Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettpropositioner
Läst 1595 ggr
matildaakerlund
3

Prophjälp

• Hur skulle ni tolka den här proppen? 

Prop. 12. Silverdivisionen

Kategori B högst 25.000 pp, körda av C- eller D- licensinnehavare. 1640 m. Tillägg Rekordhandicap grundtid 1.54,0.

Prispoäng: 600-300-200-150-125-(100). Prispremier utdelas enligt prispoäng

Som jag fattar den är såklart 25000 högsta pp du kan anmäla med, men hästarna kommer handicapas från 1.54, dvs på sina rekord?

Om jag skulle vilja anmäla ut min ponny (rek 2.01, 15500pp) till denna heldag och denna prop (eventuellt skulle vara den ända han kan gå i) skulle han då alltså stå på start med 1.54 hästar? 

• Om rekordproppar skrivs ut, då handicapas väl ponnyn efter rekord? Eller kommer den då att stå med sina "pengakompisar" dvs på samma start som hästarna med samma pp? 

Tycker att det än så länge känns rätt luddigt. Mer noggrann information, det börjar ändå dra ihop sig till säsongsstart…

Tusen
0

Du har fattat helt rätt. Din ponny skulle få stå på start tillsammans med 1.54-hästarna.

Rekordhandicap är precis som tidigare. Ponnyn distanseras efter sitt rekord.

matildaakerlund
1

#1 Tack för snabbt och bra svar! 

Om vi nu ska gå över helt och hållet på pengaproppar känns det lite luddigt att skriva en propp på högst 25000 men att ponnysarna ska handicapas efter 1.54.. 1.54 hästarna "ska" dessutom enligt omräkningstabellen ha 28000, vilket jag tycker gör proppen väldigt skum. Dom hästarna som skulle tänkas kunna anmälas till proppen pp-mässigt stängs "ute", eftersom ju mindre pengar ju långsammare rekord.. Dom som skulle kunna anmäla efter rekordhandicapet borde enligt tabellen ha för mycket pengar.. Får inte ihop det riktigt egentligen

giffan
0

#2 Ja nu när du säger det så… Hur tänkte dom här? Dom skrev en propp för de snabbare hästarna, men dom får inte ha tjänat för mycket..

Jag har ingen aning om hur hästarna ligger i sina tider. Finns det så man kan kolla?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tusen
0
VeronicaP
3

Men de är väl eg inget fel på den proppen , de är stoppat uppåt i PP poäng så man slipper de snabbaste och grundtiden är 1:54,0  på detta viset så kan man ju faktiskt få ett rätt så jämnt lopp om man kolla tiderna.

Det är väl bra om de kan blanda PP och rekord på ett bra sätt .

VeronicaP
3

Kan ju även vara så att i just det området kanske de hästarna som proppen passar för ligger i de spammet både penga och tidsmässigt .
för när jag kollar pengarna och tiderna så finns det rätt många hästar som kan vara med i den proppen och de skulle kunna bli ett jämt roligt lopp

giffan
0

#4 Tack, hade missat den 😇

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tusen
1

#6 Det hade förmodligen blivit ett lika jämnt lopp om man endast gått på enbart tid också.

VeronicaP
2

#8 Fast då hade kanske någon av e snabbare anmält ut också , nu stänger man ute dem.

De är väl bra att de kombinerar pengar och rekord :))

Tusen
4

#) Ja, men de får ju ändå stå längre bak så skillnaden är bara att vissa inte får starta. Har du en ponny som springer på 1.45 så har det väl ingen betydelse om den har tjänat 24 000 pp eller 35 000 pp. De springer ju lika fort för det. Att stänga med pengar stänger inte ute någon med bra rekord, det stänger bara ute någon som startat och placerat ofta.

Jerrans
0

Min Amazon har ett rekord på 1.51 och har cirka 11000 kronor på sig. Då skulle hon alltså också stå på start i ett sådant lopp eller?

C-Ainerud
1

#11 nej grundidén är 1.54 så du får tillägg

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Amazon har 14 225 kr intjänat och 1.51,2 i rekord. Hon kommer att stå på 1680m, dvs 40 m tillägg.

Länk