Tungan över bettet
Hej! Vi har märkt att våran 5-åring(kvalade iår) lägger tungan över bettet ibland när man kör med honom, speciellt i lopp/snabbjobb då han lätt blir lite "hoppig" i traven och svår att få kontakt med. Har ni några tips på vad man kan göra åt det? :)
// Lina
Tungband! :)
En bettlyftare är snällare än tungband och hjälper hästar som inte gillar att ha bettet liggandes mot tungan.

Ibland räcker det att byta bett med , se till att inte bettet hänger för långt ner med, se till att de är väl avpassat för hästens mun mm
Vi har fått hit hästar som lagt tungan över bettet , vi har bytt bett på dem och sett till att de sitter bra i munnen och de har slutat lägga tungan över bettet
#3 Håller helt med dig. Men detta med plasering av bettet i munnen är väldigt individuellt. Var i munnen hästen vill ha bettet kan man lätt undersöka genom att göra sidostyckena för klånga, låta hästen själv placera bettet i munnen och sedan korta sidostyckena så de inte drar upp bettet högre än vad hästen själv valt att lägga bettet. Det är lika illa med för korta sidostycken som med för långa, om inte värre.
#2 #3 #4 Okej! Just nu har vi tre delat bett på honom! Vad finns det annars för bett som man skulle kunna prova? :) Tungband har vi inte testat än! Vi fick höra att man kan spänna åt nosrämmen ganska hårt, så kan han inte lägga tungan över bettet. Men samtidigt är man rädd att han ska få sår i munnen pga av nosrämmen :/
// Lina

Jag hade provat ett raktbett (gärna med port) med bettlyftare, ha någon "ridnosgrimma" tex aachen eller pullar. Om det inte fungerar hade jag provat med tungfelsbett eller en tungfelssticka. Och som #2 och #3 skriver är det viktigt att se vad hästen själv tycker är bra.
Jag använder inte tungband om det inte är absolut nödvändigt, tycker inte att det är snällt mot hästen att ha tungan fastbunden.
Tänk på att inte ha ett konstant motdrag i munnen på hästen om den är pigg och ligger på. Rör mjukt på bettet så är det mindre risk att det trycker och blir obehagligt. Det är när hästen känner obehag/smärta den lägger tungan över bettet.

#5 Tyvärr är det en vanlig lösning att spänna nosgrimman men man döljer bara problemet. Prova byta bett, lyfta det eller byta placering i munnen.
Skynda långsamt så går det fortare.
Kollat så den inte är vass, eller har vargtänder eller något annat med tänderna som stör. Normalt lägger dom inte tungan över om inget är fel. Min tre åring har börjat nu helt plötsligt, men han byter tänder nu så det tror jag löser sig automatiskt.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#5 Att dra åt nosremmen är elakt om hästen har ont i munnen. Det finns så många andra sätt att lösa problemet med hästar som lägger tungan över bettet än att dra åt en nosrem. Det ska definitivt inte vara det första man provar med.
#9 lägger Panter ännu tungan över bettet? han gjorde det förut kommer jag ihåg
#10 Nej, egentligen inte. Har väl hänt någon gång men vi har aldrig tungband eller hårda nosremmar på honom. I senaste starten provade vi bettlyftare för att se om det skulle kunna passa honom bättre. Vi tycker att han blev lite lugnare av det.

#11 Men om hästen lägger tungan över pga att den inte trivs med tex bettet så är det där ingen lösning, det bara hindrar den från att protestera.
#13 Fast då är ju tungband, bettlyftare och nosgrimma inte heller en lösning på problemet om det är så att hästen inte trivs med bettet…man får ju testa att byta bett först kanske…

#14 Tungband skulle jag aldrig rekommendera eller använda. Bettlyftare kan fungera om hästen ogillar det tryck på tungan som bettet orsakar. Hjälper det inte får man nog byta bett eller flytta det upp eller ner. Nosgrimma gillar jag faktiskt inte heller, ser det enbart som ett sätt att dölja ett problem. Har det på min egen men jag har en hemmagjord bettlyftare på den. Ska dock prova andra bett för det funkar inte riktigt som jag vill.