Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettom-sajten
Läst 1561 ggr
Carl-Henrik
1

Ingen yttrandefrihet

Tyvärr kan vi nu konstatera att det på Ponnytrav iFokus inte finns någon yttrandefrihet eller respekt för Yttrandefrihetsgrundlagen. Att ledningen istället för att ta eller bemöta kritik väljer att låsa trådar och på så vis tysta kritiska röster är beklagligt, som exempel kan nämnas stängningen av ''björnes krönika..'' och ''Censur!?''. Detta är ett beteende som man har försökt använda sig av på många platser i världen genom århundradena, dock brukar ''regimer'' med sådana ambitioner inte ha förmågan att överleva på längre sikt, som väl är.

AnnaLundin
0

Calle, nu får du faktiskt ge dig!!

Detta är ett PRIVAT forum och yttrandefrihetslagen är inte riktigt tillämplig här! Det ska vara TREVLIGT att vara här och med det tjafsande du håller på med, med en massa insinuationer om censur och sånt, det hör helt enkelt inte hemma här!

Detta kan falla under framförallt #9 i skrivreglerna, men även #6 och #7 till viss del…

Edde
0

Förlåt Anna, men jag undrar om det är så många fler än du och Beatrice som tycker att det är ett tjafande som Carl-Henrik håller på med. Jag har inte fått något intryck att detta skulle vara ett Privat forum utan snarare ett forum för hela ponnytravsverige. Vilka är kriterierna för att få vara med här? När tillåts medlemmar kritisera? Vem/vilka är det tillåtet att kritisera? Nog är det viktigt att det får vara "högt i tak" naturligtvis med respekt och vårdat språk. Vad tycker övriga medlemmar eller vad man nu ska kalla det när detta tydligen är en privat sammanslutning????????

Teja-Bea
0

#2 Får man fråga vem det är som yttrar sig?

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

MagganS-B
0

Om du skriver en insändare i en tidning med en massa personliga angrepp så får den heller inte puliceras……personliga angrepp hör inte hemma här!

deweycheatumnhowe
0

Jag tycker #1 har helt fel.

Carl-Henrik skriver genomtänkte inlägg, han påståenden är korrekta.

ryttarn
0

Vi är ganska många som tycker att Carl-Henrik enbart tjafsar och inte tillför den sakliga debatten speciellt mycket…..

#4 mycket riktigt….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Trav_
0

Men snälla ge upp…

Valter har nämnts i dina inlägg Carl-henrik och eftersom bea inte vill att ni ska diskutera han när dom inte vet vad som blir så kan ni väl lämna det ämnet ett tag, sedan kan bea ta upp det när hon vet mer!! Just nu tycker jag det bara skrivs massa skit rent ut sagt!!!!

Visst det är ett forum som är till för att diskutera men håll inläggen på en normal nivå!!

Teja-Bea
0

Och nu har jag fått svar. Norska travförbundet har tidigare inte följt Sveriges regler, och gör ej så i detta fall heller.

Valter har startat och får fortsätta starta tills han nå 19 års ålder. Hans resultat kvarstår.

Teja-Bea
0

#5 Andra (bla jag) tycker att Calle skriver osakliga inlägg, felaktiga påståenden och skapar hela hönsfarmar av små fjäderdun…

PerF
0

Kanske dags att stänga denna tråd också.

Inte kasta sten i glashus.

Trav_
0

Nu har ni fått svar om valter så då kan ni ju sluta diskutera han!! Valter får fortsätta starta så punkt slut!!

Lycka till med hans fortsättande startande!!

palomia
0

Har själv uppfattat att diskussionerna inte rört enbart Valter utan en allmän fråga om huruvida start tillåts i "andra" länder efter det att dom blivit överåriga. Och hur man går tillväga om man själv har en överårig häst som man vill skall få ytterligare möjlighet att starta. Så sammanfattningsvis så är det alltså grönt att starta "vem som helst" eftersom Norge "struntar" i de regler som finns. Den frågeställningen kan jag inte se något som helst fel i att lyfta fram. Frågan är väl hellre om det blivit någon klarhet i vad som egentligen gäller i allmänhet eller om #8 med sitt svar återigen gjort det till en personlig fråga genom att själv återigen ta upp sitt eget fall. Det är ju faktiskt INGEN som efterfrågat just det specifika fallet utan vad som gäller i allmänhet!  Tyvär men jag håller nog med Calle lite här…

AnnaLundin
0

NU är det så här  att JAG har skapat detta forum för att ponnytravintresserade ska ha någonstans att träffas och diskutera. MEN det förutsätter att de följer vissa regler, som JAG har satt upp.

