Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettom-sajten
Läst 3906 ggr
Carl-Henrik
0

Censur!?

På grund av stängningen av tråden '' björnes krönika..'' som skapades av ''sensationen'' kl. 14:15 igår, har jag några frågor att ställa till den ansvariga ledningen för Ponnytrav iFokus.

Ovan nämnda tråd handlar om vilka regler som gäller för export av ponnyer, vad som händer om de är överåriga vid exporten och dylikt. Att denna tråden uppkom beror att Björn Hammarström skrev om ponnyn Valter i sin senaste krönika på Ponnytavet.com. Att Hammarströms text väcker frågor angående hur reglerna för export fungerar är inget konstigt, det är inte heller konstigt att den väcker upprörda känslor hos ägare och anhöriga till ponnyn.

• Varför väljer Ponnytrav iFokus Medarbetare att stoppa en diskussion angående reglerna för export?
  • Är det inte fritt att diskutera olika saker oavsett i vad de har sitt ursprung?
  • Eller anser ni att ovannämnda tråd är ett personangrepp eller på något sätt är stötande?

Andra trådar brukar ju inte stoppas för att man har olika åsikter om hur regler ska tolkas.

Tacksam för svar. Carl-Henrik

deweycheatumnhowe
0

Jag vill också ha ett svar från ledningen, vad tänkte Ni egentligen?

PUTT!!!

Edde
0

Ja, nog är det konstigt alltid….men vi kan väl fortsätta diskussionen här! Så, var var vi nu…jo, det är helt klart att häst eller ponny som har startförbud här i Sverige även är belagd med startförbud i Norge OCH Finland. Vad händer med de starter som, oavsett vad en del tycker, skett helt mot gällande reglemente. Vill minnas att det nämndes något om att den ponny som startade denna diskussion var leasad, men det kan ju inte förändra något, startförbudet när ponnyn lämnade Sverige fanns….

Miii4
0

Min fråga är, är det endast Anna som kan stänga av?

Edde
0

VARFÖR INGET SVAR FRÅN ANSVARIG????

AnnaLundin
0

jag är ledsen, men jag vet inte att jag har stängt denna tråd, så jag måste kolla upp vad som finns i den innan jag kan ta ställning till varför detta skett.

Min Medarbetare Bea kan också stänga trådar.

Trav_
0

jag tror att det är bea som har stängt den då det var mycket prat om hennes häst valter!

AnnaLundin
0

Nu har jag läst…

Och jag kan förstå att Bea har stängt tråden, jag hade nog också gjort det om ponnyns ägare ifråga hade bett mig göra det - alltså oavsett VEM denna ägare varit.

Risken är stor i en sådan tråd att det blir en massa antydningar om att säljare lurar på köpare hästar och antyder en massa skit.

Jag ser gärna att Ni fortsätter diskussionen om reglerna vid export av hästar, men lämna den aktuella hästen utanför diskussionen tills regelverket är utrett - vilket det tydligen inte är…

AnnaLundin
0

#4 Jag är för övrigt hemskt ledsen för att jag missade denna frågeställning igår kväll och inte har suttit uppkopplad hela natten och letat efter trådar att svara på…Flört

Ärligt talat, jag KAN OMÖJLIGT läsa precis alla trådar som skapas! Om det är något särskilt ni absolut vill att jag ska besvara så är ett tips att skicka mig ett PM med en länk till tråden ifråga!

Carl-Henrik
0

#7 Risken finns väl att nästan alla trådar kan spåra ur, tänker ni i fortsättningen stänga samtliga trådar så fort det nämns något om en häst eller kusk som kan tolkas negativt?

Att det nu inte får diskuteras angående Valter och hans starter i Norge är intressant, särskilt eftersom tråden ''Valter is back!!'' handlar endast om det, tråden i fråga har fått 59 svar och har blivit läst över 1100 gånger! Kan det då inte anses vara i allmänhetens intresse att få fortsätta diskussionerna om hans karriär i Norge?

