Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: tävling
Läst 1604 ggr
[Vikur]
0

Ute el inne innan tävling?

Hej! I sommar ska jag ha två hästar hemma och en är min tävlings shettis. Vi ska till Romme under den tiden jag har dem och jag har bara ett vindskydd. Tycker ni hon ska stå inne natten innan eller hur tycker ni? Tacksam för svar!

Ammiii
0

Våra går ute jämnt. De tycker att det blir långtråkigt och blir rastlösa om jag stänger in dem i en box om natten innan tävling, det är de ju inte vana vid.

Buhleeer
0

Vi brukar ta in våra dagen innan på kvällen så dom får ladda upp riktigt till tävlingsdagen annars går dom ute dygnet runt på utedrift :)

Tusen
0

Våra går ute i gräshage på sommaren utan lösdrift. De tas inte in innan tävling utan får åka direkt från gräshagen. Så har vi gjort i säkert 16 år och även om vi ibland provat att ha dem på box natten innan start så har resultatet inte påverkats varken åt ena eller andra håller var de än befunnit sig.
Att stalla hästen innan start är väl mer en bekvämlighets grej för människan som då slipper  att ev jaga efter sin ponny i hagen på morgonen på tävlingsdagen. 😉

giffan
0

Jag skulle göra som hästen är van vid. Men har du en seg häst så kan dom bli piggare av att vara inne någon natt före tävling. Men finns även dom som blir piggare av att vara ute. Så det finns nog inget som är rätt eller fel i det.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

VeronicaP
0

Våra går ute precis som vanligt och de går hur bra som helst :))

palomia
0

Mina har gått ute innan start

[Justie]
0

Min kommer in på natten så han får sova ordentligt, sedan kommer han ut i ca 2 timmar på morgonen på gräs igen innan vi åker (om vi inte åker väldigt långt vill säga)

Sandraerikss
0

Mina går på lösdrift året om, bortsett från då de är riktigt dåligt väder. Dom får alltid komma in natten innan tävling, just pga bekvämligheten att inte behöva jaga dom i hagen och slippa borsta någon som nyss rullat sig i den största lerpölen… ;)

kajsa-mini
0

För oss varierar det beroende på individ, vissa sover inne för att de smutsar ner sig, andra för att vila. Andra får stanna ute för att de helt enkelt visat att de inte trivs i box och känner sig bättre till mods ute istället. 

Märker egentligen ingen skillnad på hästarna beroende på om de sover inne eller ute mer än att de gamla "rävarna" ofta taggar igång rejält över natten då de vet vad som komma skall

[Vikur]
0

Tack så jätte mycket för tips! Vi ska ju åka ganska långt men vi får väl se hur bi gör men nu har jag ju lite att gå efter:)