Det står VARJE medlem fritt att ansluta sig hit eller lämna detta forum. Jag tvingar ingen att vara här och tvångsansluter ingen heller. Däremot kan jag sparka ut dem som jag anser inte följer de regler jag har satt upp, som finns för att det ska vara trivsamt här.

Jag har INGEN som helst skyldighet att upplåta utrymme till Era diskussioner! INGEN ALLS! Det är liksom bara att gilla läget eller lämna stället.

Att börja skrika och gapa om censur och dra in yttrandefrihetslagen, det anser jag är inget annat än tjafs. För här gäller mina regler, punkt slut. Och som sagt, jag krusar ingen, passar det inte så kan man radera sitt användarkonto med några få knapptryckningar.

Om detta gör mig till diktator och denna sajt till en diktatorisk regim, Tja, det är upp till ER att avgöra.
Men kom ihåg, detta är en alldeles privat sajt som JAG upplåter åt ER! JAG har tillbringat åtskilliga ideella timmar av arbete för att NI ska ha tillgång till detta forum. Och NI ALLA har valt att besöka sajten av fri vilja.

Teja-Bea
0

Jag tycker att du gör ett kanonjobb Anna!!! Den här sidan är en klar tillgång!!

AnnaLundin
0

Och vad gäller det aktuella fallet med Valter i Norge så BAD Bea om att detta inte skulle diskuteras förrän det var klargjort på förbundsnivå vad som är rätt eller fel.

DEt kan väl inte vara så svårt att respektera en sådan önskan? Sen kanske Bea kunde ha uttryckt detta tydligare innan hon stängde den tråd detta handlar om, men det är en annan fråga.

Norska förbundet har nu kontaktat Bea och gett klart, grönt ljus - enligt de inlägg som Bea själv skrivit här.

AnnaLundin
0

#14 Tack!

Det är var jag hoppas och tror att de flesta tycker. Det är bara tråkigt när enstaka medlemmar kommer och förpestar stämningen - främst för ER medlemmar här!

Teja-Bea
0

#12 skriver: "Så sammanfattningsvis så är det alltså grönt att starta "vem som helst" eftersom Norge "struntar" i de regler som finns."

Jag förstår inte varför Norge skulle tvingas att följa de Svenska reglerna?! Varför skulle de vara mer riktiga än de Norskas egna regler?

I majoriteten av Europas länder får ponnytravare starta tom. 18 års ålder. I majoriteten av Europas länder är det förbjudet att tala i mobiltelefon när man kör bil.

Borde det inte vara så att Sverige, som iprincip ensamt land med sina regler, borde följa majoriteten?

Eller ska man svara polisen "No sir, man are allowed to speak and drive in Sweden so I'll do this here to!"

AnnaLundin
0

Detta handlar inte om vem som har rätt eller fel, utan bara om VAD som är acceptabelt att diksutera och hur man får uttrycka sig på denna sajt.-

Kratern
0

#17 Men regeln om att "ifall hästen har startförbud i sitt hemland så ska den också ha startförbud i Norge". Är inte det Norges egen regel?

divansson
0

evigt tjafs :P ge er nån gång. Jag tycker Anna gör ett jättebra jobb! Bea också! Fin stämning är vad det va! men dehär förstör allt! sluta med sådannahär tjafstrådar.. :P alltid är det nån som tycker annorlunda, visst.. så är det vel.. man behöver inte skapa sånnt stort trubbel för det.. :P Vissa saker kan man faktist hålla inne för sig själva.. täänk..

ingen kommentar till deta inlägg. kommer endå inte läsa denna tråd ngt. mera

MagganS-B
0

#20 håller fullkomligt med, jag tycker inte det här tjafset hör hemma på den här sajten, som hittills med några få undantag har varit jättebra. Anna lägger ner ett fantastiskt jobb med det här, stort tack!

Kratern
0

#20 och #21 Jag hoppas inte ni syftar på min fråga? Den är ställd helt av eget intresse i frågan.

Lisann
0

Välkommen till klubben för inbördes beundran…

AnnaLundin
0

#23 Och med det menar du vaddå? Att JAG skulle vara med i någon sådan klubb? TIllsammans med vem då i sådana fall?

Såna här antydningar känns inte heller särskilt okej på detta forum faktiskt.

dsvh
0

Får man inte skriva vad man vill om det är ett "PRIVAT forum"? Dessutom, #9, var det nog ni som började bygga hönor av fjädrar när ni stängde den första, tämligen harmlösa, tråden. Har läst igenom den flera gånger å kan fortfarande inte se nåt problem med den!