För stängningen kan väl inte ha något att göra med vem som äger hästen och har rätten att stänga trådar?

Om jag inte minns helt fel har Beatrice själv inte haft några problem med att ge kritik eller ta upp känsliga frågor till diskussion.

Teja-Bea
0

#0 Precis som jag skrev i den akutella tråden så är Valters (och andra överåriga hästar) fall på diskussion mellan STC, SPTF och Norska travförbundet.

Det skall inte föras några gissningslekar innan fallet är utrett. När så är fallet så kan Valter diskuteras igen.

Den aktuella tråden handlade mer om Valter och om min kompetens som ägare än exportregler. därav låstes tråden för vidare kommentarer.

Som #7 sa så är alla välkomna att diskutera exportregler. Men ej fallet Valter.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Carl-Henrik
0

#10 Gäller följande endast i fallet med Valter? ´´Det skall inte föras några gissningslekar innan fallet är utrett.'' (B.Jakobsson)

För ni tillåter att det förs ''gissningslekar'' angående hur regler ska tolkas om bland annat:

• Vilka regler som gäller för sulkyer i tråden: ''Regler för sulky''.
  • Varför vi har olika bestämmelser angående körspön i tråden: ''Körspön?''
  • Vad som gäller angående kuskbyte i tråden: ''Kuskbyte''
  • Om hur propparna ska utformas 2008 i tråden: ''Handicapen!''
  • Vad som gäller vid halvrad till frihandicap i tråden: ''Får inte jag köra ?''

Ja, listan går att göra lång på trådar med ''gissningslekar'' om hur regler ska tolkas.

VeronicaP
0

aha nu funkar det att skriva i denna tråden , jag försökte svara flera gånger igår men det gick inte , alla andra trådar funkade utan denna, men Mia nu har du ju fått svar så det har löst sig ;-)

Miii4
0

Yää, nu vet jag a e fler än Anna som kan stänga ner :P

CarinaA
0

Heja Carl-HenrikFlört!!

PippiL
0

Håller med Carl-Henrik. Jag blev också förvånad när tråden plötsligt var låst för fler inlägg, och nu finns den inte alls kvar. Så länge som jag läste den var det inget elakt skrivet mot Bea som hästägare, men det kan ju ha hunnit komma in.

Diskussionen var ju exportreglerna!!! Och det är klart att Valter var med i den diskussionen. Bea har ju själv skrivit så mycket om honom och han nya karriär, så att det i Björnes krönika stod om honom och sen här är inte konstigt.

Var, när och hur sker utredning om hans starter eller inte starter i Norge? Vad finns att utreda, förstår inte? Är det inte lagar som styr export eller inte export? Kan någon förklara vad som gäller så man förstår? Är det travets "lagar", eller är det ländernas lagar?

Edde
0

#15 Ja, dina frågeställningar är onekligen intressanta. Det borde även vara i Beatrice's intresse att få klarhet i vad som gäller. Både uppfödare och ägare av ponnytravhästar vill väl veta så inte samma misstag upprepas. Självklart ska det inte finnas påhopp och missnöjesyttringar riktade gentemot person eller häst, men att diskutera ett fall som Valters måtte väl en ägare/fd ägare "tåla"? Jag håller helt med Carl-Henrik; här pratar vi yttrandefrihet, som sagt "gissningslekandet" härjar ganska vilt på detta forum, ska bli intressant att se hur många fler trådar som stängs….Carl-Henrik har redan nämnt några, lovar det finns flera……

stallnysater
0

Jag tycker att det var mer än rätt att tråden om Valter låstes!!!
När det blir mer personligt och rent av personangrepp ska en sådan tråd både låsas och tas bort!
Jag har varit med i ett annat forum där det var en person som gick det personangrepp och rent förtal mot mig!
Jag bad då att allt om mig skulle tas bort, vilket det oxå gjordes!

