Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: allmänt
Läst 710 ggr
Sara-Juventus2
0

Angående orena boxar :( ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tycker ni om att där är ogödslat när man kommer för att sätta in sina hästar i boxar ? fast där varit stor trav på fredagen tycker jag inte att vi ska gödsla för dom , allt annat ska vara som stortravet så varför ska vi gödsla efter dom ? , Sen varnar dom itne ens innan tävlingsdagen för de. Och nu har där ju varit rätt mycket A2 så jag tycker dom ska göra rent , vad tycker ni ?

Hannna
0

Det stod i programmet att det inte var mockat efter tävlingarna på fredagen.

Sedan är det så mycket skit som cirkulerar bland Sveriges travhästar för tillfället så jag tog ingen box, bättre att stå och sela vid bilen. Man behöver ju inte ta några onödiga risker.

Carl-Henrik
1

# 0 Du skriver inte vilken bana den här tråden handlar om, men eftersom du anger Kalmar i tråden om '' Bästa travbanan'' i samma ordalag så antar jag att du menar oss här med.

Du påstår att du inte fick information innan tävlingsdagen om att boxarna inte skulle vara rengjorda, fick du inte PM-utskicket innan tävlingsdagen? Eller har du inte läst det? Där står klart och tydligt att: '' Pga. tävlingar på fredags kvällen ,är boxarna ej rengjorda''. Det är precis som Hanna säger, frivilligt om man vill ha box.

Du skriver att du vill ha det som på stortravet, det kan du gärna få. Nästa gång du anmäler till Kalmar så skriv det på anmälan så ska du få en mockad och plomberad box och naturligtvis till samma pris som stortravet, dvs 250 kr + moms för det är vad gästande tränare får betala för sina boxar.

ostsiv
0

I`"stora travet" betalar man boxhyra( flera hundra kronor ) och då behöver man inte rengöra boxen efter tävlingar. Det ska travsällskapet sköta.Men det kanske man inte hunnit gjort till dagen efter. Kommer man på banan för att träna så ska man mocka efter sig. Så är det på Östersund och jag antar att det är så på de andra banorna också.På ponnytravtävlingarna slipper vi betala boxhyra om vi mockar efter oss . Bra , eller hur ????

VeronicaP
0

Fast jag tycker nog att man kan lämna in en depesetions avgift tex på 50-100 kr +20 kr för boxen  när man anmäler och mockar man inte ordentligt eller skiter i att mocka efter sig så får den klubben de pengarna.
I Halmstad så är det ju så att vi i ponnyklubben får mocka boxarna innan vi ska ha en tävlingsdag och då blir det så att vi gör det på lördagen när storhästarna inte längre får köra på travbanan och så hoppas vi att ingen använder boxarna till söndagen då vi ska ha tävling. Det är ju även så att vi får gå efter tävlingsdagen och mocka efter alla som inte har gjort det efter sig eller slarvat. Jag tycker nog att man skulle bli hårdare på att skicka den där räkningen på 100 kr till dem som inte mockar efter sig. MEN SEN TYCKER JAG ÄVEN ATT DET SKA FINNAS SKOTTKÄRROR OCH REDSKAP SÅ MAN KAN MOCKA UT OCH INTE BEHÖVA VÄNTA I FLERA TIMMAR INNAN MAN FÅR NÅGON …

maiijjha
0

På Bergsåker är det oxå Ponnyklubben som mockar innan ponytravtävlingarna. Normalt sker detta på fredagkväll när tävlingarna är på lördagarna och tyvärr brukar det vara någon som missat infon om ponytravet och är inne och kör fort på lördagmorgon och lämnar boxen omockad när de åker därifrån….

Jennie-Estman
0

Ja man vil ju ha enren box det är klart. Men det där när det kommer med stora hästarna och på tävlingsdagen det är dåligt. Det hände så på gävle för mig en gång, han stod i samma stall som jag. Men när jag frågade han om han visste at det ponnytävlingar så sa han att han inte visste det. Så jag tycker även att ponnyklubben borde informera bättre.

PippiL
0

Frågan är väl vad vi är villiga att betala för? Ren box = boxhyra, smutsig box = gratis… Själv vill jag naturligtvis helst ha ren box och ingen boxhyra  Flört Men jag förstår ju att någon gör jobbet, och det kostar.

Det känns väldigt mycket med 250 kr + moms, det blir ju 312.50 i slutändan. Sen har vi startavg. säg att den är 80 kr. Då är vi uppe i 392,50 nästan 400 kr! Pengarna vi kan vinna är ju inte alls lika höga som inom stora travet.

Ja, svår fråga. Ren box vill jag i alla fall ha. Räcka ut tungan

PippiL
0

Glömde fråga vad som menas med ogödslad box? För mig är det en ren box, för gödsel i boxen vill jag inte ha.

Hannna
0

#7 Man får ju ändå betala 20kr bara man ska ha en boxplats.

Det hände liknande grej på Jägers, hade beställt box men boxen var inte spånad, fick själv köpa spån av en snäll amatörtränare som var på plats, och fick ju då ändå betala för boxen.

Sara-Juventus2
0

# 2 jag menar fan itne att ni ska bli helt uppskruvade av att jag säger vad jag tycker. Kan ni inte ta kritik så förlåt , kan man inte ta kritik så nehe synd för er.

