lilla elitloppet
H Som det står i rubriken, gäller det här lilla elitloppet. Jag kör en ponny som jag är säker på skulle kunna platsa i Lilla Elitloppet. Men hur går det till? Är det uttagningar eller anmäler man bara?

Man brukar väl bli inbjuden, så jag tror de 8 snabbaste hästarna under 2014 blir inbjudna :)

Tror även de brukar köra "elitlopps test" :)
Aha okej, men "elitlopps testet" är det för "alla" elr vad man ska säga? :)

ja jag tror det brukar vara ett auto lopp där alla kan anmäla :)
Vad är det för häst? Man blir inbjuden så om hästen går riktigt bra så kan man nog komma med, men det är ju inte det lättaste loppet att komma mest i.

brukar vara på solvallas heldag några veckor innan elitloppet :)

läste på startlistan sedan förra året och där står det: "Snabbast rekord har företräde. Ettan och tvåan i Elitloppstest är direktkvalifi- cerade".
#4 tack! :D #5 hennes rekord är 1.47,3 men tränas runt 1.35-.140 #6 toppen!! :)
Om det är Spice girl är min åsikt att hon kanske ska sänka sitt rekord ytterligare innan hon ska vara med i Elitloppet.
Spicean va med i elitloppstestet 2013 och borde verkligen vara med i allafall testet nästa år. Hon kanske inte har den allra snabbaste tiden, men hon har verkligen kapacitet att springa fortare än sitt rekord. Sen att loppet måste vinnas och sedan få en inbjudan är en annan sak. Men i testet platsar hon absolut!
Ja och om hon gör en bra tid i testet kan hon ju bli uttagen.

fullständigt ur ämnet(ja nästan iaf) men jag bara tänker på vilken förändrad status lilla Elitloppet fått, mitt russ var med där typ 1990. Då var det ett voltstartlopp med grundlag 2.05, och loppet kördes tillsammans med Solvallas ordinarie tävlingar en torsdagkväll.
Då fanns det inte så värst många hästar som hade gått under 1.55 så man hörde till eliten om hästen gick under 2.05 😃

#8 Kan ju omöjligt va Spice girl du pratar om?!
#12 2002 var första året någonsin som fler än tre hästar gick under 1.45. Som jämförelse kan nämnas att nio år senare (2011) var den åttonde snabbaste tiden 1.40,7! En fantastisk utveckling, kan konstateras.

Eftersom spican just nu står hos Johanna och Samatha Ekstrand så vore det konstigt om du syftade på henne eftersom du säger att du kör en ponny som du tror platsar i elitloppet 2014.
men lycka till hoppas du når ditt mål med den ponnyn du har🙂
Det var inte spice girl hon menade.
#12 Fast förr så var Elitloppet inte för de allra snabbaste. Snabbloppet var ett utfyllnadslopp (auto) som varannat år gick för kat A varannat för kat B. Lilla Elitloppet och Lilla Elitkampen var voltlopp med intevallhandicap som innehöll ponnysar strax över den absoluta eliten.

När det bara var Lilla Elitloppet som kördes (innan Solvalla "upptäckte" ponnytravet) var det bara ett lopp för kat. B som kördes i början av juni en vanlig tävlingsdag. Minns inte vilket år det började men i början av 80-talet kördes ett "lilla elitloppet" på Sundbyholm ett år iaf 😃
Är inte helt säker på år men tror att första året det kördes Elitlopp för både kat. A och B på Elitloppsdagen var 1993 eller 1994.
#18 Jag är ganska säker på att första kat A loppet kördes 1994. Då vann Umil och Bea.