Mäta hästarna, vilken ålder?
Har ett russ som är född -07. Han mättes förra året och min fråga är: Behöver han mätas iår igen eller räcker det med slutmätningen då han fyller 8?
Han behöver inte mätas förrän nästa år. På intyget borde det stå när mätintyget går ut. t.ex. 20141231 i ditt fall. (Han mättes som 6-åring vad jag fick fram)
ja, precis. Han mättes i februari förra året så han var sex år då.
Vi mätte vår förrförra året. Den var då 97 cm och var vid det tillfället fem år. Mätintyget gick ut nu vid årsskiftet. Ska den mätas om nu i år även om den var så långt ifrån maxgränsen? Den är alltså sju år nu i år.
#3 Egentligen borde den inte behöva det men eftersom den mätman ni hade uppenbarligen skrivit fel giltighetstid så måste ni tyvärr mäta om ponnyn i år. Däremot behöver ni inte mäta den vid 8 års ålder då sista mätning (fr.o.m. i år 2014) är vid 6 års ålder.
Er mätman skulle ha skrivit gilltighetstiden till 20141231. Tyvärr blir det ofta fel och sånt är det bra att man kollar som ponnyägare.
Ibland skriver de gilltighetstiden t.o.m. 2014. Då gäller intyget året ut (om det nu står så på ert mätintyg.)

#3 skicka till Eve på SPTF så får du svar om din häst behöver mätas om eller ej.
För vet att de ibland har ändrat det på kansliet när de ser att mätmännen skrivit fel år så för att vara 100% säker maila eller ring till Eve eller kundtjänsten .
Det var jag som inte var riktigt läskunnig. ;) Det var visst giltigt till 31/12 2014. Så jag slipper mäta i år. Ska den mätas igen nästa år? Tack för svaren och tipsen ändå!
#6 Ja, som jag har fattat det. Eftersom de nya mätreglerna gäller från i år. Men kolla med SPTF/ST för säkerhets skull.

#6 Ja den måste mätas nästa år
på bragos mätintyg står det gäller tom 2014. Inget mer datum än så. Innebär det att jag kommer behöva mäta om honom trots att han inte är i ålder för obligatorisk mätning?

#9 då måste du mäta hästen 2015