Hingsturval
Det har diskuterats vilka hingstar som är värdefulla för avel och travet och det har framkommit många både konkreta och bra förslag i debatten.
Eftersom det är Svenska Russavelsföreningen som själva bestämer vilka regler som skall tillämpas vid urval av avelshingstar, under förutsättning att de hålls inom de ramar som EU och i förlängningen Jordbruksverket och Svenska Hästavelsförbundet bestämt, kan man ändra på dessa regler om tillräckligt antal medlemmar tycker att det skall göras.
Alla möjligheter finns.
Avelsvärderingsnämnderna handlar bara på uppdrag av föreningen, dom skall egentligen inte ha en egen synpunkt utan agera efter Russavelsföreningens direktiv.
Det som gäller är att någon tar fram ett bra förslag som kan tas upp på Russavelsförenings årsmöte och motionerar om det. Sen gäller det att mobilisera tillräckligt många anhängare och se till att de är medlemmar i Russavelsföreningen och rösta på förslaget på årsmötet.
s
Jag tycker att det är dåligt av dig att skriva anonymt om en sån viktig sak! Träd fram i ljuset!

Jag förstår inte ens vad som är fel ja, våra russ har utvecklats enormt, många problem har försvunnit , vad kan man mer begära? Jag vill i alla fall inte att de ska se ut som små varmblodig med klena ben …. Tycker vi är på rätt spår med aveln .
Jag förstår inte ens vad TS vill ändra på. Eller framför allt till.
Att man kan ändra på regler tror jag alla redan vet om.

Utan att lägga något värde i det hela så är jag ju inte förvånad över inlägg #3 och #4. Ni håller ju alltid i alla lägen med om att nuvarande reglemente och ordningar är det enda tänkbara……
Som jag ser det är all diskussion och alla funderingar runt hur vi premierar våra ponnyer, vilka kriterier som skall anses vara avelsvärda osv är av yttersta vikt. För den skull behöver inte allting ändras, men allting måste kunna diskuteras och funderas över. Utan den diskussionen blir det stagnation.
Själv skulle jag gärna se en betydligt tydligare hantering av hur olika prestationer skall hanteras. Idag är detta extremt flummigt i hingstreglementet (24.9).
Jag skulle tex gärna se att man satte tydliga poäng för travrekord under en viss tid, viss hoppklass med placering, visst % i dressyr på en viss nivå osv .
Varje tävlingsdisciplin skall hanteras lika och med tydliga kriterier. Dessa kriterier skall sättas i ett samarbete mellan SvRAF och tävlingsorganisationen för aktuell disciplin. Ponnyer som inte visat på användbarhet inom någon disciplin anser jag enbart skall få avelsvärde G tills dess att avkommor, eller individen själv, visat på användbarhet.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#5 Har jag sagt något alls i mitt inlägg angående det du tar upp?
Jag skulle vara väldigt tacksam om du slutade hacka ner på allt jag skriver.
Jag har i detta fall inte uttryckt min åsikt över huvud taget. Jag förstår bara inte TS inlägg.
# 5 Och för att rätta dig, det är rasen russ vå håller på med! B-ponnyer kan vara vad som helst under 1.30!
# 3 Russ är så nära fullblod man kan komma och dom skall inte ha ardenner-/nordsvenskben, utan smäckra torra ben i förhållande till sin storlek! Faktiskt så har det där med benen i vissa fall gått lite för långt…..för grova och lätt att få gallor! Bevarandeavel!

Jo Maggan men de ska inte se ut som små travare, vilket man ser i mellanår, dit vill inte jag komma med min avel i alla fall och med långa tunna skenor, de borde ha grövre ben än en shettis i alla fall ;) Jag ska kunna titta på den och direkt se att det är ett russ och inte behöva läsa i papprerna för att se vad de är för ras, de ska även vara hållbara och tåliga. Bra ben är viktigt tycker jag för hållbarheten . Jerker jag håller med tusen helt och hållet där, jag fattar inte heller vad trådskaparen vill ändra till, sen trodde jag att jag. Har rätt till mina åsikter eller……
# 8 Nej, jag tycker heller inte att de skall se ut som benrävar, men det har förekommit att dom som haft kraftiga ben och sett ut som små nordisar har fått skyhöga höga poäng. Russ är russ och skall vara hållbara och se ut som russ!

#7 Jag har inte någonstans i mitt inlägg skrivit någonting om B-ponnyer, var har du fått det ifrån. Jag hänvisar dessutom till Hingstreglementet för gotlandsruss, så vad är problemet?
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
# 12 Ursäkta, du skrev ponnyer, inte B-ponnyer, fel av mig! Men fortfarande pratar vi om russ, inte ponnyer…..
Nu har ju tåget gått för det här året då årsmötet är på lördag men möjligheten finns till ett annat år. Det har ändå kommit in två motioner till det här årsmötet men jag tror att fler motioner skulle stimulera demokratin och höja intresset för att åka på årsmötet.
Det fanns ju faktiskt lite matnyttigt i dom motionerna som lämnats in!

Mälar-russ motion till russavelföreningens årsmöte var mycket bra.
Håller med Maggan om russets exteriör, skall vi prata om att bevara en ras så får i titta på ursprunget. För den som missat får jag påminna om en av de viktigaste hingstarna som verkat i russaveln. Olle 2 som var grundare till Gullis hingstlinje se gärna vad han har i stamtavlan..
Får påminna om russets tidigare användning som det verkar som många glömt bort www.russtravare.se/34644690
BengtWestergren