Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettutrustning
Läst 1821 ggr
Mixie
0

Djurens rätt

http://www.djurensratt.se/for-att-hastar-ger-allt/travsportens-utrustning Här har djurens rätt beskrivit deras tankar och åsikter om travets utrustning. Vad tycker ni om detta?

//Mickan

Stallmima
0

Har inte orkat/hunnit läsa, verkar vara ganska mycket de är emot. Många saker/utrustning är underlättning för hästarna när de tävlar

[tralala Livi]
1

Jag blir så arg >:( De flesta reagerar ju så på travet men det var som jag o en tränare på travet resonerade: Våra hästar behöver uppenbarligen den där utrustningen. Om våra hästar vägrar gå, kickar av sin kusk, reser sig eller vänder sig på tvären. Då är det inte bara Du och hästen som drabbas. Det finns flera inne på banan. Vi kan skada andra tävlande för vi är alla på samma bana. Dressyr&hopp hästar är inte inne alla samtidigt under själva tävlings "genomförandet". De behöver kanske inte ha "all denna utrustning" eftersom att de kan då endast "bara" skada sig själva. De enda som drabbas om en hopphäst vägrar för ett hinder är ju ryttare och häst. Om en häst i travet som kanske ligger i täten tvärnitar och vägrar gå… ja då lär ju en massa hästar braka rätt in i ryggen på kusken, antagligen fastna i sulkyn eller tvärnita de med. Det skadar inte bara det där enda ekipaget utan kanske alla andra i loppet också. Jag vet att det är många som reagerar mest på checken. Men den hjälper ju hästarna att hålla upp huvudet och ta styrka ifrån. Man ska inte uttala sig om saker man inte har någon aning om varför de finns pch vad de gör…

[tralala Livi]
1

Nu har jag läst det hela ännu en gång och blir bara mer o mer förbannad ju mer jag läser… helt sjukt löjligt. Vi skadar INTE våra hästar…

nellsve
1

Blir väldigt arg när dom skriver sådana texter. Dom vet inte varför hästen har det, dessutom tror jag dom inte vet någonting om travet och då ska man inte säga någonting! Den fresta utrustningen underlättar ju för hästen.  Tycker det är tråkigt när dom tror med än vad dom egentligen vet.  De flesta (inte alla) hästar älskar travet, det gör ialla fall mina. Annars tror jag inte henne dom skulle springa så fort som dom gör idag!

upprörd!😡

Hälsningar NellieHjärta

Stallmima
1

De flesta tagna frågor och förklaringar från internet är dessutom flera år gamla. Vissa travare ser visserligen ut som julgranar men det är för att underlätta vid tävling. Djurens rätt skulle nog behöva praktisera på travstall under en längre tid. Nu har jag inte sagt att alla i travsporten är seriösa men det större antalet är nog det

nellsve
0

Kan tillägga att jag även har skickat ett mail och klagat. >:(

Hälsningar NellieHjärta

MagganS-B
3

Helt klart är att dom som skriver detta absolut inte har någonting med hästar och trav att göra! Man blir bara arg av att läsa vad dom skriver, orkade inte ens läsa hela! Kom ner på jorden!

EmmaEgemar
5

Att dom citerar svar på forum tycker jag att dom visar hur högt dom lägger ribban.. djurens rätt kämpar för många bra saker ex burhöns men ibland sätter dom sig verkligen på pottan och skämmer ut sig själva genom såna här artiklar.

giffan
0

Blir så trött på deras dravel  🧟‍♂️

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

vigalund
7

Suck…djurens rätt, deras aktivister, dubbelsuck…:( Här släppte de ut 17000 minkar för ett par år sen med motiveringen att minkarna måste ha rätt att själva bestämma var de vill bo!!?? Rena slakten av halvdöda 1000-tals minkar på vägarna! :( En flyttade in i vårt stall o bet en häst illa :( Jamen de fick ju åtminstone vara FRIA att svälta ihjäl o bli överkörda o skada andra djur i naturen! Så dravel från dem lägger jag ingen energi på…

extra
1

Fick mig ett gott skratt när jag läst den för att det visade vilka nötter de 😈

thilda-
2

äh djurenrätt… tyvärr så är dom rätt så blåsta hela högen