Sara-Juventus2
0

# 7 ja det tycker jag med att orena boxar ska man inte behöva betala för och rena klart för där kostar ju spånet. Vi gödslar ju efter oss så då ska ju inte dom som är orena i början behöva betalas.

olivialundgren
0

Vi hyr ut boxar i vårat stall endel tävlingsdagar.

Då vi innan. Gör rent krubban och vatten koppen sen ganska rent spån.
Och det skall vara rengjort innan dom åker där ifrån sen.

För russ kostar det 125kr.
Och stor häst 200kr.   ( Travet som bestämmde priserna)

Sen såklart så får dom duscha hästarna.

Har tex. 4-5 boxar utlånade idag.=D

AnnaLundin
0

#10 Det kanske finns bättre sätt att kritisera något/någon än att skriva ett inlägg på ett diskussionsforum.

Som några skrivit, det ÄR frivilligt att ha en gästbox över huvudtaget och det FANNS information om att boxarna inte skulle vara mockade. SÅ varför gnälla?

Den lilla slant det kostar att låna en box över tävlingsdagen när det är ponnytrav tycker jag inte är något att bråka om.

Välkommen att besöka en tävling inom ridsporten, då man ofta måste betala flera hundra för boxarna och då ingår i bästa fall EN spånbal att räcka hela helgen.

DubbelE
0

#13, du har rätt, Priserna för att hyra en box på ponnytravet är FJUTTIGT för en ren box! alltså, ni betalar kanske 25:- för en box, helt ren o urmockad o en halv spånbal inlagt. Jag skulle kunna betala 25:- med en omockad box o inge strö. Jag har tävlat/tävlar mycket inom ridsporten och förr när jag tävlade ponny var jag med på meéting, där fick man glatt slänga upp 1000:- för en box för 3 dagar-inte strö ingick…

så jag tycker det inte är mycket att sura över för att man kommer till banan o det inte är mockat och att det har stått i ett PM att det inte kommer vara mockat för det var stortrav kvällen före. Det är mycket förståligt och nog har väl dom flästa tid att ägna 10min till att göra iordning boxen innan dom ska ut i lopp?

Carl-Henrik
0

#10 Jag har inga problem med att ta kritik, men du verkar ha problem med att förstå vad syftet är med att lägga ut en fråga på ett debattforum, man får svar. Min avsikt med inlägget var att informera ponnytrav Sverige om hur det egentligen fungerar på Kalmar. Kalmar Ponnytravare äger inga boxar, utan villkoren som vi får använda dem på förhandlas fram med sällskapet.

Sara-Juventus2
0

men jag menar inte på att jag blev sur men vi har nyss hämtat hem 2 nya hästar som inte är vacc och är jävligt rädd att A2 ska komma hit.

CarolaCarro
0

Våra ponnytravdagar vi har här nere på gotland så kostar boxen 50kr.. Men vad ja har förstått så är den skitig så behöver vi inte betala för den..

Angel
0

A2 rensas knappast bort genom en enkel mockning. Så vill man inte ha smittan är det nog tyvärr bara att hålla sig hemma som kan hjälpa..

Lise
0

Att boxen är ren, är ju ganska viktigt då det ibland tas dopingprov och är boxen inte ren vet man inte om där finns något olämpligt i den. Sist på jägersro fanns det musli i boxen vi fick till en av våra hästar.

Malu
0

Då jag har tävlat mycket i körning så blev jag förvånad när jag började med ponnytravet igen att boxhyran var så himla billig!!Har varit på körtävlingar där boxhyran kostar 750 kr för 2 nätter, fick även en gång stå i en gammal dammig lada med möglig halm som strö för 300 kr!!
Har även varit med om att få mocka efter stortravet på Kalmar,men vi blev informerade om det för när vi anlände var det just slut på stortravstävlingen.Vart först lite irriterad över att behöva börja mocka ur boxen när man har rest långt o vill ha in hästen i boxen så fort som möjligt då vi kom sent på kvällen,men tydligen funkar det så o det är bara att gilla läget.
På körtävlingar är det noga med att var o en mockar efter sig annars får man inte tillbaka deposionsavgiften man fått betala i förväg (ca 100 kr).Men tycker det är rätt att de får betala deposionsavgift för jag har varit stallansvarig på SM körning nu och det var inte så himla kul o gå där o mocka ur boxar för de som inte gjort det när tävlingen var slut!!Var även fri tillgång på spån där så det var ca 10 kärror att tömma ur varje box!!

Cnox
0

Tyckter somsagt att om man nu ska mocka efter sig ska det finnas ordentligt med skottkärror,sopar och grepar för efter tävlingarna kanske man har lång väg att åka och vill inte stå och drösa i några timmar i väntan på skottkärror. Jag har då iaf inga problem med att mocka efter mig. Men det är skönt som på Färjestad då man betalar 50 kr och slipper och mocka efter sig.

Miii4
0

de flesta banor har bra med saker att mocka med, utom jägers :P

Cnox
0

#22 Det håller jag inte med om:)

Miii4
0

Jag pratar om södra sverige :P vet iaf att på hd finns det massa grepar, sopkvastar och skyfflar :)

Cnox
0

Det fanns det inte när jag startade på halmstad:)(iofs var det 4 år sedan sist) Bergsåkra hade inte heller. och Åby hade också Dåligt. Kalmar tro det eller ej hade faktiskt bra.

Miii4
0

#25 nuförtiden hänger det utanför gäststallarna :)

Cnox
0

oki