**PERSONANGREPP (eller hästangrepp) OCH FÖRTAL FÅR INTE FÖREKOMMA PÅ ETT FORUM!

**Man kan inte jämföra t.ex en diskussion som Regler för sulky med en diskussion som rent av går till angrepp mot en person eller häst!

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

CarinaA
0

#17 Diskussion angående regler gällande sulkyn gäller faktiskt även människor !! Det är kanske Carl-Henriks "felaktigt ihopsatta" sulky som kommer upp till diskussion !! Kan ju vara bra att få veta om man har sulky som inte är reglementsenlig……INNAN man får en varning för felaktig utrustning !!

CarinaA
0

Dessutom tycker jag att det ät trevligt med människor som vågar ge sig in i TUFFA diskussioner o dessutom VÅGAR visa sin identitet! Vi behöver fler Carl-HenrikarOskyldig, inte fler anonyma fegisar !!!

stallnysater
0

#18 Skillnaden mellan de 2 diskussionerna är ju att i diskussionen om sulkyn så nämns inga namn!!!

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

palomia
0

Är det inte bara som så att det bara är Valter som hittils tävlat under dessa former och därför är namngiven på detta forum. det handlar inte om någon gissningslek utan ren fakta. Såvida inte ansökan lämnats in om att vilja starta i te.x Norge innan hästen blev 15 år så gäller startförbudet. Hörde av Parats ägare som också var intresserade av att låta honom starta efter 15 år. Men då skulle dom ansökt senast det året han var startberättigad här i Sverige. Om Valter inkommit med en sådan ansökning så är han startberättigad i Norge om inte, ja då är det startförbud. Svårare än så är det inte. Tycker inte att det är något fel i att föra en sådan diskussion, för det är inget annat. Namngivna hästar och kuskar finns det som sagt i de flesta trådar och då måste ju dom också stängas eller?!

Istället för att stänga tråden kunde man ha lagt upp informationen som efterlystes. Dvs vad som gäller om man vill starta i ex. Norge med överårig häst.

Föredrar också människor som står för vad de tycker och vågar "säga" det utan att för den skull vara otrevliga.

AnnaLundin
0

#11 Man behöver inte alltid dra saker till sin spets.

Många av de saker du nämner går alldeles utmärkt att diskutera utan att namnge hästar, hästägare, tränare eller kuskar.

Det är en avvägning i varje tråd, i varje inlägg, vad som är acceptabelt att diskutera. Vissa saker tillåts passera, andra inte. Vissa saker ser jag direkt och sätter stopp för, andra inte. Vissa saker som kanske inte ens är okej att diskutera passerar ibland för att jag helt enkelt inte hinner läsa precis varenda ord som skrivs här på sajten.

SÅ jag passar på att än en gång uppmana ALLA MEDLEMMAR här att OM Ni ser något så är jag tacksam om Ni kontaktar mig! Skicka mig ett PM, helst med en länk till den aktuella tråden och gärna med det specifika inläggsnumret angivet också, så att jag blir uppmärksammad om saken!

fan_idole
0

Ställde följande fråga till STC:

En svensk varmblodsvalack, 13 år gammal, säljs/lånas ut/leasas till Norge. Kan han då tävla där?

Fick svaret:
Nej , det går inte. Om ett annat land har en annan åldersgräns/regler för tävlan måste hästen exporteras innan den fallit för åldersgränsen här i Sverige.

Teja-Bea
0

Jag upprepar mig själv:

• Diskussioner kring regler får mer än gärna göras
  • Diskussioner kring Valter i speciefikt fall omber jag samtliga att undvika
  • Då det ännu inte är klart vad som sker i framtiden så avvaktar jag, och ber även er att göra så. Efter att allt är utrett så duskiterar jag gärna fallet i fråga.

Diskussioner är fria här på forumet Men Samtliga trådar med personangrepp eller dylikt stängs.

