Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettbabbel
Läst 1682 ggr
Belindaa
0

Shettispriser

Hej ! Jag skulle vilja veta vad ni tycker om detta ;

Jag har hört endel som tycker att shettisarna har nervärderats lr vad de kallas, alltså att priserna har blivit för låga på shettisar som säljs.Den uppfattingen jag har om att priserna har sjunkit är pga. att det har blivit svårare och svårare att sälja dom, då man växer ur dom välldigt fort.Därför upplever jag att dom har blivit billigare för att det ska bli lättare att sälja dom ?! Är det bara jag som tycker såhär ?Vill höra era åsikter ! ;)

AnnaLundin
0

Det har inget alls med att göra att shettisar har "blivit svårare".

Problemet är att det finns fler shettisar än det finns köpare till och då sjunker priserna. Tillgång och efterfrågan styr priset i en marknadsekonomi….

Och problemet är när uppfödare tillverkar en massa avkommor som de inte har möjlighet att ha kvar sen, utan de MÅSTE sänka priserna för att bli av med dem. DET dumpar priserna för alla andra också. Men bra ponnyer kan man alltid få bra betalt för, om man bara har tid att vänta till rätt köpare dyker upp.

Man växer aldrig ur en shettis om man inte vill, jag är väldigt vuxen och tänker aldrig sluta med mina shettisar :D

Belindaa
1

Växer ur och växer ur..Det beror ju på vad man gör med sin shettis ;) Om man är en sån som brukar rida, så växer man ju ur den. Men om man är en sån som vill ha kvar shettisarna så är det ju bara att ha kvar den och köra ;)

nemesis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vi har fått de priser vi vill ha för shettisar men då har de flesta vi sålt presterat riktigt bra på travbanan..

klart säljer man en shettis utan stam då får man inte många kronor för den tror jag..

Cnox
0

Jag tycker tvärtom. Har du en ponny som är både körd och riden och är snäll i dagens läge kan du få ut 10-14.000 för den…så jag tycker allt de har gått upp i pris för att de är eftertracktade. MÅNGA annonser ute på internet på shetland köpes..

ryttarn
0

Diskuterade detta med uppfödaren när vi tog hem Gordon Rex. Han är en 4 årig hingst välhanterad riden och körd men hade då aldrig sett en travbana. Priset hon trodde hon kunde få om hon sålde honnom(vilket iof inte är aktuellt) var ca 10.000.

I söndags kvalade vi honnom i Tingsryd på 3.16, men då joggade han runt. Skulle tro att priset om man sett honom trava skulle hamna högre.

Har du däremot en shettis utan stam osv blir det nog inte mer än 2 - 3 tusen för den, i bästa fall.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Trav_
0

Jag tycker det är hemskt när man ser att hundar kostar mer än vad shettisar gör, Min shettis som jag sålde för 2 år sen, han hade rekord 2.40 och jag satte ut han för 12000 om jag inte minns fel, blev aldrig av med han och eftersom jag ej kunde ha han kvar då jag fallit för ålderstrecket och vi hyrde in våra hästar så det fanns inte plats för han, när han äntligen blev såld stod priset på 5000:- Alltså om man som köpare inte vill betala nått för sin hästar varför ska man då köpa häst!!

AnnaLundin
0

#6 Det är ju det som är problemet…

Du sänkte priset för att du var tvungen att bli av med ponnyn. Ingen kan hänga dig för det, det var du ju tvingad till som sagt. Fast du hade kanske kunnat fått mer om du hade haft möjlighet att vänta ut rätt köpare…

Problemet är att köparna VET att det går att hitta dessa bra shettisar till låga priser, eftersom säljarna dumpar priserna. Och då bryr de sig inte om att titta på dem som kostar mer.

Belindaa
0

#6 , håller med dej .. Men endel kanske vill bara ha den som en häst som barnen ska rida på ..Och då kanske man inte är beredd att slänga ut 12000 ..Men Samtidigt så blir det också fel, det som jag säger, för om man bara ska ha en till barnen att rida på så behöver man inte köpa en travare som gått 2.40 lr en häst med bra stam ? Aja. Nu blev det bara krångligt men, jag har iaf sett endel som har ganska så bra travstam men har ju itne varit särskilt dyra ändå.. :P

Trav_
0

#6 #7 ja precis, Nu blev ju min häst såld till norge och som jag ser det idag så är dom bra ägare till hästen han trivs och har det bra, springer på 3 minuter typ och bara plockar hem vinster hehe! Men det är synd när man är villig och betala så mycket för ett russ och inte kan betala så för en shettis! tråkigt men sant!  Jag skulle lätt kunna betala lika mycket för en shettis som ett russ för dom är lika värda bara att dom är olika stora.

