Mätning
Idag råkade jag ut för det intresanta att en av mina ponnyer är helt olika stora beroende på om hon skall gå på travet eller ridas/köras inom ridsportsförbundet.
Som travare är hon 126,5 och skall mätas igen som 6 åring. Men som ridponny är hon bara 125 och behöver inte mätas igen för än slutmätningen som 8 åring……
Allt beroende på olika reglementen……
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Ja men ridsporten drar ju av en gel cm för skor och avrundar neråt till hela cm

#1 Jo precis, så i detta fall så gjorde det att hästen blev 1,5 cm lägre…..
Jerker Klang,
ännu värre effekter får det när de är olika kategorier i travet resp ridning. Vår ponny blev utmätt, värdelös c-ponny i travet men är b-ponny inom ridsporten😕
Anna Manberger, www.stuterila.se

#3 nu vet inte jag hur åldersgränserna för tex hoppning ser ut för B- resp C-ponny men det är ju förödande om ett barn inte kan göra något alls med sitt russ, varken trav eller hoppning pga olika mätregler!
En b-ponny får hoppas av barn mellan 8-13 och dressyr 8-14 år , (om det inte ändrats )
Eftersom man måste vara 13 för att köra russ, så blir det just så:(
#5 Visst får man väl vara yngre än 8 år? Jag tror inte det finns någon nedre gräns så som i ponnytravet.
"6.4.1 För ryttare på kat A och Bponny är de övre åldersgränserna i hoppning 13 år och i dressyr 14år. Beträffande regler för start med ponny i fälttävlan se TR IV. "
#6 Fast poängen var att man inte kan göra något med sin ponny om den är C ponny för travet men B för ridningen..
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#7 Jodå. Det förstod jag men tänkte ändå att det inte kan vara fel att ha korrekta uppgifter om någon annan läser denna tråd.
Ni glömmer en sak……nåt som tydligen dom som gör reglerna också glömt…..HÄSTAR ÄR LEVANDE DJUR! - Dom står olika beroende på hur avslappnade dom är, 1-2 centimeter hit eller dit beroende precis på hur dom har fötterna. Även om man mäter på ett golv som är perfekt i plan och hästen står perfekt, så kan det skilja t.o.m. mellan höger och vänster sida! Visst skall det vara så noga man nånsin kan och hellre fria än fälla, men se till millimetrar är enligt mig, som mätt hästar sen 80-talet, överkurs! Det kan aldrig bli helt 100% perfekt i alla fall!
#9. Om så vore kanske man skulle fria i förra årets mest uppmärksammaste mätning på Russet PIGGYBANK 130,4 (tror jag det var!) och avrunda neråt till 130,0! Tycker Jag i Alla Fall!

#9 håller absolut med dig. Men mätansvarig på sptf anser annorlunda…..
Jerker Klang,
# 11 Klart vi måste vara petnoga, men som sagt, djuren lever! Dom som sitter med som representanter för klubbarna måste ju säga ifrån, varför sitter dom annars där?
#6 ja det kanske inte finns nån nedre åldergräns , men en russkusk, vars älskade ponny är 1 cm för hög, är alltid över 13 år.
#7 exakt..
#10 Ja synd att , kanske 0,4 cm , gör att vi missar en sån grym tävlingsponny i ponnytravet. I år tävlar hon i Norge- nästa år går Norge över till samma regler som Sverige..
Enligt Florkvist var Piggybank 134 cm vid första mätningen.

#12 Ja, det kan man ibland fråga sig……
Jerker Klang,

Trodde de var färdig diskuterat med piggybanks mätning ;)
# 16 Ja, det var ju inte Piggybank tråden handlade om……Man måste acceptera att en del russ växer över, vi kan inte göra någonting åt det! Tyvärr!