Rathunter
0

#23, om det stämmer som du skriver så har vi ju fall i Danmark oxå !!Ponnytravare som flyttat dit som svenska pensionärer o som nu startar där…………………Penga mun

palomia
0

**

Detta finns att läsa på SPTF's hemsida:

Utlandsstart med ponny

**

- Meddela kansliet bana och datum

- Kansliet lägger upp halvrad och skickar ut nordenintyg, samt tullpapper (endast till Norge)

- Kansliet meddelar aktuellt lands förbund ponnyns och körsvennens/ryttarens programuppgifter

- Kansliet bevakar resultaten och bokför dessa så snart som möjligt

- Påskrivet nordenintyg av banveterinären för återinförsel i Sverige

- Gäller endast vid en eller ett fåtal starter. För träning och/eller tävling under längre tid i

annat land krävs minst temporärt exportcertifikat (se nedan)

- Ponny som har startförbud eller av annat skäl inte är startberättigad i Sverige är heller

inte startberättigad i ponnytrav i annat land och inga intyg m.m. utfärdas av SPTF/

STCTemporär och definitiv export från Svergie

- För fler än ett fåtal starter i samma land utanför Sverige krävs minst temporärt exportcertifikat

(skrivs ut för 6 mån i taget)

- För temporärt eller definitiv export skall ansökan göras till kansliet samt till registerförande

rasorganisation (tex Sveriges Shetlandssällskap och Svenska Russavelsföreningen)

- Kansliet skickar certifikat till respektive land med hästens programuppgifter

- Veterinärbesiktning av distriktsveterinär max 48 tim före avresa (inget nordenintyg utfärdas)

- Ponny som har startförbud eller av annat skäl inte är startberättigad i Sverige är heller

inte startberättigad i ponnytrav i annat land och inga intyg m.m. utfärdas av SPTF/STC

Det är ponnyns tränares skyldighet att meddela dessa uppgifter till SPTF/STC så snart

som möjligt!

Carl-Henrik
0

Jag håller med samtliga om att trådar där man går till rena personangrepp bör stängas. Men Beatrice du påstår att tråden björnes krönika ''handlade mer om Valter och om min kompetens som ägare än exportregler.'' Det är inte min uppfattning, tråden fick totalt 14 svar innan den låstes. Av dem kan endast 1 tolkas som om det vore kränkande för dig.

#1 Lindaci skriver: ''Har en kompis som skickade över en häst till Norge och det var jätte krångligt med alla papper och veterinär intyg sista dygnet. Klantigt av ägarna att inte ta reda på reglerna när det kostar så mycket att få över hästen. Man måste väl till och med exportera den va?''

Detta är ett påstående angående ägarnas agerande som möjligtvis skulle kunna uppfattas som nedvärderande för dig. För övrigt ser jag inte något negativt som är direkt riktat till dig, eller gör någon annan det?

Menar ni att detta ända påstående är tillräckligt för att kunna påstå att tråden innehåller  tillräckligt mycket personangrepp för att stängas?

Rathunter
0

Spänningen stiger i väntan på ledningens svar !!!!Kanske lättare att "bara" låsa tråden………………….?

PippiL
0

#27 Jag såg inte heller något kränkande mot Bea i den tråden. Mycket förvånande att den stängs av.

Teja-Bea
0

I tråden diskuterades Valter, vilket vi inte vill ska göras.

Har sagt det förr och säger det igen, och igen, och igen och igen (det behövs tydligen)

Diskutera gärna reglementesfrågor och dylikt - dock ej fallet Valter.

Var i ligger missförståndet?!?!

palomia
0

#30 Tyvär är det nog du själv som indirekt skapat tråden om Valter själv. Eftersom du gett honom en egen tråd tidigare och när oklarheter som dessa framkommit så är det han man främst diskuterat. Det förstår du nog själv om du tänker efter, utan att för den skulll känna dig "förföljd". Handen på hjärtat, var det inte lite det du egentligen ville, att han skulle uppmärksammas som "överårig" men att det till slut blev fel?! Jag menar absolut inget illa med detta utan ibland blir det inte som man tänkt bara. Tror inte att det finns någon som har något emot vare sig dig eller häst som kommenterat div. trådar utan helt enkelt vill ha klarhet i vad som gäller. Uppenbarligen är det inte så lätt att bara skicka iväg hästar och tro att dom skall få starta i något annat land när dom blir för "gamla" i Sverige. Så fortsättningsvis kanske det finns någon som kan upplysa hur man går till väga istället.

Malin6
0

#31 Bra skrivet Glad

Teja-Bea
0

#31 du har helt rätt i att jag ville uppmärksamma Valters framgångar. Men igen _som sagt_ Nu när oklarheter kring hans startberättigandes vara eller icke vara så vill jag lägga dikussionen i vila tills allt är utklarat!!

Jag känner mig inte förföljd etc. om ngn vill smutskasta mig så skiter jag ärligt talat i det.

Det här handlar om VALTER - inte om mig.

Så SNÄÄLLAA alla som inte riktigt förstår. Låt dikussionen kring Valter vara. Jag loovar er att jag kommer att ta upp den igen - när allt är klart!

Det är ändå jag som besitter informationen från samtliga berörda parter…

Barrow
0

Det som finns att utreda är vem som felat. Reglerna finns ju på SPTF's hemsida och går inte att misstolkas.

Finns det fler sådana här fall så måste det även där utredas vem som gjort fel.

Hoppas att detta inte sker igen.

Lindaci
0

Jag menade inte att skriva att ägaren var klantig. Utan menade mer att informationen står ju klart och tydligt på sptf sida. Förlåt Bea om du tog illa upp. Tänkt att det vore ju tråkigt om någon mer missade det på hemsidan.

Carl-Henrik
0

Beatrice! Du ändrar dig hela tiden, först stängdes tråden för att det inte skulle ske några ''gissningslekar'' om reglerna för export, sedan var det ett personangrepp mot dig och nu verkar det som om tråden stängdes bara för att Valter nämns i den. Kan du svara enkelt och klart för en gångs skull på följande:

Varför låstes tråden ''björnes krönika..''?

Jag bryr mig uppriktigt talat inte om Valter och huruvida han får starta i Norge eller inte, för mig handlar detta om något större. Finns det yttrandefrihet eller inte på Ponnytrav iFokus? Eller är det så att vissa ämnen är tabu?

Barrow
0

Bra frågeställning Carl-Henrik. Man kan ju undra varför inte div trådar stängdes omedelbart i våras då dom fullständigt gjorde ner SPTF's styrelse och kallade dom för idioter mm. (men det kanske är skillnad på folk & fä). Snacka om att sila mygg och svälja kameler.

Edde
0

#33 Ja, vi STRUNTAR uppriktigt i Valter och hans göranden, det här handlar, precis som rubriken antyder; om huruvida det finns personer på denna sida som kan stänga trådar helt emot allt vad lagen säger om yttrandefrihet????? Som sagt, SPTF's styrelse tyckte nog att debatten som fördes i våras var allt annat än angenäm, och vad tror ni den anonyme skrivaren till HPTS tyckt om alla påhopp på hans brev…………Det måste väl finnas någon ansvarig för hur ifocus sidorna sköts?

Teja-Bea
0

#36 Jag har aldrig påstått att tråden stängdes pga personangrepp mot mig. Tråden stängdes för att diskussionen påverkade fallet i fråga negativt. (iom att det fördes "gissningslekar" kring sitiationen Valter)

Trådar kring diskussionen om SPTF's styrelse stängdes när de gick över styr. Drådar där personangrepp, felaktiga påståenden m.m. förekommer har stängts.

Den anonyme skribenten gjorde själv ett påhopp. Jag håller personligen med om att anonyma "påhopp" oxh dylikt är att sjunka väldigt lågt.

Barrow
0

#39 Förklara hur diskussionen i tråden kan påverka fallet negativt, dom som är satta till att reda ut detta (borde vara SPTF,STC och det norka förbundet) har regler att gå efter och bryr sig inte om vad som skrivs i detta forum.

Det fick gå väldigt långt innan trådarna angående SPTF's styrelse stängdes.

Teja-Bea
0

#40 Varför ska jag behöva förklara det?? Gör det ngn skillnad?

Jag fick påbackning från Norska förbundet över att fallet diskuterades då det ännu inte var klart vad som gäller.

There u go

PippiL
0

#41 Kanske för att du påstår att diskussionen som pågick påverkade fallet Valter negativt. Hur skulle en sån diskussion kunna påverka din Valter negativt?

Jag tycker du kan svara norska förbundet att du inte styr över vad folk diskuterar, istället för att stänga ner en tråd bara så där.

Carl-Henrik
0

Beatrice! Begriper du inte att du gör du dig löjligare och löjligare för varje ny undanflykt? Hela situationen blir bara pinsammare för varje ny uppgift som kommer fram. Jag rekommenderar alla att läsa Björn Hammarströms (alltid lika välskrivna och trevliga) krönika på Ponnytravet.com, här följer ett citat från den:

''Vissa saker är tydligen känsligt att prata om. Att Beatrice Jakobsson skulle reagera på det sättet som hon gör efter det skrivits om hennes Valter är mycket märkligt. Att stänga av vissa chatsidor med inlägg om Valters starter i Norge och att ringa upp undertecknad för att vi här på ponnytravet.com ska ta bort texter om hennes Valters "export" till Norge är inget vidare smart. Snacka om att ge mera bränsle till debatten. Att censurera inlägg om Valters starter i Norge känns åtminstone för mig som gamla diktaturers sätt att verka.''

Jag kan bara hålla med, att ringa upp en redaktör från ett nyhetsmedia och be dem radera publicerad text som är till för att informera allmänheten är inget beteende som hör hemma i ett civiliserat samhälle. Detta är inte bara förkastligt, det är olagligt enligt Yttrandefrihetsgrundlagens 1 § och 3 §.

Att du sedan påstår att '' Trådar kring diskussionen om SPTF's styrelse stängdes när de gick över styr. Drådar där personangrepp, felaktiga påståenden m.m. förekommer har stängts.'' Är patetiskt, på bara några minuters letande kunde jag hitta inte mindre än 6 trådar där det förekommer nedvärderande/kränkande angrepp mot SPTF, STC eller enskilda styrelsemedlemmar i dessa organisationer som inte är låsta. Varför?

deweycheatumnhowe
0

Heja Carl-Henrik!

Rathunter
0

eftersom Valter firats med en egen tråd ska vi kanske ge "Calle" en egen tråd oxåFundersam"Heja Calle-tråden" !!!!!

AnnaLundin
0

och nu tycker JAG att DENNA tråd har gått överstyr…

SLUTA NU att tjafsa!

Teja-Bea
0

Jag ville, som tidigare  nämnts (om och om igen), att diskussionen kring Valter skulle avvakta. På norska travförbundent anvisningar.

Här följer således ett avslut till denna diskussion. Citerar ett mail från Norska travförbundet.

"Vi har mottatt en mail fra Sptf som mener at Valter ikke skal starte i Norge fordi han ble tatt ut av landet som 17 åring og ikke som aktiv 15 åring.

Reglene i Sverige er slik at hvis de ikke eksporteres ut i sin aktive alder får de ikke starte i andre land.

Vi i Norge har ikke fulgt denne regel hittil men detter er noe vi må se på.

Når det gjelder Valter så er han allerede innregistrert hos oss og har startet løp. Valter får gå løp i Norge til han faller for vår aldersgrense 18 år."

Inlägget är låst för nya kommentarer