gälla.

På Solvalla, t.ex., har ponnytravsällskapet (SPTS) en egen gala som Stockholms Travsällskap inte har ett dugg med att göra.

emmmmas
0

#87 Så väljer man att betala in medlemsavgift i Stockholms Ponnytravsällskap så får man tävla för dem även om man geografiskt tillhör en annan bana?

Tusen
1

#88 Japp. Så är det numera. Licensen tas ut på de geografiskt närmsta banan med medlemskapet kan man ha i vilken ponnyklubb som helst.

emmmmas
0

#89 Men i det här fallet står det ju att licensen finns på  Solvalla eftersom det står S i programmet.

Tusen
0

#90 Jag tror jag läste lite slarvigt men om du geografiskt tillhör en bana så är det där licensen tas ut. Om du ger mig lite mer förklaring på "ditt fall" så kanske jag förstår bättre vad du menar och kan därmed kanske hjälpa dig bättre. 🙂

giffan
0

#85 Man ska ha bantillhörighet örebro eller lindesberg för att ha en chans att få pris på galan.

Det är ju fortfarande öppet för vem som helst att vara medlem i ÖLPTS men hör man inte geografiskt till sällskapet så det står ett Ö eller L vid hästen när man tävlar kan man inte förvänta sig att hämta priser på galan. Men om klubben väljer att dela ut priser till sina medlemmar oavsett var dom bor så kan man ju få fina priser där istället.

#87 Men nytt ska ju vara att även ponnyhästarna tävlar efter geografisk indelning. Det va ju en av anledningarna att det togs bort ett tag för att nu komma tillbaka.

~ Anneli ~ 

tomj
0

Sammanställning av HELDAGAR och INSPRÄNGDA LOPP från Gävle i söder till Boden i Norr.

Innsprängda storlopp(Fet Stil.).

PONNYTRAV HELDAGAR 2014.

22 Mars – Hagmyren

6 April – Bergsåker

18 April - Östersund - LANDSDELSKAMP: Kat A & B

19 April - Gävle - LILLA PÅSKÄGGET: Kat B

27 April – Rättvik

3 Maj – Östersund

9 Maj - Umeå - DVÄRGBJÖRKEN: Kat A

11 Maj – Umeå

17 Maj – Solänget

17 Maj - Gävle - GÄVLES LILLA PRIS: Kat B

31 Maj – Skellefteå

1 Juni – Bollnäs

6 Juni - Östersund - LILLA STORSJÖPOKALEN: Kat A

7 Juni - Östersund - JÄMTLANDS LILLA PRIS: Kat B

8 Juni – Gävle

13 Juni - Boden - MINI FÖRDEL BODEN: Kat A

14 Juni - Boden - LILLA NORRBOTTENS STORA PRIS: Kat B 

15 Juni – Bergsåker

20 Juni - Hagmyren - JÄRVSÖFAKS MINILOPP: Kat A

20 Juni - Hagmyren - JÄRVSÖFAKS LILLA LOPP: Kat B

21 Juni - Rättvik - LILLA MIDSOMMARLOPPET:Kat B

30 Juni – Lycksele

4 Juli – Östersund Heldag med PEV MÄSTAREN 2014.

6 Juli – Hoting

9 Juli – Hoting

11 Juli - Boden

13 Juli – Boden

25 Juli – Östersund Heldag med DIAMANTHOVEN: Kat B

27 Juli – Östersund Heldag med LILLA AVELSLOPPET: Kat A

9 Augusti – Bergsåker

15 Augusti – Romme

15 Augusti – Umeå med DUBBELHELGSMÄSTAREN: Kat B

17 Augusti – Romme

17 Augusti – Umeå Heldag med GULDSTOET: Kat B

23 Augusti – Oviken

30 Augusti - Bergsåker - SUNDSVALL MINI OPEN TROT: Kat A

30 Augusti - Bergsåker - SUNDSVALL LILLA OPEN TROT: Kat B

7 September  Dannero med LILLA/MINI ÅDALSPRISET: Kat A & B

14 September – Gävle

20 September - Solänget - MINI SILVERÖRNEN:  Kat A

20 September - Solänget - LILLA SILVERÖRNEN:  Kat B

25 September - Östersund - SUPERSPRINTEN: Kat A & B

27 September – Solänget

11 Oktober – Bergsåker

18 Oktober - Hagmyren

23 Oktober - Gävle - MONTÈ SM: Kat B

biasson
0

#92 tack för bra svar, det tråkiga är att vd för Boda vara klubbar säger tydligen något artat gällande ev Mantorps gala :( Men då får vi säga att vi vill ha samma som Örebro/Lindesberg :) Tack

stallnysater
0

#94 VD för båda banorna har sagt precis så som #92 skriver. Till galan gäller det licenstillhörighet och inte medlemskap. Sedan väljer ju klubben till sitt årsmöte att dela ut priser till sina medlemmar oavsett var man har licensen någonstans.

~Sandra~

zinnern
1

Varför är man inte medlem i den klubb som hör till den banan där man bor och har sin licens?

ekbacka
1

Ofta kan det vara för att de geografiska indelningarna kan vara dragna så att du har närmare till en annan bana än den du har blivit tilldelad din licens på.

Tex så har vi medlemmar i Halmstad som har sin licens på Jägersro. För dom har ca 5 mil till oss men 10 till jägers eftersom dom bor längst ut på derad område.

Men vi gör ingen affär av det, Dom är ju våra medlemmar från början och vi skulle inte vilja tappa dom, så för vår del behandlas dom som dom alltid har gjort.Skrattar

Tusen
0

#96  Det kan vara många olika anledningar.  Vi var en period inte med i EPS fast banan ligger 2 km från oss.

giffan
0

#96 ja det kan man undra. 🙂

~ Anneli ~ 

Mille
3

#96 vi tillexempel har 12 mil till banan där vi har vår licens, men två andra klubbar inom 4 mil. Inte så konstigt att man väljer att träna med närmsta klubben?

Ammiii
2

Samma här, vi har en bana runt hörnet, men hade massor av kompisar och gick kurser på en bana 10 mil från oss, även våra andra kuskar som startade flera av ponnyerna bodde där, så då hade inte det geografiska läget någon betydelse, ibland finns det helt enkelt annat som styr än det!

zinnern
7

#97 Jag håller fullständigt med när det gäller geografiskt, men då hoppas man ju att man som medlem kommer till banan och tränar tillsammans, är med på KM, och möten och så vidare, så man kan bygga upp en gemenskap och ha kul tillsammans med våra hästar, för det är väl det som vår hobby går ut på? Inte vem som får gå på nån gala 15 mil bort, där ingen vet vem man är - mer än att det står ett namn på någon som ingen på banan känner och vet vem det är?

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.