Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 891 ggr
MartinaFrick
0

Tunt Derby Kat. B??

Undrar varför Kat. B Derbyt är så tunt. Det ska ju vara de 12 BÄSTA i landet.

Okej om inte alla 12 kan komma, någon kan ju vara skadad etc. Men det borde i alla fall vara fullt fält och av de topp 20 i landet.

Varför vågar man inte anmäla om man ligger bland topp 20, är det en rädsla för ett sänkt rekord? Eller något annat?

Är det för lite pengar, är det inte lönt?

Vad kan man ändra så Derbyt för Kat. B blir fullt till nästa år? Kat. A är nästan alltid toppat ju.

amandahandersson
0

Kan kanske bero på att folk vill "spara" sina relativt unga hästar?
Vi har alla sett hur enormt klasserna höjts för våra yngsta tävlingshästar - främst 3-åringarna, och då kanske några väljer att ta det lite lugnare.

Sen är det ganska långt till Jägersro för många. Här uppe var det två russ som var med i Kriteriet förra året, men ingen av dessa är med i Derbyt nu i år. Det kan nog säkert bero på den drygt 150 mil långa resan enkel väg.
Jag själv är tveksam på om jag skulle vela utsätta min 4-åring för det, när han väl blivit 4 och kanske kan vara med i Derbyt.

Men jag tycker också det är lite tråkigt att derbyt kat.B inte är fullt. Och flera bra 4-åringar är inte med!

Hannna
0

Vissa kanske anser att det inte är lönt när det finns en sådan överlägsen kulletta? Men visst är det tråkigt. Jag tycker man har sett mer utav detta fenomen sedan den nya reglen med "snabbaste rekord gäller" kommit. Förra årets kat.A kriterium hade inte fullt. Sprintermästarloppen iår. Men jag tycker det mest verkar som att  man inte värdesätter de större loppen. Vilket ju är tråkigt, det är ju oftast då man får visa upp sin häst för den stora publiken! För pengarna lockar nog inte, det finns vanliga inprängda lopp som nästan har prispengar i samma klass som Derbyt, Kriteriet, Sprintermästaren.

Lisann
0

Tror att det mycket beror på den nya regeln med "snabbast rekord". Kanske skulle det vara en idé att göra ett fåtal undantag för den regeln i årgångsloppen?

MartinaFrick
0

Ja, kanske skulle man kunna starta en del årgångslopp med voltstart med tillägg? Skulle det bli bra?

amandahandersson
0

#4, tror inte det skulle bli så bra… Se bara tidsskillnaden på snabbast och söligast i årets derby.
Kriteriet och Derbyt har ju trots allt i alla år handlat om att snabbaste hästen (bästa hästen?) ska vinna.

Mycket handlar nog också om att det är en som är så överlägsen i ålderskullen - i år är det Ramona Ernst. Dom som har hästar där kring 2.10 kanske inte tycker det är värt att köra ett autolopp mot Ramona på 1.50? Jag skulle nog resonerat så.

Jennie_A
0

#4 Nä tack, lika start ska det vara i årgångsloppen!

#3 Var finns de snabbast 4-åringarna i landet? Finns de i övre delen av landet så har jag viss förståelse att man inte åker en så lång resa, men finns de i nedre delen av landet så har jag svårt att förstå att man inte startar.

Allt kan hända i ett lopp, och då har jag svårt att tro att Ramona ska göra bort sig, men att vara med att tampas om övriga placeringar är väl inte fel… Jag har lärt mig efter år bakom Lorentzons och Seppäläs fenomenala hästar att en andraplats kan betyda lika mycket som en seger :o)

nyfiken2
0

Jag tror att det är flera orsaker till att folk inte vill starta sina ponnysar i årgångsloppen. Dels för att resan är lång och det är väl egentligen bara norrlänningar som är vana att åka långt men även dom har en smärtgräns. Dessutom tror jag att den nya regeln med att snabbaste tid räknas, gör att man inte gärna startar i mästerskapslopp som man gjorde förr. Då var man med många gånger för att man kom med och sänkte man i autoloppet så kunde man ändå starta hyffsat i voltlopp. Dessutom tror jag (som vi resonerar i alla fall) att då det är penninglopp med stora prispengar, så ligger man illa till i dom loppen också om man har en ponny som placerar sig men inte är den bästa. Och hur det än är så är det tyvärr så att de flesta räknar segrar och inte placeringar 2-7. Jag tror tyvärr att det är den utveckling som ponnytravet går mot. Ett undantag kommer nog alltid monté-SM att vara, då de flesta ponnysra går långsammare i monté än i trav. Då törs man starta utan större risk för rekordsänkning och dessutom är prispengarna rätt låga i just monté-sm (för att vara mästerskapslopp).

amandahandersson
0

Rädslan för att sätta ett 5 sekunders bättre rekord med hästen i ett autolpop än ett voltlopp kanske kan vara en orsak?

