galopp över mål
Gävle lopp 10 22/2-14
Fick lära mig något nytt idag. När nos når mållinjen är loppet över, så om hästen börjar galoppera innan hela kroppen är över mållinjen blir det inte målgalopp!
Jag tror inte alla banor har koll på det, eller vad tror ni?

Tror alla banor har koll på det , de är samma som för stor häst
SÅ är det, Hästen är i mål då nosen når mållinjen. Så har det alltid varit och det kan man läsa om i reglementet.

Jag blev diskad för målgalopp och min häst var över med nosen men galopperade över med bena och blev diskad så jag tror ej alla vet de…
#3 Jodå, det tror jag absolut att domarna vet. Däremot kan det ibland vara svårt att avgöra när galoppen börjar. Det är en bedömningssak.
Vilken häst var det? Idag i lopp 10 var det ingen som blev diskad för målgalopp. 🤔
Det är väl självklart att alla som arbetar som domare inom travet har koll på denna regel. Däremot (eftersom det är en bedömningsfråga) är det ju inte alltid självklart att det blir rätt alla gånger, eftersom även domare är mänskliga och kan fela.

#3 De kan även vara svårt för kuskarna själva ibland att döma om de galopperade innan eller efter målgång

Många gånger kan det vara svårt för kusk att faktiskt känna att man inte riktigt är över innan galopp. När man sedan ser på film och saktar ner till slowmotion så är det många gånger pinsamt självklart att hästen galopperar över ;)
#6. Framförallt de banor som inte har ett måldomartorn utan bara en skylt, pinne el, dyligt som markerar mållinjen, där är det svårare att uppfatta mållinjen. (har talat med många proffskuskar om detta och fått det bekräftat.)

Aha va bra att alla vet de:-)men för mig var de nytt:-)
#9 Men Ebba! 😉 Fick du inte lära dig på licenskursen att hästen går i mål då nosen passerar mållinjen. 😉🙂
Alla aktiva kanske inte vet så det är ju bra att det tas upp här men domarna gör ju prov varje år och där brukar just liknande frågor dyka upp. Så de bör verkligen veta detta.

Klart jag vet att man är i mål när nosen nuddat mållinjen :-) men jag tordde att domarna dömde för målgalopp när alla bena galopperar över mållinjen trots att nosen var vid mål innan galoppen började:-) men som sakt nu vet jag:-)
#11 Det är bra Ebba!! 🙂