Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 1879 ggr
[tralala Livi]
0

prispengar kat. A

Vilket skäl var det egentligen till att de tog bort pengarna i a-ponny loppen? För b-ponnysarna har ju fortfarande kvar dem och det är ju till och med högre prispengar…

ryttarn
1

Man hävdar att man vill följa riksidrotsförbundets (trotts att man inte är med där) att barn under 12 år inte skall tävla om pengar……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[tralala Livi]
3

#1 Men det är väl ändå upptill föräldrarna att lära barnen som är 8-12 att pengar inte är allt som det handlar om..?!

giffan
0

#2 kan man tycka, men barn ska inte tävla om pengar säger dom, och St har valt att följa och då åkte vi med på det lixom. Nu tävlar dom ju om fina priser istället. Och det är ju inte dåliga priser ibland, så det verkar inte som barnen är så ledsna över det.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[tralala Livi]
2

#3 borde inte ponnytravet välja det själva?

Men ibland är det inte ens priser till a-ponnysarna.. vilket inte är kul om man placerat sig bra

ryttarn
0

#4 Det är ST som driver och finansierar ponnytravtävlingarna, inte SPTF…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[tralala Livi]
0

#5 jag är medveten om detta.. men borde inte "vi" själva få bestämma?

Stallmima
1

#6 Som #5 säger det är ST som driver ponnytravet nu och det är bestämt i fler ponnysporter att barn upp till 12 år inte får tävla om prispengar, så SPTF har tyvärr ingen talan i denna fråga. Sedan har denna pengafråga även varit uppe på tapeten många gånger och diskuterats här. Jag är själv emot detta att inte prispengar betalas ut till alla åldersgrupper som tävlar, det kostar att hålla ponny/häst!!  Mig veterligen har inte min dotter skadats av att vinna prispengar när hon körde shettis, men men det är andra tider nu    😐

[tralala Livi]
0

#7 men om alla är över 12 i ett a-ponny lopp då?

giffan
0

#8 Då får man ge ut. men då måste proppen vara stängd för dom under och det ska stå i anmälan att det är prispoäng i det loppet.

~ Anneli ~ 

[tralala Livi]
0

#9 meeeen vad krångligt… Varför inte bara ge till alla?

Stallmima
0

#10  Tyvärr funkar inte det nu

MagganS-B
1

I TV kan barn få tävla om pengar…..

giffan
2

#12 Då får vi sträva efter att få ponnytravet dit då =)

~ Anneli ~ 

zebjonasson18
6

Visst, första åren man kör ponnytrav tycker man nog att det inte spelar nån roll, men hur kul e de för tex 15 åringar å sitta å köra om borstar,selunderlägg,grimskaft osv ?

Man kan väl iallafall få bensincheckar på nåt ställe… Det blir lite väl långt och DYRT att åka till vissa banor för nån jävla rosett och möjligtvis en pokal…

giffan
4

#14 Lika långt och j**la dyrt att åka till vissa banor med ett russ och bli diskad med… Och då får man ju inte ens rosett och pokal!

~ Anneli ~ 

Stallmima
0

#12 Oh det var nytt för mig, vilka program är det  🤔

[tralala Livi]
0

#15 sant… det är ju inte särskilt billigt :/ Men egentligen… varför har funkade det förut med pengar tills ST kom och skulle bestämma över ponnytravet? Jag tycker att är det pengar till B ska det vara pengar till A och vi som håller på med ponnytravet borde få bestämma själva

MagganS-B
1

# 16 Pengar eller motsvarande: Vi i 5:an, olika talangävlingar mm. mm.

zebjonasson18
1

#15 visst kan du åka långt och bli diskad … men om du inte blir de och vi säger att du vinner loppet/loppen kan du ju iaf få lite till resan.

Vi som kör shettis får inte en spänn även om vi skulle vinna 5 lopp den dagen!!

Och hur motiverande e de å sitta och tävla om nåt grimskaft,selunderlägg osv…

Stallmima
3

Håller med alla ovanstående att det är orättvist att shettiskuskarna inte får prispengar, men så är det i dagens läge. Sen med tanke att det tar lång tid att ta licens nu går säkert barnen och kör russ ganska omgående när de får licens. Lite synd eg när shettis är såååå mycket roliga att köra och tävla med.

Tusen
3

Å andra sidan är det ingen startavgift för katA vilket det är för kat B. Det innebär i princip att man som B-kusk måste komma bland de tre första i varje start om man ens ska komma upp i närheten av det värde A-kuskarna får i pris UTAN en enda krona i startavgift.

thorsta
2

det nära till omöjligt o göra alla nöjda..

kat A har ingen startavgift men får ändå väldigt fina priser (oftast)! 

