Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketthästhälsa
Läst 2699 ggr
SkMajs
0

Kliar bort svansen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt russ har en väldigt dålig ovana att klia bort sin svans!

Han är avmaskad men kan han möjligen på solexem på svansroten? Hjälp!

Eufemia
0

Vårat russ kliar oxå svansen. Vi smörjer in med Helsoan eller vad salvan nu heter blå är den i alla fall och det hjälper lite.

SkMajs
0

Helosan kan man köpa på Aptoket elr?

ryttarn
0

Prova MJ salva eller Horsol….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Bumbi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min 2-åring kliar både man och svans. Det är inte solexem men troligen är det knotten hon är irriterad av. men vi ha nån natur smörja, me typ kära och nå i. de funkar jätte bra! men glömmer man en dag och badda svans och man så kliar hon jätte mycke!

Komik
0

Mitt russ och min shettis kliar sig i svansen. Jag tog mig en titt "under"svansen och såg att från svansroten ner en bit under så fanns avkliad hud.jag läste senare att larver/små djur lägger ägg i svansroten för att det är varmt där. det skapar kraftig klåda.

Jag tvättar svansen och skrubbar ordentligt med Lactacyl

Eufemia
1

#2 vet inte men vi har köpt vårat i en hästaffär

EllinoreBoy
0

Min shettis är allergisk mot alla konottoch insekter och hon kliar av sig både man och svans, hon har inte ett strå kvar och bara stor köttsår! Vi provade med en hel rad salvor och inget hjälpte. Det bästa var när hon fick ett eksemtäcke!!

Mitt ena russ började oxå klia sig en sommar, men det vara bara en sommar, konstigt!

divansson
0

min är lika, fasst ja prövade Horsol och nån annan man köper på apoteket, funkade ett par dagar, horsol i typ, en vecka. sen alldrig mer.. :/ Nu har jag använt Absorbine Ultra Shield i mer än en månad, HELT fri från kliandet, skyddar mot flugor, myggor å allt dedär, ja sprayar extra i man och svans, nu kliar han inte mer.. Han har både sol ock knottexem, hemsk dou, men det hjälper faktist!

jaegeer
0

nylanders hästkräm finns på hööks

Penni
0

Min 3åring klivar sig på både man och svans, men som #4 säger, det är troligtvis knotten här med då kliningarna försvinner när vi håller henne inne på nätterna.

(Det ligger nog annars i syskonligan att min och #4´s pålle kliar sig, då dom är syskon :p , fast Pärloito har ingen symtom på knotten.)

Geminii
0

horsol är nog dt bästa mot eksem..men dt är karens 5 dgr på dt,…=(

TildaLinge
0

Mitt föesta russ har det, men vi köppte ngt jätte bra medel som hette typ Switch lr nått, tror vi köppte det på börjes.

SkMajs
0

Det du sa "Komik".. det var ganska intressant.
För, mitt russ har små skinnbitar (typ mjäll, fast större)
under svansroten där själva svansen börjar.

Kan det vara något som du pratade om?
Isf. är Lactacy reseptfritt?

crazycattiz
0

Din häst har nog fått svansskorv.

Tvätta noggrannt med såpa och vatten alt lactacyd(finns i alla större matvaruaffärer) och vatten eller hexocil (är nog det bästa)och vattenvarje dag.

Till en av våra ponnyer fick vi även en cortison salva att smörja med av veterinären. Men du kan prova att börja med att smörja med helosan eller helosan sol (båda finns garanterat på granngården) och se om det hjälper.

För att lättare kunna tvätta rent rakade vi bort taglet på den del av svansroten som var värst utsatt men han hade ändå långsvans att vifta bort insekter med och tagel som hängde över det rakade området. Det syntes inte ens att han var rakad på svansroten…

jenniferaronsson
0

min shettois gör också så på sommarn, vi brukar he dit lite jodopax sen går det över :)

Miii4
0

Min kliar sig med, får testa era tips :)

Mandi_melizza
0

Melizza kliar oxå svansen ibland o vi smörjer med en salva för typp exem funkar bra, används till både man osvans

Tusen
0

Vår erfarenhet av kliande ponnysar är att det inte alltid är allergier som gör att det kliar. En av våra kliar sig intensivt då hon har tråkigt en längre period (aldrig annars). T.ex nu när hon är skadad eller då hon gick med föl. Andra kliar sig för att det är skönt och ibland kliar de sig i svansen men då och då på andra ställen. Är då ponnyn effektiv då den kliar sig kan ev man eller päls försvinna från stället de kliade sig på. Detta kan man se speciellt vid pälsfällning och pälssättning. Ibland kan det som sagt vara mask men även vissa svampinfektioner kan ibland göra att ponnyn kliar sig. Men visst, klåda pga knott, mygg, kraftigt bete (sån´t man kallar allergier) förekommer naturligtvis också. Agge (Entill, på denna site) säljer ett mycket effektivt medel mot klåda av alla de slag (utom klåda pga. uttråkning, förstås). Hör med henne så kan du få ett medel som är superbra.

linnrisedal
0

Min kliar sig med. Jag sprutar på äppelcidervinäger. Det dödar om det skulle vara nått bös som e där och kliar. funkar bra och är billigt!

Travtokig11
0

Disa kliar svansen,öronen o manen , hon har eksem. På henne använder vu equlotion ( vet ej hur man stavar ) det funkar super bra.

juliapettersson
0

Min D-ponny kliar svansen ENDAST när hon står inne i box, utav uttråkning antar jag.

divansson
0

#15 vet du om de funkar på manen? :P min har ganska kraftigt.. :P han får "skinnflagor" som lossnar :S kliar inte nå mycke om man har på ett medel, men det är drygt två ggr per dag.. :P så..