Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 6756 ggr
kajsa-mini
8

Bara en fundering..

Satt och läste igenom resultaten igår från Bergsåker när jag insåg att de har 1000 kr i prispengar till kat B istället för ordninarie 600kr. Här nere i söder är det rätt ovanligt med höjda prispengar på vanliga tävlingsdagar även om det börjar komma mer och mer, och där är vissa banor som haft detta i många år men jag upplever ändå att det är mer sällsynt här nere..

Min tanke är då hur det fungerar om en noll-häst startar på en bana med 600 kr och vinner på säg 2.25. Medan en annan häst noll-häst vinner på en annan bana med 1000 kr till vinnaren på samma tid. Då helt plötsligt så kommer de ju inte att stå på samma distans om de sen möts? Trots att de har samma rekord och borde stå på samma efter det nya systemet.  Och redan där kan jag se att Rickards goda tankar brast, för då har de två hästarna gått ut i nya systemet, startat på rätt “sätt” men ändå så är där en rätt klar förlorare…

Stallmima
4

Eller vänd på det -hästen vinner på 2.30 med prispengar 1000:- och den andra vinner 600:-  men går betydligt snabbare och vinner på tiden 2.15    där har du det riktiga gapet som inte är bra ioch med pengahcp

giffan
5

Ja eller  när 0 hästar vinner på snabbare tid än vad dom som har över 4.000 har gått i hela sitt långa liv…

Jag säger ju att dom vill vi ska sluta med våra äldre som aldrig kommer gå 2min eller under det..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

kajsa-mini
0

#1 Sant.. Alltså blir det fel hur som

vigalund
11

Hysch hysch….! Annars ryker nog prispengarna på kat B också ! Görs om till en enhetlig skala över hela landet med pp på pappret…

Stallmima
10

Tycker inte det är speciellt kul när våra ponnyer blir en slit och slängvara därför de inte håller måttet för "snabbtrav" och ligger i eliten hela tiden

giffan
7

Men när man åker med två ponnysar och startar, får placering och pengar med båda… men ändå kommer det en räkning på starten, för det hästarna tjänade täcker inte start/anmälningsavg och box!! Och då räknar jag aldrig kostnader för transport.

När du startar en storhäst ( för det är ju där vi ska vara tydligen i jämnförelse) Så täcker en sista peng gott och väl anmälning och box. Iaf i vanliga lopp. Sen är det mycket större skillnad på ett första pris och därför kliver du ur din klass om du vinner. 

I ponny travet kan du vinna lopp efter lopp med samma häst i samma klass och faktiskt vara kvar ganska länge. Så jag tycker att ska det här vara möjligt och ens komma att kanske fungera måste det bli större prispengar. 100kr i sista peng gör ingen skillnad lixom..

~ Anneli ~ 

Kima
6

Fast lite så är det ju? 

Det kan ju inte vara samma prispengar i alla lopp? Ett insprängt lopp där är det mer prispengar menar ni då att man ska sänka prispengarna i de insprängda loppen eller på stordagarna? 

I min åsikt så tycker jag att alla hästar skulle "nollas". Hästar som har gått mellan 2.50-2.40 får 0 SEK på sig. Hästar mellan 2.40-2.30 får 1000 SEK på sig osv. med mindre hopp mellan tiderna då kanske. Då startar alla på lika nivå från början och sen "jämnar" det ut sig. 

Tycker dock att det är dags att sluta gnälla om det här. Nu är det igenomklubbat och kan vi väl lika gärna prova det? Det ger ingenting att vi sitter på forum och diskuterar. Prova det nya med lite öppna sinnen och se hur det är denna säsongen. 

Och jag är defenitivt inte partisk som äger en häst med 1.58 i rekord och 32 000 SEK på sig, men tycker det är sååå tråkigt med denna diskussionen för 904859084 tusende gången. :)

kajsa-mini
3

#6 Så har det ju i för sig alltid varit väl? Ett sista pris har väl aldrig räckt till både box och startavgift en vanlig tävlingsdag? 

#7 Jag menar bara på heldagarna. Självklart ska det vara höjda prispengar på insprängda och storlopp, det är ju hela grejen! 

Och egentligen är det ju inte propparna jag funderar på (luddigt inlägg, my bad) utan varför det skiljer sig så mycket på prispengarna beroende på vilken bana man tävlar på? Har verkligen inget emot höjda prispengar, utan grejen att det skilja så mycket på två banor

Jag ser precis som du positivt på detta och tycker inte att vi har rätt att döma ett nytt system bara för att man är rädd för förändringar. Ibland kan det vara bra med något nytt och tvära kast :)

giffan
7

#7 Men för den saken har man rätt att tycka. Jag vet inte vad andra gör men jag framför mitt tyckande även högre upp.

Och jag tycker att prispengarna måste ändras om det här ska fungera. Det betyder ju inte att jag gnäller, det är mitt tyckande på hur man gör det bättre nu när det är så det ska vara..

#6 Bara för det alltid varit 100kr i sista peng måste det ju inte fortsätta vara så. Vore ju trevligt att slippa en räkning om hästen tjänar pengar iaf.

~ Anneli ~ 

haerrdin
2

#7 Bra skrivet, speciellt den sista paragrafen.

amandahandersson
3

Norrland har nästan alltid haft högre prispengar än söder. När jag tävlade var 800-1000 standard.

VeronicaP
1

Fast snart är de väl bara Jägersro som ligger kvar på 600 Kr ;)

Halmstad har höjt igen till 700 kr, Kalmar såg jag hade 800 Kr , Åby 900 kr,

Är vad jag såg i april

De har ju alltid varit olika prispengar vart i landet vi bor och nu när travet måste spara så är de nog inte så lätt för oss här nere att trycka på om så mycket höjningar.

Men de är väl också så att vi från mellan Sverige och neråt har fler tävlingstillfällen än vad de har i norra delen av landet så de kanske ändå jämnar ut sig

tomj
4

Enligt uppgift kommer dessa banor att köra med ett 1a pris på 1000kr

vid sina heldagar 2014, gällande Kat B.

Bergsåker.

Östersund.

Solänget.

Åby. (ej bekräftat.)

samt troligtvis: Hoting och Oviken.

kompetera gärna med rättelser om något är felaktigt.

fijalar
2

Mantorp har höjt sina prispengar. Vi i klubben lägger till mellanskillnaden på höjningen.

ryttarn
4

För att höja prispengarna måste klubbarna aktivt arbeta in sponsorer. Vi har diskuterat detta lite i Bollnäs oxå men känner att vi är för nystartade för att fixa detta ännu. 

Men min personliga målsättning är att på sikt ligga på 1000:- i första pris på heldagarna och 1500:- i första pris på insprängda. Men det är min personliga åsikt, vart vi tar vägen i klubben framöver beror ju på hur vi lyckas fixa sponsorer.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

VeronicaP
0

Åby har sänkt sina prispengar till 900 i år.