Och ja, en 2:a plats i ett Derby är ju pengar. Och höga pengar utan seger vill väll inte alla ha, nu när det blir penninghandicap.

För att de bästa verkligen ska starta i derbyn och kriterium så kanske det är en idé att man har så man blir distanserad efter voltrekordet, inte efter autorekordet, och vi får en garanti på att rekordhandicapet finns kvar, ut i fall hästen får sina pengar i de här loppen… Jag själv vet hur "förödande" det kan vara med 2.000 + på hästen i insprugna pengar.

amandahandersson
0

Och ja… Även om jag hade haft en häst som var topp-5 i Sverige för 4-åringarna, men ändå inte närheten av en överlägsen kulletta, hade jag nog inte åkt sådär 160-170 mil enkel väg för ett lopp där jag bäst kunde komma 2:a eller "sämre". Förstår människor som är i den här sisten, och inte åker så långt.

VeronicaP
0

Tyvärr tror jag också att det till viss del hänger på att man inte vill köra ner sin häst allför snabbt då det är snabbaste tiden som gäller oavsett om du har satt det i auto eller volt.

Kolla bara 3 åringarna i år på shettis sidan och russ, tveksamt om man ens vill anmäla till kritiriet och riskera att hästen kör ner sig när man ser hur fort en del 3 åringar alla redan har gått, jag vill att våran ska hålla mer än en säsong tex. Men annars får man ställa in sig på att köra sitt egna lopp och bara få va med och det är ju inte dåligt det.

Lisann
0

#10 menar du att man ska hålla hästen så den inte säker bara för att vara med och inte köra efter bästa möjliga placering?

PippiL
0

#2 2006 fanns inte regeln om snabbast rekord. Den kom i år. Och ändå så var inte loppet full förra året.

Och om vi bara går efter prissumma så spelar rekorden ingen roll. Då är det bara köra på och låta hästen utvecklas tillsammans med snabba kompisar istället för att hållas in för att inte få för bra rekord.

En stor putsning av rekordet ger massor i tillägg, om man ska distanseras efter rekordhandicap.

Hade jag en häst som var 4-år skulle jag då starta om jag kom med. Det är ju äran att bara har varit med bland de 12 främsta. MEN jag förstår det Amandah_ skriver om avståndet. 150 mil enkel väg, nä skulle inte tro det.

Hannna
0

#12 Nej men folk var ju självklart medvetna om den nya regeln, och ville inte ha ett allt för tufft rekord med sina nyblivna 4-åringar till nästa säsong. Kriteriet är ju bland de sista loppen man hinner med innan säsongen är slut.

MartinaFrick
0

Jag tror också att det beror på att man inte vill sänka hästens rekord, så tänker jag i alla fall. Men det är synd på ett så fint lopp, som är ärofyllt bara att vara med i.

PippiL
0

Jag tror inte dom flesta tänker på att det kan bli nytt rekord, eller mer prispengar. Kan man ställer man upp för äran betyder mer. Nej, jag tror dom flesta tänker mer på hästarna. Att det inte är snällt att ställa upp med en häst som är 10 sek långsammare eller mer, och bli distanserad med hur mycket som helst.

Och avståndet. För inte sitter man och kör 80 - 150 mil enkel väg för ett lopp. Det kostar såå himla mycket. Då vill man ju åka i god tid före så hästen hinner vila upp sig. Och då kostar det mycket mer. Jag tror det är mest föräldrarna som sätter stopp.

Alla sådana lopp som kriteriet, derby, 5-års baggen, guldsto, SM mfl. (speciella lopp), borde man få bidrag till, så att hela Sverige kan delta på samma villkor. Skrattande

Jennie_A
0

#15 Resebidrag till Mästerskapsloppen är ingen dum idé, och sedan är det upp till de klubbar som arrangerar "speciella lopp" om de vill ha det (tex som till 5-års baggen som inte är ett officiellt mästerskap)

clarro
0

Anledningen varför jag inte anmälde Born Fighter till derbyt var att han har inte varit på topp och jag vill inte pressa honnom då :) + att det är en mkt lång resa för oss

http://carolineforsner.blogg.se/