Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketthästhälsa
Läst 684 ggr
Jenniferohlson
0

Hälta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Under förra veckan fick hanna en söm i hoven, vet inte hur länge den satt där men hon visade hälta och när sömmen hittades plockades den givetvis ut. Efter var hon halt ett par dagar men blev sedan bra. Söndag kväll var jag ut och körde henne (efter vila sen senaste start 10/8) i skritten visade hon ingen hälta men i traven var hon rejält halt. Måndag var hon värre och haltade mycket även i skritt, tisdag något bäättre och idag (onsdag) är hon lika halt. Hon är varm i kotan och hoven men ej tjock, Ingen feber. I hagen busar hon  och jävlas med dom andra som vanligt men det syns väldigt väl att hon har ont. Vad bör jag göra? vad kan problemet vara?! tacksam för svar.

Stallmima
0

Det kan ju vara en hovböld till följd av sömmen. Rådfråga veterinär, eller använd en visitertång. Men det allra bästa är ju att ta ut veterinären. Det kostar ju inget att ringa och rådfråga  :) Lycka till…..

palomia
0

Skulle också tro på hovböld men hade hellre rekommenderat en bra hovslagare. Tyvär är min erfarenhet av veterinärer och hovar den att dom inte har samma kunskap som en bra hovslagare. Veterinären själv rekommenderar t.o.m själv att ta kontakt med hovslagare. Lycka till!

Jenniferohlson
0

Mamma får ringa och rådfråga vet. imorgon! :)

Jennie_A
0

Jag skulle tro att din häst fått en hovböld, och rekommenderar dig att ringa hovslagaren…

PippiL
0

Håller med övriga här, det låter som hovböld. Ledsen

Cnox
0

Ja hovböld i följd med sömstick är jättevanligt! Be hovslagaren skära upp hoven så ska du se att hon blir bra igen rätt snart..

Jenniferohlson
0

Hovslagarn har varit ut nu, helt rätt, det bvar en början till hovböld.  Han fick skära upp ett hål i sulan på hoven, där kom lite vätska. Sedan blev det omslag och lördag eller söndag blir det en gips och sula. :)