Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettutrustning
Läst 3978 ggr
MonteMira
0

Körspön?

Fick en tillsägelse idag på Solvalla (18 aug) att mitt spö var för kort. De sa att spöna skulle vara minst 90 cm, stämmer det? Har för mig att jag har läst att de får vara minst 70cm o högst 125cm på B-ponny. Och mitt spö är 75 cm.

Jagz
0

Oj, hårda kontrollanter?

iiirma
1

Hur kan ett spö vara för KORT? Man får ju köra utan liksom… :O

Nederstugas-Embla
0

#2 Det undrar jag med!

MAR1A
0

gud vad weirdo

hannibal-roll
0

I tillämpningsanvisningarna (finns på sptf:s hemsida) står det att körspöt får vara minst 70 cm och max 125 cm för kat. B.

MonteMira
0

Det finns ju bestämmelser hur långa och hur korta spöna får vara.

Russ: 70-125 cm   Shetland: 70-100cm

Detta är iaf de jag har läst..Så tyckte de var himla konstigt att jag fick tillsägelse, men han lät mig iaf köra loppet med spöet för den här gången.

iiirma
0

Men VARFÖR ha en minigräns.. fattar jag INTE, kan nån förklara lilla mej? :S

casandra
0

#7, Eller hur, jag förstår inte riktigt heller vad det kan spela för roll?

MAR1A
0

det e som ni säger man behöver ju inte ens använda spö så varför måste det finnas en minigräns, löjligt e det rätta ordet!

AK47Kalashnikov
0

Spölängderna togs upp på senaste ungdomstinget, då det var några som ville köra med kortare spö, och några med längre. Svaret vi fick från styrelsen var att man satt minigräns på spölängd bara för att några kuskar tagit i system att slå sina hästar på benen och under svansen…!

Jagz
1

# 10 Under svansen? Hur kan man komma p något sådant? Vilken häst flyger inte i luften av det?

giffan
0

Ja, å vi fick inte ha ett spö utan snärt…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

fan_idole
0

Regler (hur dumma de än kan tyckas må vara) skall självklart efterlevas!

casandra
0

#13, Det är ingen som har sagt någonting om att bryta mot reglerna. :) Bara att vi inte riktigt förstod varför det fanns en minimilängd. Nu vet vi varför, även om det kan tyckas vara lite, knäppt.

Men nu var det ju rätt skumt att #0 blev tillsagd när hon har ett spö som är 75 cm, och minimilängden var 70 cm.

fan_idole
0

#14 Skumt var ordet.

casandra
0

#15, Så sant som det är sagt.
Men då vet ju #0 det till nästa gång, att hennes spö är godkänt och om någon klagar kan hon ju be dem mäta det om de tror det är för kort Flört

stallnysater
0

Men om de nu sa till på Solvalla att spölängden måste vara minst 90 cm så BORDE dessa ta och läsa reglerna lite bättre!!!
Säger bara HELT OTROLIGT Förvånad

Shettis: 70-100 cm
Russ: 70-125cm

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

nyfiken2
0

Rent generelt tycker jag att många funktionärer, speciellt ekipagkontrollanter, är dåliga på att läsa på nya och förändrade regler inom ponnytravet. Förra året sa man (på Solvalla) att det var okej att rida med hela stigbyglar vilket det inte var. Den regeln togs bort bara efter ett år. Och de året man fick rida men hela stigbyglar fick man bråka om att det just då var godkänt. Jag har alltid med mig reglementet för säkerhets skull då jag åker på tävlingar. Då har man svart på vitt. Ett tips till er alla, faktiskt. Finns att hämta på SPTF´s hemsida.

divansson
0

knäppt.. :P de borde ha bättre koll :P

collide
0

en minimi gräns finns för att man inte ska ha ridspön å dessa är stummare och slagen då blir för hårda

MonteMira
0

#20 Aha det kanske var därför jag vart tillsagd, Jag har ju ett spö som man kan säga är ganska populärt inom ridsporten. Det är med en sån här bred snärt på, som oftast är på hoppspön. Det är nästan de enda spö hon lyssnar jäkligt bra på =D Fast det mest konstiga var ju att de sa att spöna var tvungna att vara minst 90 cm.

stallnysater
0

#20:
Alla ridspön är inte stummare…

Jag vet inte hur många ggr jag stått brevid travbanan och hört hur dessa travspön riktigt viner i luften… Det går bara inte att ta miste på hur hårt dessa kuskar använder sina körspön…

~Sandra~

stallnysater
0

#21 Det var just längden på ditt spö de sa till om, eller hur?
Konstigt att de inte bättre koll på hur långa spön får vara…
Jag har sett ett flertal som använder sig av ridspön… Just för att det INTE finns körspön av RÄTT längd…
Har även sett dressyrspön användas…

~Sandra~

collide
0

#21 troligen var det de dom menade men sa "fel"

#22 körspöna är inte stumma dom e väldigt elastiska vilekt gör att det blir en snärt och ett vinande ljud när man slår med dom i luften. men om man har ett ridspö som det oftast e bred snärt på blir det som att slå häsen med handen ist eftersom dom hae en tjockar " pinne" som inte böjer sig som ett långt körspös.

Jagz
0

# 13 Är det verkligen så? "Hur dumma de än är"? Gäller det i "vanliga" livet också? =/

Jagz
0

Jag tycker det är lite konstigt att man har en minimigräns för att man inte ska kunna slå hästen på benen. Det borde vara lättare att göra det med ett långt spö, eller?

Jennie_A
0

#25 Ja, alltid är det någon som är emot saker och ting och tycker att det ska vara på andra sätt än vad det är (annars så skulle det väl inte heller vara så många som diskuterade här), och tycker att vissa regler (och i "vanliga" livet lagar). Vissa uttrycker sig som att de tycker att reglerna är dumma…

Jagz
0

# 27 Ja, men reglerna kanske är dumma ibland?

Jennie_A
0

#28 Det tycker säkert många, men de måste fortfarande följas…

CamillaAndersson
0

Det "vinande" ljudet brukar komma bara man för spöt i luften, eftersom att det är så smalt, är luftmotståndet lägre, och det kan då föras snabbare än ett standard -ridspö.

Visst låter det som att kuskarna slår hästarna/ponnyerna med världens kraft, när det i själva verket inte alls är så.
Sen är det många som bara vevar det i luften jämte hästen för att väcka/öka den.

collide
0

#30 precis =)