Belindaa
0

#9 precis,  men om man vill köra ponnytrav, så kan man ju inte behålla shettisen.Lr jo, om man tränar den och har en annan som tävlar, men man aknske vill kunna tävla dom själv också. och då har man ju itne plats för att ha kanske så många tävlingshästar som man själv vill kunna tävla och sen ha kvar shettisen också…

Trav_
0

Jag hade gärna haft min shettis kvar,men vi valde att sälja honom då det var för tufft för min nylicenserade syster att ta över en häst som hade 2.40 i rekord som hon inte klarade av att få ner han i..

Så dom som inte är villiga att betala 10000:- för en shettis tycker jag inte ska köpa en häst.. Dom är inte värd att ha häst då i mina ögon!! okej en häst som inte är stammad alls och att den är 15 år och upppåt och en liten tjej ska rida den hemma den behöver ju inte kosta 10000 men inte 2000 heller!! Det är ju endå en levande djur som är värd sina pengar.

Belindaa
0

#11 Precis ja. Men på ett sätt, om man hittar en shettis för ca 2000, och den står nära och bra, trafiksäker, jättebra barnponny heltenkelt, och det är dte man ska ha; Självklart köper man den ! Men ca 2000 är ändå förlite i mina ögon också ! Såå…Jaa

casandra
0

#11, Jag förstår vad du menar & kan väl till viss del hålla med. Men bara för att man inte kan/vill "slänga ut" 10.000 eller mer för en shettis så tycker jag inte att det betyder att man inte är värd att ha en häst.
Att inte vara värd att ha en häst är sådana som behandlar djuren illa osv, om ni förstår hur jag tänker då.

Trav_
0

#13 jo precis fårstår exakt hur du menar, men iaf om man vill ha en häst som tex till trav så måste man va beredd att betala lite..

casandra
0

#14, Jag förstår vad du menar & det du säger är rätt, vill man ha häst så får man vara beredd att betala lite. Helt rätt.
Reagerade bara på det där att man inte var värd det, antar att det bara var lite svårt att uttrycka sig i ord, eller vad man ska säga :)

Och jag tycker också att det är tråkigt att en del hästar, främst vissa raser, ligger på för låga priser.

Trav_
0

#15 jo precis det var svårt o uttrycka sig i ord XD

Ammiii
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nej en shettis växer man aldrig ur!
Om man inte vill, de går ju att använda till vadsom helst!
Jag kör, föder upp, tränar, ställer ut och är en ganska liten skit, så jag kan rida på de större shettisarna.
Man kan ju tävla tömkörning eller agility också!
Tyvärr är det ju många som bara ser shettisar som sällskapssdjur till sin häst… då vill de ju inte betala så mycket och bryr sig heller inte om stam etc.
Det är till de som ser ett värde i ponnyn som det går att få betalt för den av.
Jag har haft min unghingst till salu i ett år snart och har bara haft en enda som varit intresserad, men det är bara att vänta…
Någon dag dyker väl rätt person upp! Han är varken dyr eller har dålig stam!

Belindaa
0

Men det jag menar är att om man "bara" ska ha den till barnridning kanske man inte vill betala särskilt mke ! Men förstår hur ni menar också, men visst kan man vara värd att ha en häst bara för att man köper en billig häst, amn kanske hittar den perfekta som är precis som man vill ha den och tom billig ? :)

VeronicaP
0

Vi har behållit en del shettisar just för att de som är intresserade inte velat betala för dem vad de är värda och jag tycker har man inte råde med det hur attan ska man kunna ha råd att verka , avmaska, ge hästen mat då??

Belindaa
0

Dom har säkert råd med allting som ingår till en häst..Men vill kanske inte betala särskilt mke ändå ? Ändå dummt att dom inte vill betala för vad hästarna är ! Men det finns endel sånna ..

sensationen
0

Det är väl stor prisskillnad på att slänga upp 10- 15000 kr för en häst på en gång än att köpa avmaskning eller foder?? alla kanske inte har 15 000 kr direkt men hade ändå gett hästen ett jättebra hem + har råd att ge den foder.

VeronicaP
0

#21 kanske det , men om nu hästen skulle bli akut sjuk och stå på djursjukhus ett tag eller opereras för tarmvred , är ju faktiskt så att vissa inte ens vill ge 6 tusen för en renrasig shettis.

