Längre steg?
Hej! Jag skulle vilja ha några tips på vad man ska göra om man vill att hästen ska länga steget lite, vissa hästar kanske inte kan det men man kan iallafall försöka?:)
Jag ville länga baksteget på min. Då satte jag boots bak för att hon skulle ta i mer med bakbenen. Det funkade riktigt bra på henne!
Ja det har jag också på henne men det är speciellt framsteget nu och tar jag bort bootsen så blir hon hoppig:/ #1 Men tack ändå:)
Väldigt svårt att ge tips om man inte får se hur hästen springer.Lägg upp en film så kan du kanske få riktigt bra tips. Det finns nämligen flera olika sätt beroende av hur hästen springer.
Kan bero på att framhovarna innte hinner undan för bakhovarna därav kort steg?? Då kan man testa att korta tån på bakhovarna och sätta dit skor med öppen tå fram. Vi har testat det på vårt ena russ i flera år o han har mycket längre steg nu både fram o bak :)
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se
Tack har tyvärr ingen film tillgänglig just nu men får testa senare!:) Tack för svar:)

I stället för att köra tå öppet bak (vilket kan slita mycket ) så korta du tån så mycket de går och lägger på en lite för lång sko bak så får du samma effekt och de sliter inte på hästen.
Jag tycker inte man ska experimentera med ponnyn innan man vet hur den rör sig.
Alla råd är säkert bra om man vet vad man gör, men att bara ta något utan att veta vad som passar tycker jag inte är optimalt.
#7 Nej men hon har hoppat väldigt mycket då på bak och då antar jag att de påverkade lite fram också. Men vi har hittat felet nu och hon ska masseras mm, så ska det nog ordna sig ändå:)
#6 läs vad jag skriver!! Öppen tå FRAM står det faktiskt!!
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se
#8 Så bra. Det är ofta sånna saker som kan påverka steget.

#9 lika illa det med öppen tå fram hela tiden de sliter , du behöver inte skrika ;)

#8 Vad bra , massage och stretchning är alltid bra att ge hästarna efter varje träning och tävling , de kan hålla din häst frisk hela livet , man kan aldrig vara för noga, likadant att man faktiskt skritta fram och av dem
Dessutom är hon väl inte den lättaste att sko och då vill jag inte heller att det ska slita så mycket.
tåvikter :)