Pensionerade ponnytravare
Vad gör våra pensionerade ponnytravare idag? 🏆
Med pensionerad ponnytravare menar jag alla som lagt travskorna på hyllan för alltid. Tänkte i första hand på de som varit framgångsrika på 80- och 90-talet. Men även yngre ponnytravare.
Fr.o.m. 2014 är ju alla ponnytravare födda 1995 och tidigare (alltså äldre än 18 år), men andra kan ju har slutat helt med travet av andra skäl än just åldersskäl.
Så bombardera nu denna tråd med bilder och fakta om våra fina och duktiga ponnytravare som gått i pension.

Som jag skrev i en annan tråd…..
Lilla Rossman är det full fart på. Efter det att han la travskorna på hyllan för några år sedan har han haft en framgångsrik kariär som galopp- och hoppponny. Nu är han på vinterkollo tillsammans med lite buskompisar. De vita håren i pannan har blivit fler men ennergin är det inget fel på. Bilden är tagen av ägaren Tessan Åkesson för ett par veckor sedan.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Världens underbaraste Bokbackens Russela somnade den 20/8-12 14:01 in i hagen med sin trogna vän som hon från början stod nära. Russela plockade många fina placeringar genom åren med fantastiska Sandra Svensson. Älskade ponny som jag tog min licens med och har även varit inne i huset x antal gånger. Min älskade ponny som jag saknar över allt annat <3
Har en gammal pensionerad dam här hemma. 😍
Lindi f. 91
E: Abbe RS 158 (Samma pappa som Golda Apache!)
U: Linda RS 821 e. Coco RS 59
Rek. 3.01,8
Hon började tävla så sent som 2004 & slutade 2006 (var ju 16 förr).
Sedan ändrade dem reglerna så hon fick starta som 18åring också, men då var ju jag för gammal, så jag körde endast bygde/propagandalopp med henne. Hon var aldrig sämre än 3a som 18-åring! 🏆
Hon går som avelsmärr, och har hitintills fått 2 fina avkommor:
My Lollipopp -08
Stenbydal's Madonna -13
😃
Bilden är tagen i somras! 🙂
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Pondus - 91
E: Jesper U: Piaff UE: Pågen
Rekord: 2.00.7
Pondus går i hagen och har det bra. Han uppfostrar och håller ordning på dom tre andra i hagen. Jag har aldrig någonsin kört en ponny med mera "tävlingsskalle" och vilja att göra bra ifrån sig.
Pondus tillhörde de några få B-ponnyn som kom tillbaka och tävlade de år åldergränsen höjdes till 18år. Han hade då varit "pensionerad" från 15 års åldern. Han gick endast några tiondelar ifrån sitt rekord när han gjorde comeback : )
Han skulle lätt ha orkat med att tävla några år till❤️

Frank blev såld till Danmark, där han fortsatte att tävla ponnytrav något år. Sedan fick han för mycket mat och fick fång. Han är död sedan flera år tillbaka.
Bandit går hemma i hagen och har det bra. På bilden är han 27år, i bakrunden syns Bozo 23år.
Bozo har gått lite som ridponny, men det är svårt att hitta så små ryttare som vågar rida en så pigg ponny. Han är egentligen lätt att rida och köra, men han är jätte het, hingstig och har lätt för att stegra sig. Med en tydlig ryttare/kusk går det bra, och han är mycket rolig att rida/köra.
Stona har gått som avelsston, och sedan blivit helpensionerade. Vissa har även gått lite som ridponnys.
Mogwli
Ett av Sveriges vinstrikaste russ, segrar i de flesta storlopp!
Under sommaren 2012 så somnade han in i hagen och begravdes tillsammans med Bokbackens Russela. Två änglar!
Mogwli sprang under sin livstid in över 98000 kr och fick ett fantastiskt fint rekord på 1.40,1! Mogwli startade i sitt sista lopp på Åby travet den 15/8-10 och slutade på en andraplats på tiden 1.52,?. Inte en dålig tid för 18 år fyllda. Dagen efter var han med i en olycka i hagen och drabbades av griffelbensfraktur och hamnade på djursjukhuset och blev efter det heltids hagkompis! Nu betar han på det evigt gröna ängarna.
Världens tjockaste ponny! <3
Jag har Ruska -89 och ofelia Baldi båda efter Garribaldi,dom står på en liten ridskola som min mamma driver,Dom älskar livet och är huvud ansvariga för hästskötar kursen,Mycket borstning och gos får dom. Sen har vi shettisarna Stålmusen,AlertasMickey,Chirac,Pontus,Fiona,Impuls och Akleya som har hand om ridlekis och en o annan tur I vagnen.
Puttar upp denna tråd. För visst finns det fler gamla ponnytravare som går i våra hagar och används till annat än gräsklippare. 😉
Primus Gross som tidigare tävlat springer på ännu! Nu som trygg travskoleponny på Vaggeryds travskola. En stadig klippa i alla väder
Linn Ess f.-92 e. Munter u. Loella - Ponte, rek. 1.47,9 finns numera hos oss på Gotland, men ägs fortfarande av Therese Hyllsjö. Hon har lämnat tre fina avkommor: Linnson( e. Tyson), Linnguina och Linngo (båda e. Gumino). Är inte betäckt i fjol men skall snart släppas hos hingst! Hon mår jättebra, basar över Deli Ess och de två ettårsstona i hagen! Mycket lik mamma Loella! 😉
#12 Förlåt om jag rättar dig men Linn Ess är väl född 1992 😛 feltryck på tangenterna kan jag tro 😛
# 13 FIXAT! 😂