MariaJH
0

Aldersgrensen i norge er opp til 18 for ponnier, men man kan søke disposisjon etterpå, sånn at ponnien kan gå løp etter han er 18.
Dessuten så ser Valter veldig fin ut om dagen! :) Flotters ponni!

nella
0

Självklart är det roligare om tjafs, bråk, elaka kommentarer etc. inte förekommer på detta forum. Jag tycker själv att det är bra att moderatorn säger ifrån om inläggen inte är lämpliga. Frågan är bara vart den gränsen går? I det här fallet är jag inte insatt. Det jag däremot noterat är att alldeles för många vuxna skriver inte allt för smickrande inlägg till barn- och ungdomar om deras sätt att köra, deras hästar osv. Det tycker inte jag är passande och frågan är om dessa inlägg ska accepteras?? Om andra har en massa åsikter om andra är det inte bättre att direkt vända sig till dem som det rör på deras egna siter istället för att göra det till en allmänn debatt? Kan man inte ge varandra en hjälpande hand istället för skitsnack och avundsjuka?

Jag tycker att ponnytravet är en jättetrevlig sport för barn och ungdomar och det är allas ansvar att den också fortsätter att vara det.

casandra
0

#27, Håller helt och fullt med dig där!

AnnaLundin
0

#25 Nej, man får inte skriva precis vad man vill här. Det finns Skrivregler att följa och jag har rätt att tolka dessa precis så som jag vill.

Det är faktiskt så att som ansvarig för ett sånt här forum så har jag ett visst ansvar för vad NI skriver. Och om det är sådant som jag inte anser att jag kan ta ansvar för så har jag min FULLA rätt att radera detta, utan någon som helst förklaring.

INGEN kan komma och påstå att det inte är högt till tak på detta forum. Det är inte många trådar som har raderats/låsts, med tanke på hur mycket som finns skrivet här under det dryga år som gått sen forumet lanserades. Det mesta är avhandlat här.

Sen får du tycka vad du vill om den tråd som låstes från början. Det HAR förklarats varför tråden låstes och detta är en absolut fullgod förklaring!

OBSERVERA gärna att tråden faktiskt finns kvar för beskådan, den är INTE förpassad till papperskorgen. Detta går ju dessutom då att tolka som att det inte var innehållet i tråden som var orsak, utan just en önskan att ämnet inte skulle diskuteras mer förrän saken var utredd!

AnnaLundin
0

#27 Eftersom jag omöjligt kan se precis vartenda ord som skrivs här, så vore jag jättetacksam om Du (och alla andra!!) tipsar mig om inlägg osm NI/DU anser vara olämpliga, så att jag kan hitta dem!

en länk till tråden ifråga och helst med angivet inläggsnummer så hittar jag det lättast!

VeronicaP
0

Jag tycker väl inte att Carl-Henrik har tjafsat måste jag säga utan har fört en väldigt öppen dialog. sen att det varit annat tjafs i mellan det är en annan sak.

Tycker ibland att det är dumt att låsa trådar för det som oftas händer är att det just blit *tjafs* och annat pga det, bättre att låta det dö ut om man inte gillar det.

[alezan]
0

Till trådskaparen skulle jag vilja poängtera att yttrandefrihet har väldigt lite att göra med privata internetforum. Tänk istället PUL - Personuppgiftslagen som du kan läsa mer om här.

Det hör dessutom till god ton överallt i samhället att om folk säger nej tack diskutera inte just detta/denna specifika fall/person/häst att man då lägger ner och inte propsar på en fortsättning.

Det ligger mycket ideell tid bakom att driva ett internetforum och man kan inte vakta alla trådar som skapas men alla kan hjälpa till med självhjälp att hålla forum under kontroll genom att dels anmäla till moderatorn om något skumt är på gång och dels genom självkontroll att inte alltid propsa på sista ordet.

Jag tycker det är överjävligt fräckt av dig att anklaga administratorn för att driva en censurerad diktatur då det hon faktiskt gör är att driva en community för folk intresserade av ponnytrav. Detta gör hon dessutom på sin egen högst privata och obetalda fritid för att du och andra intresserade ska ha någonstans att träffas och diskutera.

Du borde be om ursäkt!

AnnaLundin
0

#31 Att anklaga Sajtvärd och Medarbetare för censur och skrika om yttrandefrihetslagen är inget annat än tjafs, sen är det möjligt att övrigt har varit sakligt. Det har dock varit oönskat på sajten, vilket inte har respekterats.

Och ärligt talat, jag VÄGRAR låta det tjafsas vidare i trådar som blivit otrevliga att läsa, för min erfarenhet av sånt - som är mångårig - är att dessa trådar INTE där ut särskilt fort utan de tenderar att spåra ur ännu mer. Och sånt ska inte ske här, därför låste jag. Kanske borde kastat i papperskorgen i stället?

MagganS-B
0

# 22 Nej Inger Torgersson, jag syftar INTE på din fråga…..