Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettträning
Läst 750 ggr
StuteriTrot
0

Inkörning

När börjar ni köra in era unghästar?

NovaRoll
0

Jag anser att inkörning börjar redan vid första hanteringen då det är då man formar hästen för framtiden…men om du menar med sele/vagn så börjar vi på våren då dom är två, får sen gå på bete över sommaren för att sen sättas igång lungt och fint för att vara väl förberedda inför treårssecongen, men sen beror det ALLTID på individen Glad

nemesis
0

det är olika ..men på vintern som 2 åringar har vi kört in de senaste pållarna..

AnnaLundin
0

Min målsättning är att hinna tömköra några gånger medan de är 2 år, sätter dem i vagn tidigast på våren då de är 3. Finner ingen anledning att stressa igång tidigare med dem.

sensationen
0

som 2 åringar på våren sen vila på sommaren.

Hannna
0

Har kört in alla unghästar förutom Ravelli på hösten/vintern som 2 eller 3-åringar. Ravelli kördes in på våren som 2-åring, börjades träna oktober-november samma år.

ChristinaLindström
0

På hösten som 2 åring

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min första uppfödning, Mad Max tömkörde jag första gången i april som ett-åring och i sept fick han ha sulky på sig för första gången. Men ingen utav oss satt i vagnen förrän i skiftet dec-jan när han blev två. Montró började jag också ganska tidigt med. Började i maj som ett-åring med henne. Men p.g.a. jobb m.m. blev det inte så blev det ett uppehåll nästan hela sommaren, sen tömkörde jag henne någon gång under hösten och i jan som 2-åring gick hon med sulky. I feb satt jag i sulkyn och körde själv 2 veckor senare. Men då var vi kanske bara ute 5 min en gång varannan vecka. har kört henne 1-2 ggr i veckan sen maj-juni. Monita blev däremot inte inkörd förrän i okt-nov som 2-åring.

amandahandersson
0

Min 1-åring har haft sele tre gånger nu, helt problemfritt. Vi jobbar vidare, men i juli nästa år ska han vara inkörd är målet - om han nu inte visar sig behöva lite mer tid, då får han såklart den tiden! Sen när jag börjar träna är ju en helt annan sak.

Backman
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick hem min tvååring i maj, och då började jag nästan direkt att bara gå ut och gå med henne i träns och slele snart började jag tömköra (då hon redan va lite körd innan) och idag har jag kört henne utan ledare i sulky, travat, skrittat och gjort halt. Så snart är det dags att testa att sätta på henne en lättrokard, spännande :)

http://vickelbyponny.blogg.se