Montéhästarna får inget pris!?
Då ST, utan SPTF's samverkan, själva tog initiativ att dela ut priser till årets kusk, ryttare och årets ponny i båda kategorierna så har SPTF beslutat att inte hålla den travgala med prisutdelning som vi är vana vid.
SPTF har beslutat att själva dela ut priser till 3, 4 och 5 å-ringar. Rungeboholms & Bruntes vandringpris till bästa godkända hingst och "årets ponnytravklubb 2013".
här är SPTF's dokument: http://www.sptf.nu/dokument/2014/info_hemsida.pdf
Men vänta nu! Vart är montéhästarna?!
Ryttarna har fått pris av ST. Men ska inte montéhästarna belönas?! Ryttarna måste väl ändå ha ridit på någon?
Okej, jag medger att jag har personligt intresse i montén, men det är oväsentligt. Ska man dela ut priser så kan man ju inte bara utelämna en viktig kategori!
Vad tycker ni?
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
De delas inte heller ut ryttar- och kuskpriser per kategori som de gjort tidigare. Så egentligen är det fler kategorier som inte prisas i år.
Året sto delas inte heller ut i år.
Ej heller årets Hingst/valack
Så det är många priser som "försvinner" i år.

#1 Ja, nog kan man undra……
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#2 Hingstarna får ju sitt via vandringspriserna.. men valackerna får ingen chans!
#1 vilka delar inte ut priser per kategori? Enligt SPTF's dokument så delar ju både ST och SPTF ut priser i båda kategorierna…
"utsåg pristagare i kategorierna årets kusk, ryttare och årets ponny (A+B)"
Eller ja, tolkning… Menar de att bara årets ponny var i båda kategorierna?
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
#4 Ja, så har jag tolkat det eftersom ST endast delar ut tre priser. En häst, "Årets ponny" (Tuffing), en ryttare, "Årets ryttare" (Britta Lönner) och en kusk, "Årets ponnykusk" (Hanna A Odder)

#4 Helt korrekt, så är det. SPTF anser att man vägt in både Kat A&B i sina bedömningar men endast ett pris ges. SPTF har dock beslutat att inte ge priser i dessa kategorier, ej heller i monté.
Personligen förstår jag inte varför SPTF inte kunde göra som vanligt med samtliga priser samt nominering och sedan omröstning. Nu har man lite i panik, känns det som, gjort någon halvmesyr.
På många banor har sällskapen get pris till årets kusk och till årets ponny. Trots detta har sedan klubben get priser precis som tidigare, ofta baserat på någon form av poängberäkning baserat på placeringar eller dylikt. Förstår inte varför inte SPTF kunde göra på liknande sätt.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Det har varit en hel del märkliga premieringar av både hästar och kuskar/ryttare genom åren. Tyvärr verkar det inte finnas några som helst kriterier för hur dessa priser skall delas ut. Sån´t ska man gå ut med innan säsongen börjar tycker jag. Rikard gjorde så för något år sedan då det gällde premieringen av de bästa montéryttarna. Då visst alla i förväg vad som gällde.

Skandal,bedrövligt framhäv montén!

Fast nu blev det som det blev och de har även skrivit att nästa års prisutdelning måste vara samarbete med ST och SPTF
De är ju faktiskt inte bara monté hästarna som försvinner utan så mycket mer.
Vi får väl hoppas att de som tävlar i år blir mer uppmärksammade till nästa års prisgala :)
Fast det är otroligt synd om dom som hoppas över. Ena året får någon nästa inte och sen igen…
Skillnad om det inte fanns någon att ge priset till. vad ska man säga, "2013 fick jag egentligen priset som"…. "Men sptf valde att inte dela ut".
Nä det minsta sptf kunde göra va att ha en egen prisutdelning, skicka priserna på posten om det behövs. men skriv upp dom som är berättigade till priserna så dom finns med för alltid bland de övriga pristagarna!
Jag börjar bli så trött på det här med priser och vad som ska vara berättigat för pris eller inte. Priserna får inte samma värde om man ska behöva bråka sig till dom!
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

#10 håller med dig tycker det är synd att vissa skall hoppas över,men grattis till alla som toppat statistiken ifjol förstår att hårt arbete ligger bakom och ni är alla värda att uppmärksammas oavsett!!
En liten fråga i alla pris diskutioner. Hur många mont´e ryttare kommer vi att se som är över 15år? Rikard på ST säger att verinären har sakt att man får bara vara 30cm över mankhöjden på ettruss men på en shettis får du vara 47cm över manken . Hur går det i hop. Det här inte alli som skriver utan hennes mamma . Jag har varit med i ponny svängen i 20år . Det har ibland funkat jätte bra och iblad lite sämre. Men tyvärr Rikard sen du vart sportchef så har det bara gått utför. Det ser man ju nu på det här med priserna . Men jag personligen tycker att det har blivit MYCKET sämre sen rikard kom . sptf var MYCKE bättre när Ylva och eve satt och att klubbarna gjorde sina egna propar : Kunde bli lite oretvist i bland. Men att lägga likadana proppar i banorna runt varandra liknar bara ankskit då blir det att vi ska vara på hemma banaan för det är ju samma propar över hela Sverige .MVH Gun svedelius mamma till alli