De flesta ska helst ha en 100% trafiksäker häst, den ska vara inkörd, välriden och ha sadel, träns och sele , gärna vagn med men får inte kosta mer än 5 tusen…  Det är mycket av den bistra verkligeheten för måna shettis ägare .

AnnaLundin
0

#20 MEn ärligt talat, varför ska man slumpa bort ponnyer till folk som inte förstår att de har ett värde?

Själv skulle jag inte sälja en ponny enbart till sällskap. Gärna som barnponny om den är lämpad för det, men då endast till den som betalar vad den är värd.

Vill man inte betala mer än en spottstyver så undrar även jag hur man värderar hästen och hur mycket man då kommer bry sig om att vårda hästen väl. Jo, jag är så fördomsfull, för det är faktiskt så SMÅ summor det handlar om när det gäller shetlandsponnyer att jag anser mig ha rätt att ha den fördomen.

VARFÖR ska det vara billigare att köpa en riden shetlandsponny än en hundvalp, till och med en kattunge ????

Belindaa
0

#23 Nu kanske du missade att jag skrev "Ändå dummt att dom inte vill betala för vad hästarna är ! Men det finns endel sånna…" ? Självklart är det dåligt att man inte kan betala särskilt mke, tom mindre än en hundvalp ! DEt verkar som att endel har fått en uppfattning om att  jag tycker att man itne behöver betala mer än ca 3000 för en shettis som man "bara" ska ha till barnridning!? Jag kan tala om att så tkr jag INTE ! Men det finns ju endel som kanske är beredd att betala lite mer för en shettis som man ska ha till barnridning, men hittar en lika perfekt för mindre pengar ?Sen finns de ju endel som inte vill betala lite mer heller !

amandahandersson
0

#11, Så dom som inte är villiga att betala 10000:- för en shettis tycker jag inte ska köpa en häst.. Dom är inte värd att ha häst då i mina ögon!!

Det där uttrycket gillade jag inte… Man kan vara skitduktig med djur, vara "världens bästa kusk" och verkligen göra allt för sin häst i ur och skur, men man kanske inte har stöd hemifrån (av föräldrar) eller helt enkelt inte råd att köpa en häst över 10.000:-. 10.000 är mycket pengar! Är man inte värd att ha häst då?

Belindaa
0

Joo, jag håller med dej Amandah ! Där kom det rätta ;) Jag har inget stöd utav mina föräldrar ! Därför är inte ens dom hästarna upp mot 15.000 något att tänka på ! Frågan är om jag ens någon gång kommer få skaffa häst ?, näe, chansen är liten. Kanske när jag blivit mke äldre.Mamma och pappa vet att jag klarar av en häst hur bra som helst, men dom har inget somhelst intresse av hästar.. Jag har ju fått låna en häst nu över sommaren, men jag vill ha en egen, inte någon som kommer och går ! :/ Så om jag någongång kommer att få en häst, så kommer jag då inte få en av dom dyrare !

Belindaa
0

Joo, förresten, jag skrev ändå dummt att man inte vill betala för vad hästarna är osv. Då menar jag det dära med att man inte vill vill betala för den där hästen med bra stam, men den är ändå värd det priset, att man kanske ringer och säger ett jättedåligt bud.."Får jag den för det tar jag den!" , det menar jag med att man inte vill betala för vad de är. Men som många säger, väntar man så kommer tillslut rätt köpare som betalar för vad den är värd !

oskarflorhed
0

Hur mkt kan man få för ettåringa dollman valacker?

ryttarn
0

#26 Nästan alla ponnyer vi haft har vi först haft på foder några år. Att vi sedan köpt loss dom beror oftast på att 1 vi inte vill bli av med dom, 2 lyckats spara ihop pengar under tiden till dom.

Jag vet en familj som för några år sedan tävlade med schettisar på  elitnivå (SM, elitloppet osv). De ägde inte dom hästarna utan hade dom på foder från olika stuterier. Så vist går det att hitta lösningar även om man inte har råd att köpa en bra ponny.

Jag skulle aldrig släppa iväg någon av våra hästar till underpriser, hellre då låna ut dom….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Belindaa
0

Joo. Visst går det, men för mej så är det så att stallhyra osv, dras från min månadspeng, så jag får inte pengar annat än om jag ska på stan me nån kompis lr så, så det är ju itne så himla lätt att spara heller ..