Russ som krånglar
Hejsan! Frågar åt en vän som har ett russ, sto på 6 år. Hennes russ har krånglat sedan i december, rätt som det är när de kör så tvärnitar hon och backar jättefort oftast tills det tar stopp ner i ett dike, in i en häck eller postlåda och då lägger hon sig oftast ner. När hon blir riden tvärnitar hon också men står oftast fastfrusen då. Hon har aldrig låtit russet vinna över henne. Hon har testat med och utan sällskap men hjälper inte. Hon är väldigt svår då hon verkligen blir arg tillbaks om man blir arg på henne. Hon är kollad i munnen samt av en equiterapeut. Hon har även testat att byta bett. Har ni några bra tips på vad hon kan göra för att russet ska sluta med detta?
När hästen visar så tydligt att den inte vill, så skulle jag ta det på allvar. Börja med klinikundersökning med röntgen av rygg och ben samt undersökning av ögonen.
jag skulle nog ställa henne å låta henne bara vara, hade en ponny som gjorde precis lika dant, hon ville inte bli riden eller vara kör/travponny, hon ville bara vara å vara mamma :)
så vi sålde henne som fölsto :)
Har själv inget bra tips på vad man kan göra.. Men jag har ett tips på en sida där det finns väldigt duktiga personer som gärna hjälper till med tips o råd med "krångliga" hästar :) Så lämna ett inlägg där också om du vill o se vad de kan hjälpa dig med :) Sidan är: naturalhorsemanship.ifokus.se
Jätte svårt att ge råd när man inte vet mera. Hela historiken kring inkörning, och hur länge den är tränad och vad nytt som hänt eller inte hänt osv.. Kan finnas så många orsaker. Men att ordentligt gå igenom hästen så det inte finns något som gör att den protesterar är ju iaf en bra början. Sen får man sätta sig och tänka igenom när och varför allt började. Det brukar inte bara komma, brukar finnas en anledning.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Om de plötsligt börjar "krångla" brukar det vara något som inte är bra. Det kan vara en sadel eller sele som ligger illa, ett bett eller träns som inte passar (pannbandet kan vara för trångt eller bettet sitter för högt eller för lågt), de kan ha ont någonstans, de kan ha blivit av med en hagkompis eller fått byta stall eller box.
Det finns massor med orsaker till att sån´t här händer så ett enkelt svar på din fråga är jättesvårt att ge.
Viktigt är att utesluta så många osaker som möjligt och försöka ringa in problemet.
Tack för alla svar =) Jag vidarebefordrar svaren till henne.

Har hon ridit ut med en hästkompis som hon står i samma hage som och som hon trivs med? Kanske en ledarponny?
Gör hon samma sak när hon leder henne i skogen?
Tror annars det är en bra början (börja om), att gå på promenad tillsammans med matte och en god ponnyvän. En promenad som inte leder till arbete och negativa saker, utan mot trevligheter. :)
Jag har träffat ungponnyer som både har tvärnitat, vuxit fast, stegrat och lagt sig hellre en gått dit matte tänkt. Men det har med lock, pock o ensvishet tillslut gått över.
Har någon annan testat att rida/köra henne?
Ibland kan det hjälpa att få någon annan som sitter bakom, så att de lyssnar helt plötsligt.