Eksemtäcke
Nån som har eksemhäst och har erfarenhet av olika täcken? Vilka håller bäst och är prisvärda?

Finns bara ett exemtäcke som fungerar, o jag har provat alla….. Boett, inte billigast men deffinitivt prisvärt då det är mycket hög kvalité. Hästen skonas från svidknotten och täcket håller länge.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Boett är överlägset bäst!
Jag använder boett och så har jag ett som är billigare från börjes o använda när den andra tvättas.
Tack för svaren! Får väl kanske bli och beställa ett från boett då. Bara lite i övrigt, har ni några tips utöver täcke för eksemhäst?

Finns en hel del olika smörjmedel som man kan smörja in mankam och svansrot med. Olika medel funkar olika bra på olika hästar så där får man testa. Jag använder AVS Som finns på granngården på min klihäst vilket fukar bra.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Har testat en del täcken. Vår ponny har förstört alla när han har kliat, men de har vart såna där billiga lantmännen täcken. ska köpa ett Boett täcke och låta han gå i en hage utan träd i sommar. Vi har fått en smörja utskriven från veterinären som verkar funka bra, det finns även en vit flaska på Ullared (och antagligen t.ex hööks) som är mot klåda och hjälper manen att växa.
Jag hade ett täcke från boett förut, fungerade kanon men gick sönder till slut ändån då han kliade för mycket mot träd osv.. Köpte sedan ett billigt från Ullared och passade kanon och har hållt änsålänge. :)

Jag har haft både boetts, Hööks granngårdens & Ullareds. Boetts har lite tjockare tyg och inte lika elastiskt. Medan dem andra är lite mer sladdriga i tyget. Sista 4 åren kör jag bara med Ullareds då det går åt ca 2 per år så byter jag emellan tvättningarna och lagningarna. Dem har jättebra huvor till eksemtäckena på Ullared 79:- bara. Köpte från boett men han inte mer en släppa ut hästen så va det i tusen delar. Kör sen med aloevera gel och han kliade sig knappt förra året så nu är manen så lång. Är det nån som prövat MSM till sina eksemhästar?