ni med hingst...
ni som har hingst, har ni suspensoar på den/dem?
Om ja, varför?
Om nej, varför inte?
Tacksam för alla svar 🙂
Ja, vi har "susp" på vår hingst och har haft på alla våra hingstar. Detta för att de ska slippa lyfta pungkulorna själva, något som de flesta hingstar gör men har de lite större kulor kan det bli problem.

Det ligger i deras natur att dra upp dem när de springer, så de flesta hingstarna behöver inte de. Jag har inte susp på Manicken 567 Men Skotte provade vi de på utan någon effekt.

Jag har det på Både Palle o Mitte och hade det på Monljus oxå. Problematiken för många hingstar är att när de blir riktigt varma sjunker kulorna automatiskt ner, det är lixom meningen. Springer de då för fullt så blir det väldigt jobbigt och de tappar ofta både fokus och trav. Jag ser stor skillnad om jag kör med eller utan.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Men #1 och #2 säger ju emot varandra, eller? 🤔
Nej! Det gör vi inte alls. De flesta hingstar lyfter själva upp sina pungkulor men man kan hjälpa dem genom att använda susp så de slipper lyfta göra det i själva loppen. Det säger vi ju båda två. #2 tycker dock att det inte ger någon effekt vilket jag tycker att det har en positiv effekt.
Vi hade susp på våran Bravo Ess när han var hingst (under 2år har jag för mig) han hade stora kulor och drog inte riktigt upp dem tillräckligt när han sprang. Han travade lixom kobent & kluckande. Vi köpte en susp och lade även i en rund tvättsvamp som lyfte upp kulorna högre och det hjälpte tyckte vi ialf.
#5 okej då förstår jag :) #6 okej tack :D

Vi har susp på flera av våra hingstar och tycker de ät skit bra, en av våra hästar har jätte kulor och om han inte har susp så bräddar han överdrivet mycket för att han inte vill nudda kulorna och då får han jätte ont i bak knäna så + för susp!!!
Vi har använt susp på våra hingstar med märkbart gott resultat =)!
Om de inte lyfter "kulorna" ordentligt, eller de faller ner när de blir varma är också risken för skavsår på det ömtåliga skinnet runt dem stor! Det fick tyvärr vår ena hingst uppleva innan vi förstod att han behövde en susp.
Jag har "susp" på min hingst :)
Så susp är att rekommendera? :) ;)

Vi har haft mer än tio hingstar som startat. Har haft susp på en, han gick orent utan, han breddade mkt sämre än de andra, det var kanske därför han behövde susp. Ingen av de andra har behövt. Jag vill inte ha en massa extra utrustning om den inte gör nytta.
Om du har hingst, prova och se om HAN verkligen går bättre med. Det kvittar ju hur andra hingstar fungerar med eller utan. Det är hur DIN hingst fungerar som har betydelse ;)
#11 Det är väl värt att testa. Den skadar ju inte att ha på och inte sitter den i vägen. 😉

Jag kan ju tillägga att det är ju inte så många stora travare som går med susp, det är betydligt fler som går utan.
Håller med 12. testa på din hingst om det behövs. Men det gäller ju att den sitter riktigt och att det inte blir för löst, då har den ingen funktion.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#13 ja det är ju sant 😛
#14 okej, men rekommenderar du det? :) ;)
#15 kommer den med bruksanvisning? 😛 ;)

#16 Har din hingst problem? Har den inte de så sätt inte på någon heller, Allt är ju så mkt skönare för dem om de får vara så naturliga som möjligt.
#17 Fast alla "problem" behöver inte märkas direkt.
Haft några hingstar jag bara provat det på och märkt skillnad till det bättre. Men upplevde inte problem före.
#16 nä ingen bruksanvisning med, men finns säker någon som kan visa dig.
~ Anneli ~
#17 nja :P
#18 okej tack :)

#18 Jag har oxå haft en del hingstar ;)
#20 Jo det vet jag :) Men har du kört alla dina utan och inte provat om du inte tyckt det varit något?
Karsk märker man egentligen inget på. Kör både med och utan. Däremot så blir han mera sliten i kroppen om han går mycket utan. Så egentligen borde han kanske gå med alltid… men man märker ingen skillnad i travet eller viljan.
~ Anneli ~