Jag tycker nog inte att man kan klaga, Russen betalar 100kr för varenda lopp även om man blir diskad eller opl. 

Dyrt är det i vilket fall även om man får nån peng här o var. Sen kan jag väl tycka att man håller på med ponnytrav för att det är roligt?! 

Jag har väl inte haft ett framgångsrikt år direkt om man ser på resultaten men jag har haft väldigt roligt! jag och min ponny utvecklas även utan vinster 😉

[tralala Livi]
0

#20 jag kör fortfarande shettis och tog min licens för 5år sen :) ;) #22 ja det är sant.. men jag är lätt beredd att betala startavgift för min shettis om det skulle vara så. Självklart! Jag skulle inte hålla på om det inte var för att det var roligt!

savrarpstuteri
4

#22 Du är underbar i ditt tänkande och inlägg Anna 🙂!

Du är verkligen en bra förebild och jag är så glad över ditt sunda engagemang 🌺!

# 14 o 19 trist att läsa att du är så förnedrande mot de hederspriser vi arrangörer "sliter" med för att få ihop för att ni tävlande skall få hpr. Du kan väl börja hjälpa till så kanske det blir bättre status på priserna!?

[tralala Livi]
0

#24 bra inlägg! :) jag tycker det är kul med hederspriser när det är några :) de är oftast väldigt påkostade och bra… :)

giffan
0

Jag trodde personligen att shettisarna skulle bli mera lidande av att pengarna togs bort. men tycker det varit mycket shettisar när vi varit ute och tävlat. Visst att även dessa lopp blir inställda, men det tror jag inte är prispengarna som varit avgörande i.

Däremot kan man kanske tycka synd om dom som vinner ex antal huvud lag osv, men måste vara ett angenämt bekymmer att vinna för mycket. :)

~ Anneli ~ 

StuteriSolo
0

Tävlar man i annan hästsport så får man ju inte speciellt fantastiska priser, så ponnytravet ligger långt framme där!

Inom ponnyhoppning/dressyr är det inte heller så glada tongångar åt alla grimmor och benlindor och sånt man vinner, även där skulle det ses fram emot t.ex boxavgifterna tillbaka eller respengar, vilket inte är ok. Men vinna en sadel värd 10.000 pix är ok…

Tusen
0

#26 Solvalla och Eskilstuna har löst problemet med att man får mycket av samma saker vid vinst på ett mycket bra sätt tycker jag. Man får gå in i inskrivningen och själv välja priser. Då kan man ju välja det man vill ha istället för att bli tilldelad ett pris. Då kan man ha andra priser än hästpriser också, t.ex. biocheckar, restaurangcheckar, betäckningspriser osv. Vi har visserligen inga shettisar som tävlar men vi tävlar mycket i monté med våra russ och där gäller ju samma regler om prispengar. Jag kan säga att vi ALLTID fått OTROLIGT fina priser då vi varit med och detta utan att betala en enda krona för det. Tycker det är toppenbra!

savrarpstuteri
3

# 28 JVP har också samma upplägg. Vi har ett prisbord där man kan välja och vi har uppfattat att det är mycket populärt. Det är många gånger inte de värdefullaste priserna som går först. Saker betyder olika för olika personer så valfriheten är bra 🙂!

giffan
0

#28 Får man ha bio checkar?? Bra pris isåfall

~ Anneli ~ 

Tusen
2

#30 Ja, det får man. Det har vi haft i ett par år nu, tror jag. Jag vet även att  vissa banor haft bensincheckar fastän  det inte varit godkänt (vilket jag i.o.f.s. inte riktigt förstår varför).

thorsta
2

ååh vad glad jag blir! jag blir alldeles varm om hjärtat när jag läste! 

Vi syns säkert någon gång iår igen 🌺🙂

biasson
3

#14 Då kanske man som 15 åring ska börja köra russ om man vill ha pengar. Själv har jag en son dom blir jätte nöjd för selunderlägg mm.

MagganS-B
5

Barn som tävlar om pengar……Har ni sett Talang Sverige 2014 som går i 3:an????? Där är det inte bara vuxna som tävlar, utan barn också och prispengen är STOR!!!!! Likadant är det i det nya programmet Sveriges Yngsta Mästerkock som nu startar…..Tycker ST silar mygg och sväljer kamelerna!

StuteriSolo
2

Men tv-programmen är ju inte med i riksidrottsförbunet 😃

(Vilket inte travsporten heller är)

MagganS-B
1

# 35 Det var just det……