Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1160 ggr
evelinaandriainen
0

wången

nån som tänkt börja på wången i höst??

NatthaBlom
0

Har sökt men tror inte jag vill in så…..

Charlotte_
0

Jag har oxå sökt, men ja tror inte att jag kommer in.

Anna_
0

Har sökt in..

ozzkan
0

Är det inte väldigt enkelt där för sånna som håller på med trav redan???

amandahandersson
0

#4, nej, om inte jag minns fel går de HELT på intagningspoäng, vilket innebär att man kan komma som helt ohästkunnig men med 300 poäng och komma in.

ozzkan
0

#5 Jo men ja mena, när de häst unskap de första året så kan vi redan allt de där, o lär oss inte speciellt mycke, ni som går där till hösten får säga till hur de är.

amandahandersson
0

Haha, exakt ^^ så man vet om det är värt att söka in : )

ozzkan
0

Mmm… Precis

thilda-
0

då jag sökte förra året så kom ja in, men ja tackade nej.. en wångenutb. är inget att leva på då man blir äldre om nån fattar vad ja menar

Svartkrut
0

#4. Jag pratade med dom och frågade om dom bara gick på betygen. Och det gör dom, Tyvärr! Jag tycker det är jättedligt, men men. Har sökt dit, men ja lär definitivt inte komma in!

amandahandersson
0

#9, jag har också hört något liknande om utbildningen, att det är så låga kurser att man måste läsa upp ämnena om man vill vidareutbilda sig.

Vet nån exakt vilka kurser det är?

_jonna
0

om jag fattat det rätt så kommer man under 1:a året hålla på med ponnysarna och ja sköta om och lära sig. för det finns ju folk som kommer in för det verkar intressant men kanske inte kan så mkt så dom börjar ganska lugnt med saker man ska och behöver kunna m.m

thilda-
0

11# jo ja vet men just vad jag menar att man "inte blir något" efter utb.. tnk om det går dåligt för en då på travet o.s.v då har man
ju som ingen inkomst! :)

amandahandersson
0

#13, exakt.. Det är nog svårt att försörja sig på trav kan jag tänka mig, man får ju ingenting gratis, särskilt inte om man är en okänd tjej från boden x)
Å även om man sysslar med trav kanske man kan skaffa sig en hygglig utbildning, man kan ju lessna med åren (eller om det går dåligt).

thilda-
0

14# haha ja ;) samma här för mej fasst från övik…

Dissade wången o tog BF ist :D

oskarflorhed
0

jag har sökt in ,, vad har ni andra för poäng

amandahandersson
0

#15, ha, jag funderar på att dissa Wången för Grans eller typ Naturvetenskap ^^ Fsat jag har tur, man kan läsa Naturvetenskap på Grans ;)

Fast Wången skulle va kul, så sjukt fin skola!

dali
0

jag har sökt in… bara att hoppas på att man kommer in .. ja vad har i för Poäng ni som sökt in ..??? sj har man runt 185 ..

amandahandersson
0

Intagningspoängen förra året var typ 225 vet jag iaf ;p

thilda-
0

17# jo iofs :P haha :D men men :)

evelinaandriainen
0

dom går bara på poäng, men förra året behövde man inte mer än 225 för att komma in.. första året lär man sig inte så mycket på hästfronten, men mycket i dom andra ämnena..man är två stycken som delar på en passhäst, i ettornas stall finns 6 ponnysar och 6 storhästar… i tvåan får man ha hand om tävlingshästarna och följa med som skötare när dom startar.. jag tycker iaf att det är en bra skola, man får mycket kompisar och vi har oftast skitkul:D nu i våras fick vi åka till Frankrike och bo på en skola där och se bla Vincennes och Grosbois

ozzkan
0

Jag e ganska säker på att jag skulle komma in, har 195 poäng på 11 ämnen eller om de va 12 förra året.

FridaSimonsson
0

Enligt Emilia ådom äre en skit skola :S dom gör typ saker dom redan kan åde… sen mitt i skogen ;P

Angel
0

Språk och stavning? Går ni ens i skolan..Flört

Jagz
0

Gör man saker man redan kan lär man ju få bra betyg istället. Tänk på det ;P

amandahandersson
0

Men gör man saker man redan kan, lär man sig inget nytt. Och då är det svårt att komma någon vart utanför travvärlden i livet.

Svartkrut
0

Fördelen med att gå på Wången är att Dom har en massa kontakter i andra länder. Otroligt lätt att få jobbe efteråt och så. Jag har fått jobb i USA, tack vare en tjej som gick på Wången.

_JonnaRoos_
0

Glad som fan att inte jag går där, TUR att jag har en annan unbildning slippar nämligen travet nu!

_JonnaRoos_
0

Glad som fan att inte jag går där, TUR att jag har en annan unbildning skippar nämligen travet nu!

amandahandersson
0

Jo, jag har också hört att om man gått på Wången har man stor chans att "halka in" i något riktigt bra stall, vart man vill (i stort sätt).

Men ja, alla kan inte försörja sig på att vara hästskötare/lärling. Långt ifrån alla kommer ju upp dit då man blir ett riktigt proffs, och verkligen TJÄNAR på det.

Och med åren kanske man ledsnar på travet, då kanske man står där utan utbildning, och kanske till och med en unge (om man har otur). Vad gör man då?

Kratern
0

#30 Hahahaha… du är rolig du. Glad

Anna_
0

#31 Vad förstod inte vad som var roligt?

amandahandersson
0

Inte jag heller?

Nitro
0

#32 & 33 Hon menade nog detta "och kanske till och med en unge (om man har otur). Vad gör man då?" Räcka ut tungan

EllaMarine
0

Jag har sökt till Wången .. sökte i andra hand förra året (går första året på Nordvikskolan nu, hästinriktiningen .. dom har tagit bort travet här tybärr .. så jag sökte till Wången nu).

Iaf, så har jag 190 poäng .. jag är lite tveksam, jag skulle jättegärna vilja gå där ! Men de ligger långt som f*n ut i skogen .. och jag vill gärna hem på helgerna, vilket jag inte tror att jag kommer kunna åka om jag börjar där .. Bor för övrigt i Sundsvall.

evelinaandriainen
0

det går en buss in till östersund varje fredag utifall man vill åka hem också går den tillbaka till wången på söndag kväll

Sarrrah
0

Jag ska börja där (: