Distansering i ponnytrav
Förr var regeln för distansering undantagen för ponnytravare. Nu såg jag följande text i reglerna för divisionsloppen: "1 poäng till övriga odiskvalificerade och odistanserade ponny, vilka fullföljer loppet." Jag hittar heller inte något i reglementet om att distanseringen inte gäller för ponnytrav. Betyder det att man fr.o.m. I år kan bli distanserad även inom ponnytravet? Hur många sekunder är det i så fall som gäller? Eller är det bara så att man missat något i reglementet? Någon som vet? Jag kommer att skriva till SPTF och frråga men tänkte hör om någon här vet.
Vad är distansering? Vad har jag missat? :O
Har inte hört att man kan bli distanserad i ponnytrav.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Nytt är isåfall även att om man drar på sig bestraffning i stortravet följer det inte till ponnytravet och tvärt om. För så va det förut ellerhur?
# 1 Man kan bli distanserad om man kommer 10s eller mera efter vinnaren i mål. Och sen hur man räknar beror på distansen och om vu har varm eller kalblod, jag har inte hittat någon tid för ponny. men på 1600-1980m på varmblod är det 10s och 2000-2480 är det 11s på varmblod. Allt det står i TR
~ Anneli ~
#3 I alla år tidigare har ponnytravet varit undantagen regeln om distansering och detta har stått i tillämpningar. Det gör det inte i år. Därav frågan. (Och antalet sekunder är ju även olika mellan varm- och kallblod förrutom distanserna.)
#4 Ja precis, det borde ju stå med vad för tider som gäller i ponnytravet, sen måste man även få med distansen 1140m oxå. och så kan man tycka det borde skilja i tid på shettis och russ med.
~ Anneli ~
#5 Personligen tror jag de har missat att skriva i Tillämpningsanvisningarna att distansering inte gäller ponnytravet. Så har det ju alltid varit förr och sådana ändringar skall det väl vara beslut om ifall den regeln skulle ändras. Fast man vet ju inte nu längre.
Jag går på licensen och dom informerar om att man KAN bli distanserad i ponnytrav!
#7 Okej, ingen som sagt vad för tider som gäller då?
~ Anneli ~
Jag har nu pratat med både Rikard och Arne och ponnyer har INTE någon regel om distansering, dvs regeln om distansering gäller inte för ponny. Det är en skrivmiss. #7 Då kanske du ska ta upp detta med dina kursledare på licenskursen och informera dem om att den regeln inte gäller ponny.