Ingen kampvilja
Har ett russ jag brukar köra som ger upp alldeles för lätt i loppen. Hennes vilja att vara först finns inte riktigt där och hon ger upp alldeles för lätt när övriga hästar kommer bakifrån och knappar in. Någon som har nått tips på hur jag kan göra för att få tillbaka hennes gnista igen??
vilket foder har du till hästen?
jag kör stenhårt på ren havre, springer ut av bara f*n

kanske ngt annat huvudlag ?

vad har hon nu, glömde jag att skriva till ;P
Nu går hon öppet, hade en fundering åt helstängt men hjälper det i detta fall?

jag skulle plocka av henne från banan .. ha kul med henne hemma, låtsas tävla hemma och låta henne vinna och få självförtroende .. och inte låta henne se en travbana på ett tag.. gärna galopprejsa och låta henne "kämpa sig till en vinst" , och beröm och bli liksom helglad när hon kommer först ..
sen är ju foderstat och rätt träning viktigt. men jag förstår nog vad du menar. jag väntar på att min grabb ska ta fram sin vilja, men han är fortfarande ung så jag låter det ta sin tid, visar det sig att han inte vill tävla, så tänker ja inte tvinga honom ;)

Prova helstängt Bea :)
har hon sällskap i hagen?

helstängt, och låt hon strula och töka, måste lära sig förstå att på en travbana är det fullt arbete. kör jobb med en annan häst hjälper, kör bakom en annan häst, sedan kör förbi, i vilket tempo det än går i.. sen en morot och /eller mat efter gör oftast hästar på gott humör ;) men vad än du gör, ge alldrig upp nån gång när du väl startat med nått.. då får hästen övertaget så kan ja typ lova att hon ger upp än snabbare gången efter..
hur än du gör, lycka till :)
#5- ok, en sån sak som jag tyvärr inte kan göra:S Men ger hennes jättemycket beröm när hon tar sig imål och förbi någon:)
#7 - Jo, hon går med 5 andra hästar.
#6 - Ok, ska testa det så kan jag kanske återkomma om det inte löser sig.
Har testat att köra intervaller med en annan jämnsnabb häst och låtit henne förlora och vinna med mycket beröm men tycker inte riktigt att det har hjälpt. Hon springer som bara då hästen är jämnsides med henne…
#8 - tack för tipset^^
#9 våran shettis var precis lika dan förut när han gick me mitt förra russ hon var ledare oc han spran bara å väntade på henne i loppen, sedan när vi sålde henne å köpte han vi har nu vart shettisen ledare och har då sänkt rekordet rejält och bara varit utan pengar några få gånger på 3år =)

En liten fråga bara: Varför kan du inte göra som #5 föreslog?
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Antingen ta av henne av banan ett tag som # 5 skrev. Annars är helstängt huvudlag ett alternativ jag skulle testa.
# 12 - Därför att hon inte är min egen.
Mitt russ har varit precis likadant. Fast jag gjorde exakt som #5 skrev, jag slängde upp en liten unge som fick latja o ha kul. Och då tyckte både hästen och ungen att det var roligt =D