Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettträning
Läst 1623 ggr
LeeKnow
0

Otränat russ

Hej!

Hur långt och hur många gånger i veckan ska jag köra mitt russ som inte har någon kondition? 

Är det bättre att börja med kortare distans och sedan utöka när han har bättre kondition, eller köra långt från början?

Hur långt är kort distans för er? Och hur långt är lång Distans för er? Hur långt och ofta brukar ni träna era russ?

Kan en amatör-tränare stå som tränare på en ponnytravare eller krävs ponnylicens?

Bazoka
2

Jag skulle inte kört någon lång runda, om hästen är otränad. Det tar ganska lång tid att bygga upp muskler och en "bra" kondition. Långa skritturer är nog bra. Att börja trava skulle jag inte börjat göra efter ett relativt bra tag, för träningen ska inte ta för hårt på en otränad häst, de blir ganska trötta endån. 

Sen vet jag inte om "intervallträningar" är bra? Alltså att hästen får vila lika mycket som den jobbar, för konditionens skull. Ett vilt exempel nu, att om hästen skulle trava i 5 minuter så får den skritta i 5 minuter. 

Jag själv är inte något proffs på detta, så jag vet inte om det är väldigt rätt eller fel i det jag skriver. 🙂 

Bäst o fråga någon som är bra på sånthär, haha!

Stallmima
0

Börja lugnt och öka på träningen, tänk hur du själv skulle träna upp dig till att tävlingsspringa löp

LeeKnow
0

Okej, då fortsätter jag som jag gör och kör mindre turer nu och ökar sen när han får bättre kondis :) Jag hade honom i god kondition förra sommaren men sen räckte inte tiden till så i vinter har det bara blivit nån tur då och då.

Men hur är det med licens? Kan en amatörtränare stå som tränare på ett russ?

giffan
0

Ja det kan man. men man måste var medlem i en klubb, och sen tror jag man ska uppge till ST att  man har storhäst licens.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

LeeKnow
0

Hej! Nu står ponnyn på en Amatörtränares träningslista! :) Men Kan jag som inte har en licens ändå köra ponnyn själv på Travbanan?

Laura I
0

Ja, om hästens tränare anser att du fixar det! Det är tränaren som är ansvarig för dig och hästen.

LeeKnow
0

#6&7 Okej! :) Tack för svar! ^^