Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettträning
Läst 6342 ggr
Qvanting
1

Få undan frambenen?

Min ponny har stort baksteg och hinner ibland inte undan med frambenen innan bakbenen kommer och då blir det jätte konstigt steg…;) Han går nu med rymond, gamasher och boots bak. Finns det någon som känner igen sig? Ska jag sätta boots fram eller typ vända på skorna? Nån som har några idéer?:)

stallnysater
1

Skor med Öppen tå fram och längre skor bak har hjälpt vår ponny som hade samma problem.

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

Tusen
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Monita hade samma problem under många år innan vi lyckades hitta rätt. Mitt tips är att ni sätter på aluminiumskor fram under loppen. Det hjälper väldigt mycket att lätta fram.

Fråga. Behöver du Raymondchecken? Den gör ofta hästarna tyngre fram.

giffan
4

Man ska vara lite försiktigt med öppentå. Men till lopp kan man ju ha det och byta mellan starterna. Halvrunda tvärtå kan oxå fungera.

Jag tycker det är lite olika på olika hästar. Vissa blir bättre om man tynger fram vissa blir bättre med en kortare check osv. Beror lite på hur hästen rör sig i övrigt.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tusen
4

Om man kortar checken kortar man också av bakklivet. Det tycker jag personligen är ett sämre alternativ än att lätta fram så ponnyn hinner undan med framhovarna.
Att korta checken är för mig ett mycket gammalmodigt alternativ som skadar hästen mer än gör nytta. Motorn sitter bak, i bakbenen.

Qvanting
0

Tack!:) Han lixom knäcker till med frambenen när bakbenen kommer ikapp, lite som dressyr hästar travar;)

stallnysater
1

Han tar höga frambenssteg?
Jag skulle definitivt prova öppen tå och längre skor bak (låt dom sticka ut minst 1 cm utanför hoven).

Vi har inte haft några problem med att låta våran ponny gå med öppen tå hela tiden. Han har snarare blivit bättre av det! Han har aldrig travat så fint som han gör nu!

~Sandra~

VeronicaP
2

Jag hade aldrig haft öppen tå hela tiden , som nr 3 skriver i loppen ja och sen sko om i mellan , de slitet mycket och de kan få problem i framtiden .

Vi har på våran kortat baktån så mycket de går och de har hjälpt jätte mycket vi testade halvrunda fram mm men de funkade inte utan han trivs bäst med vanliga ridskor (lite längre tå) och korta baktån och falsat bak .

Curry L
1

Viktigt att ha höga trakter på bak hovarna. Skicka på kil sulor på bakhovarna till att börja med.

Tessan08
8
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller med om öppen tå, låt dom inte gå hela tiden utan endast till tävling för att spara på benen för framtiden.

Man kan använda tåvikter, det gör vi till våran som klackar bakskon i framskons tåundersida, det gör att han hinner undan och inte blir störd.

Vikterna + fästena skruvas enkelt på till tävling och skruvas bort emellan :)

Bifogar en bild på hur de kan se ut, bilden är tagen när han rullar sig därav den konstiga vinkeln

Qvanting
0

Kan man ha öppen tå under tävlingssäsongen och byta till vanliga skor när man inte tävlar?:) Hur mkt brukar aluminiumskor kosta? Han behöver just nu rymondkäken då han "trycker" ihop sig…

stallnysater
1

Ja, det kan du ha 🙂

~Sandra~

Frickan_mary
3

10 jag hade inte haft öppentå hela tövlingssäösongen utan bytat mellan lopp och träning

Bianco
3

#10 har tävlat med öppen tå under två års tid nu utan att byta mellan starterna. Han har under den här tiden varit finare än någonsin. När jag varit iväg på rutinkontroller med honom så har de knappt hittat småfel :) Så slitage på frambenen, ja vet inte jag. Det är väl hur man håller efter själv också :) Men samma sak på honom som du beskriver, behöver komma undan fram. Så vi har haft bakåtvända järn i fram och lite längre Järnskor bak med brodd i tårna.

Elsastubin
5

Jag tror inte att det är så skonsamt för hästens ben om man tränar med öppen tå (om skon är av aluminium….) Men i lopp är ju inga problem, borde fungera fint på ditt russ :) Hoppas du hittar några skor som passar din ponny :D :D

giffan
3

En av anledningarna till att man inte ska ha öppentå helatiden är att hovbenet kan flyta iväg och faktiskt ta stor skada av det. Och det är inte bra. På vilken häst det gör det eller inte kan man inte veta på förhand, men jag skulle absolut inte chansa.

Lite som att köra bil utan bälte, ibland går det, ibland inte..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

AlexandraGustavsson
1

#13 skulle du kunna visa hur bakskorna ser ut eller använder du bara vinterskor? :)

stallnysater
0

#13 Våran har oxå gått med öppen tå hela tiden och faktiskt blivit bättre och bättre med sitt travsteg 😃

~Sandra~

[Turbo_Turbo]
0

Vad är det för skillnad på  halvrund öppen tå och halvrund tvärtå? Vilket är att föredra?

MagganS-B
0

Hade en riktig snabbis för många år sen med samma problem, halvrunda aluminium med tvärtå fram, greppskor också aluminium bak, fast bara på tävling!

[Turbo_Turbo]
0

Varför hade du det bara på tävling? Hur länge håller aluminium skor att träna i? Någon som har provat aluminium öppen tå på alla fyra hovar? Fick det tipset idag..

Tessan08
0

Aluminiumskor är inte särskilt slitstarka, håller i stortsett bara till tävling. Kör du varje dag och mycket på grusvägar nöter dom ofta ner dom på en vecka.

MagganS-B
0

# 20 Man tävlar bara i aluminiumskorna, man skor om! Grepp bak sliter på bakknäna.

linneadj
0

Testa med flapsulor fram, dem gör att ponnyn länger steget! Jag hade det på mitt russ och ska börja använda det snart igen, för hon sprang och lyfte frambenen uppåt liksom, så de gick i 90 graders vinkel innan hon satte ner hoven. Sen satte vi på flapsulor och då längde hon steget jättemycket, och sänkte sitt rekord med flera sekunder! Så testa flapsulor, finns inget negativt med dem bortsett från att de är lite joxiga att slå på.

FridaSimonsson
1

En häst med kortsteg ska aldrig lättas plomona har inget framsteg och hon går med järnskor, sula samt 190 grams boots!