Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketthästhälsa
Läst 1826 ggr
VeronicaP
2

Defekter på ston/hingstar

Slänger ut frågan här med hur noga är ni och har ni ens tänkt på det i eran ev framtida avel på era tävlingshästar?

Efter diskussioner på 9000-serien och om att aveln borde vara fri.

Så tänkte jag kolla hur hårda är ni på defekterna på era djur ?

enligt jordbruksverket så får man ju inte avla på djur som kan föra defekter vidare och bland dem finn tex sommar exem , man och svans skorv, Patella luxination  mm

Här kan man bla läsa lite mer

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000995/2009-028.pdf

Hur hårda är ni själva om ni har exem, patella luxination (på vuxna hästar)

Jag kan känna att inom Russ aveln är de inte lika petigt som inom Shetland tex , men jag kan ju ha fel uppfattning.

Felicia244
2

Jag skulle aldrig avla på häst med exem. Av anledningen att hästen lider, exem kliar och det finns knott alla tider på dygnet. Det går inte att hjälpa hästen genom att ställa in den värsta tiderna. Då skulle hästen behöva stå inne hela tiden för att det ska ge effekt. Annars ska hästen gå med exem täcke och det kan inte heller vara roligt för en häst. Men en sak jag undrar är, hur stor risk är det att fölet får exem? Jag har en unghäst född 2009 vars mamma har exem. Tydligen ganska svår exem( nästan hela svansen/manen försvinner på sommaren) Är det stör risk att mitt sto kommer utveckla exem?

VeronicaP
1

Det här med att stalla in dem eller täcka dem gör inte att klådan försvinner om de väl har fått den har jag fått förklarat för mig , tänk dig själv att du väl har fått soleksem , de slutar inte klia för att du får kläder på dig ;)

50% chans tror jag att det är .

Har sett en avkomma efter ett eksem sto och den avkomman utvecklade inte sitt eksem förens den var 7 år och då fick den ännu värre än sin mamma .

VeronicaP
2

Lika bra jag förklarar här som på  Gotlandsruss sidan .

Jag menar inte att Shetland har mer problem av defekterna än vad russen har bara att Shetlands folket verkar hårdare med att inte avla på ston/hingstar som har defekter än vad russ sidan är.

Kan vara fel uppfattat av mig men så har jag uppfattat det när jag läser , pratar med folk om detta.

Själv tycker jag tex att hingstar som har lämnat ett antal avkommer med några av dessa defekterna ska tas ur aveln om jag ska vara ärlig .

einarsson
3

Jag skulle aldrig avla på en häst som själv har eller har avkomma med eksem, skulle även vara försiktig att avla på häst som har förälder/syskon med eksem.

Skulle inte avla på häst som har patellalux som vuxen. Har den haft LITE problem som unghäst skulle jag ev avla om hästen i övrigt är mycket bra.

Teja-Bea
0

Tänk på att "exem" kan vara relaterat till vart man bor i landet.

Jag lånade ut ett 3-årssto från Södermanland till Värmland. Hon hade aldrig visat tecken till att klia sig men sommaren i Värmland så kliade hon av sig hela manen och halva svansen.
Jag beslöt att ta hem henne och snart växte allt tagel ut igen.

Hon är nu 8 år och bor i Småland. Har aldrig kliat sig igen.

Skulle ni kalla detta sto för "exem-häst"? Skulle ni avla på detta sto?

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

einarsson
1

#5 Svårt att säga. Konstigt att hon blev bra när hon kom hem det "brukar" de ju inte bli. Kanske inte var den "vanliga" orsaken till problemet.

Jag TROR att benägenheten att få eksem är ärftlig, men att det är miljön som utlöser det. Ofta ser man problem i vissa linjer, men inga problem i andra linjer, trots att de ha precis samma miljö. Men det är ju även vanligt att hästar får problem när de flyttat, så miljön påverkar helt klart.

giffan
3

Fast jag tror att det finns olika typer av klåda. Där vi bor kliar nästan alla sina svansar, men har inte eksem för det. Varmblod som ponny, alla kliar mer eller mindre, men inte manen eller kroppen. Några kliar inte alls andra lite. Men vi har så mycket knott så även den mest okänsliga blir galen på ohyrat. Våra hästar står inne med släkt lyse på kvällarna då blir det bättre.

Den häst jag haft som haft eksem hade det när han kom till oss, och även den kunde bo hos oss med täcken och lite special skötsel… Men den såg man ett annat sätt att klia sig, den kliade hela kroppen och blev inte som dom andra bara lite borstig i svansen..

jag tycker personligen inte man ska avla på hästar som har defekter som kan vara till skada för avkomman.. Du får inte en frisk ras utav det så vem skulle tjäna på detta? 

avel borde gå ut på att göra en avkomma som är bättre än sina föräldrar.. och man vill ju inte föra defekter vidare.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus