krav på slaggjord!!
Detta med att det från och med 2014 är krav på att alla ponnys som tävlar måste ha slaggjord, jo jag förstår att dom vill att det ska vara så säkert som möjligt och att så lite olyckor som möjligt inträffar, men det jag tycker inte att det är riktigt så lätt som att bara sätta den regeln rakt av.
själv har jag en 10 år gammal valack som aldrig nånsin haft slaggjord, vilket nu gör att jag måste öva på att han ska acceptera att ha en sådan. tycker självklart att man ska tänka på säkerheten men jag tänker framförallt på dom som faktiskt blir dumma och helt enkelt inte accepterar den, ska man behöva sluta tävla med en sådan eller va är tanken?
jag tycker att folk som anser att deras ponny behöver ha en slaggjord självklart ska ha det å att det inte ska vara krav på detta.
sätter man ett sånt här krav tycker jag även att man ska tänka på dom som faktiskt aldrig haft det förut, det kan vara så att det blir motsatt effekt å att det händer olyckor för att man sätter på slaggjord. jag tror inte på detta å jag tycker rent ut sagt att det är en korkad regel. hoppas att dom ändrar detta!! :(
Fler som tycker som jag ? MVH jossan

Tvivlar inte på att det finns hästar som inte accepterar slaggjord men tror att det är en väldigt liten %. Vill/kan man inte ha slaggjord så finns alternativet att ha en säkerhetsvagn också, så även dessa har ju en möjlighet att fortsätta tävla.
Sätt slaggjorden jättelöst då? Då märks den ju knappt? Min ponny hatar slaggjorden om den sitter för hårt. Sitter den löst är det dock inga problem
Tror nog man måste ha slagjorden korrekt fastsatt om man använder en sådan, finns hästar som aldrig slagit tidigare men även den kan nog slå om olyckan är framme. Det är även ekipagekontrollantens uppgift att se att utrustningen sitter rätt på startande/tävlande ekipage.
Man kan ju ha sparkvagn annars:)
Ja en säkerhetsvagn kan vara ett annat alternativ, lite dyrare dock i inköp!
Oavsett om de e liten % eller om det finns 2 alternativ så tycker jag iaf inte om de nya kravet.
Varför har den regeln kommit? :)
För att det skett så många olyckor på stortravet under förra året.

och eftersom stortravet har haft så många olyckor så ska PONNYERNA ha slaggjord, men inte storhästarna…
Hade jag en ponny som slog skulle jag nog inte låta mina barn köra den på travet, det är där man sätter säkerheten, hästar som ska hanteras av barn ska vara så säkra det går.
#9 men hur vet du att dina ponnyer inte slår? En dag så slår den och då hoppas iallafall jag att man ändrar uppfattning om den nya regeln. En så billig sak som kan rädda liv och rädda en hästs psyke. För slår den och det händer något lär det hända igen och igen och igen

#9 Eftersom det skett så många olyckor togs frågan upp BÅDE hos stortravarna och ponnyerna. Ponnyerna röstade ja, stortravet röstade nej.
Det enda dåliga jag ser med regeln är att den inte infördes för stortravet också. Har sett för många olyckor som kunde undvikits/lindrats med en slaggjord, ofta har hästen aldrig slagit förut!
Slaggjorden hindrar inte hästen från att slå, men köper viktiga sekunder till kusken och omgivningen! Och framförallt kan den inte slå lika högt upp.
Kort och Gott: Krav på Slaggjord = En självklarhet!!!
Jo jag är inte negativ till slaggjord egentligen om man börjar med det i tid, men gamla hästar som aldrig haft det kan ju vara riskabelt att bara sådär börja köra med det. jag tycker att man har ett eget ansvar, vesst alla kan slå, alla kan resa sig, alla kan skena men jag tycker att man ska ha ett eget val. man hade istället kunnat sätta regeln om att från och med 2014 sKa alla köras in med slaggjord, då e alla vana från början. Att sätta slaggjord på en äldre häst kan lika gärna göra så att den slår som fasen så det händer olyckor för det.
#13 Är du osäker kan du ju tömköra med slaggjorden innan du sätter på den i vagnen. Och en slaggjord måste inte sitta jätte hårt för att sitta rätt.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
& min ponny är gammal. Född 02. & har heller aldrig gått med en. Men dom lär sig 😊 ta de bara lugnt så går det att vänja en ponny som är gammal lika bra som en som är ung! 😊
#15 Så långt bak som du satt din slaggjord skulle jag inte våga sätta den på någon av mina. Den sitter enligt min mening allt för långt bak.
~ Anneli ~

#17 det är en annan sort slaggjord än de vanliga , dessa går i en slags trekant kan man säga och är säkrare än de vanliga tycker jag .
Ser väldigt ofta folk som kör med den vanliga slagjorden och sätter den framför korset , gör ju inte så stor nytta där inte
#18 Jo det ser jag, men tycker den sitter för långt bak iaf, när hästan kniper om den vill slå är risken stor att remmen kommer bakom hästens rumpa, och skyddar då inget när den slår.
~ Anneli ~

#15 vart har du köpt den där? Skulle vilja ha en likadan… :)
//Mickan
#20 . Jag har fått den, kommer inte ihåg av vem. Så jag vet inte var den är köpt. Men det finns folk här inne, som har såna, du kanske kan se i någon annan tråd här om det finns, har för mig att jag läste någonstans!
#17 , Dessa trekantslagremmar ska sitta så där. De vanliga har jag sätt folk använda, och är inte korrekt satt ( vad jag tycker ) , slår hästen så kommer den inte att hjälpa!
#19, Jag tycker liksom VeronciaP att dessa är de bästa slagremmar!
Plus denna slagrem sitter så pass bra att den aldrig kan flytta bakåt..
#22 Nej remmen åker inte bak inte det jag menar, men när hästen kniper så kommer rumpan framför remmen. därför jag skulle velat ha den en liten bit högre upp på bakdelen.
~ Anneli ~